گزارش تحلیلی هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز از مناطق سیل‌زده امام‌زاده داوود (ع) گزارش تحلیلی هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز از مناطق سیل‌زده امام‌زاده داوود (ع)

گزارش تحلیلی هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز از مناطق سیل‌زده امام‌زاده داوود (ع)

گزارش تحلیلی هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز از مناطق سیل‌زده امام‌زاده داوود (ع) ، ارائه شد. بی‌توجهی به دستورالعمل‌ های مهندسی» از جمله علل فاحش مربوط به آسیب‌های ساختمان‌ها در این منطقه بوده است

کد خبر: 010513002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۳ مرداد ۰۱ - ۲:۴۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گزارش تحلیلی هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز از مناطق سیل‌زده امام‌زاده داوود (ع) ، ارائه شد. بی‌توجهی به دستورالعمل‌ های مهندسی» از جمله علل فاحش مربوط به آسیب‌های ساختمان‌ها در این منطقه بوده است

گزارش تحلیلی هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز از مناطق سیل‌زده امام‌زاده داوود (ع)

گزارش تحلیلی هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز از مناطق سیل‌زده امام‌زاده داوود (ع)
در پی وقوع حادثه تأسف‌بار سیل در منطقه امامزاده داوود (ع) در شامگاه ۴ شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۱ و جان باختن تعدادی از هم‌وطنان، هیئت ویژه بررسی وضعیت ساخت‌وساز شامل کارشناسان، بازرسان، ارزیابان و متخصصان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران طی ۲ مرحله بازدید تخصصی در تاریخ‌ های ششم و نهم مرداد ۱۴۰۱ اقدام به بررسی و تحلیل آسیب به سازه‌ها و ابنیه این منطقه پرداختند.
هیئت بررسی وضعیت ساخت‌وساز در گزارش خود «بی‌توجهی به دستورالعمل‌ های مهندسی» و «عدم بهره‌گیری از خدمات طراحی، نظارت و اجرا» و هم‌چنین «عدم رعایت مقررات ملی ساختمان» از جمله علل فاحش مربوط به آسیب‌های ساختمان‌ها در این منطقه بوده است.
براساس بررسی‌ های به‌عمل‌ آمده، محرز شد تا کنون نسخه‌ای از پروانه‌ های ساختمانی صادره برای ساختمان و سازه‌ های منطقه امامزاده داوود (ع) به این سازمان ارائه نشده است. از طرف دیگر ظواهر امر دلالت بر این دارد که ساختمان‌ های فوق‌الذکر بدون پروانه ساخت، احداث شده و طبیعتاً فاقد فرایند استاندارد و تخصصی طراحی، اجرا و نظارت مهندسی است.
طی بازدید فنی و کارشناسی از این ساختمان‌ ها، مشخص گردید، الزامات مقررات ملی ساختمان که حسب مفاد بند نهم ماده دوم و ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب هفتاد و چهار به‌ عنوان قاعده آمره، لازم‌الاجرا و لازم‌الاتباع است، رعایت نشده و هم‌چنین فقدان سیستم سازه‌ای در آن‌ ها کاملاً مشهود است.
با تعمیق در گزارش فوق این نتیجه حاصل می‌شود که گزینه مطلوب، نوسازی این ساختمان‌ ها از طریق صدور پروانه ساختمان طبق قوانین موضوعه، رعایت حرائم لازم، طرح هادی روستا (که براساس الزامات قانونی و فنی مربوطه به‌روزآوری و مصوب می‌ گردد)، رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان و درنهایت اصول مهندسی توسط مهندسان دارای صلاحیت است.
انتظار داریم تجربه آسیب‌ های مالی و جانی این حادثه تأسف‌بار، علت متقنی برای اهمیت دادن هرچه بیشتر به ضرورت رعایت ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان و به‌ خصوص تأثیر عمیق خدمات مهندسی در پروژه‌ های ساختمانی باشد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ مرداد ۰۱
306 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0