بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با میزبانی خوزستان بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با میزبانی خوزستان

بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با میزبانی خوزستان

بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با میزبانی خوزستان ، و با حضور جمعی از فعالان حوزه معدن و مسئولان کشوری و استانی در هتل پارس اهواز برگزار گردید. این اجلاس بعد از دو روز به‌کار خود پایان داد

کد خبر: 010428002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ تیر ۰۱ - ۸:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با میزبانی خوزستان ، و با حضور جمعی از فعالان حوزه معدن و مسئولان کشوری و استانی در هتل پارس اهواز برگزار گردید. این اجلاس بعد از دو روز به‌کار خود پایان داد

بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با میزبانی خوزستان

بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با میزبانی خوزستان
در بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور بیان گردید:
قانون از معدنکاران حمایت نمی‌کند
بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با میزبانی خوزستان و با حضور جمعی از فعالان حوزه معدن و مسئولان کشوری و استانی در هتل پارس اهواز برگزار گردید. این اجلاس بعد از دو روز به‌کار خود پایان داد.
رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت خوزستان در بیستمین اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی معدن ایران بیان کرد: واردات ماشین‌آلات معدنی بدون سابقه ساخت در داخل کشور، بدون محدودیت آزاد شده است و چشم‌انداز خوبی را در بخش تجهیزات صنعت معدن در آینده خواهیم داشت.
محتشمی پور با بیان اینکه یکی از گلوگاه‌ ها در بهره‌برداری مناسب از معادن بحث ماشین‌آلات است، گفت: در مورد واردات ماشین‌ هایی که سابقه ساخت در ایران دارند همچنان محدودیت وجود دارد.
محتشمی پور افزود: یکی از انتظارهایی که از سازمان نظام مهندسی معدن داریم این است که مشکلات حوزه معدن را در نقاط مختلف کشور آسیب‌شناسی کرده و به وزارت‌خانه صمت راهکار و پیشنهاد ارائه دهد.
وی گفت: وزارت صمت در حوزه تنظیم مقررات و توسعه فناوری به شدت نیازمند افراد عالم است، و تمایل داریم در این بخش از کمک شرکت‌ های دانش‌بنیان استفاده کنیم.
وی گفت: در موضوع تنظیم مقررات معادن تمرکزی در وزارت‌خانه رخ داده و در ابتدا تلاش کردیم بخشنامه‌های متعدد در این بخش را ساماندهی، و موارد منسوخ شده را کنار بگذاریم. تغییر قانون به سادگی ممکن نیست ولی در لایه‌های پایین‌تر، می‌توان تغییراتی ایجاد کرد و در این بخش از تمامی دستگاه‌ ها و سازمان نظام مهندسی کمک می‌خواهیم.
معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با اشاره به اینکه سیصد و هفده بخشنامه در حوزه معدن صادر شده که بسیاری از آنها منسوخ شده‌اند، افزود: برای باطل کردن بخشنامه‌های منسوخ شده از تمامی فعالان و دستگاه‌ های مربوطه کمک می‌خواهیم.
وی گفت: بهبود وضعیت اکتشاف معادن در سطح کشور، در سطح رئیس‌جمهوری نیز بیان شد و با استفاده از یک پنجره واحد و ایجاد هماهنگی در حوزه معادن می‌توان بخشی از مشکلات را حل کرد.
محتشمی پور گفت: با جذب منابع دولتی، دنبال این هستیم‌که میزان اعتبارات دولتی را در حوزه اکتشافات بالا ببریم و از بخش خصوصی نیز در این بخش کمک بگیریم.
معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه از سازمان ایمیدرو درخواست داشتیم‌ که اکتشافات معدنی را با بخش خصوصی بیشتر کند، ادامه داد: استفاده از روش بررسی و ثبت ژئوفیزیک هوایی نقاط معدنی کشور با گسترش یابد؛ از معدن کاران خارجی هم دعوت شده تا در اکتشاف معادن در ایران همکاری کنند.
خوزستان در بخش اکتشاف عملکرد خوبی ندارد
امیر‌حسین نظری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه حوزه معدن به سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری تقسیم می‌ گردد، افزود: خوزستان در حوزه اکتشاف خوب عمل نکرده است.
نظری ادامه داد: بخش خصوصی به علت اینکه بخش اکتشاف هزینه بر است و دارای خطر پذیری(ریسک) است در این حوزه سرمایه‌گذاری نکرده است.
نظری افزود: قانون معادن، دولت را مکلف کرده در حوزه اکتشاف اعتبار و بودجه در نظر بگیرد. اینکه خوزستان در معادن فلزی تاکنون حرفی برای گفتن نداشته قابل‌قبول است اما در سایر معادن جزو استان‌ های معدن خیز است.
وی با بیان اینکه مناطق شمالی خوزستان مستعد اکتشاف هستند، گفت: ضروری است مسوولان سازمان ایمیدرو در وزارت صمت نسبت به این قضیه یک تصمیم جدی بگیرند تا بتوانیم سهمی را از بودجه سالیانه اکتشاف به خود اختصاص دهیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: سهم خوزستان از تولید ناخالص داخلی استان در حوزه معدن هفتاد درصد است.
نظری با بیان اینکه بیشتر معادن خوزستان شن و ماسه هستند، گفت: در حوزه معادن دریایی خوزستان در سال‌ های اخیر کارهای خوبی شده، و در حوزه معادن نمک با تولید یک میلیون تن در سال و تامین نیاز شرکت‌های پتروشیمی منطقه کارهای ارزنده‌ای شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: فعالیت خوب خوزستان در این بخش باعث شده تا از واردات نمک به استان و کشور تا اندازه‌ای بی‌نیاز شویم؛ بیشترین واردات نمک دریایی از کشور استرالیا انجام می‌گرفت.
وی گفت: خلیج‌فارس ظرفیت خیلی خوبی در برداشت نمک دریایی دارد و این ظرفیت ارزشمند موجود است.
وی گفت: سازمان نظام مهندسی معدن در حوزه استخراج باید حضور پررنگی را داشته باشد، بویژه در حوزه ایمنی که در چند سال گذشته دچار خسارت‌هایی شده‌ایم و باید به این موضوع با حساسیت نگاه شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در بخش معدن در حوزه تخریب سر و کار داریم نظام مهندسی باید به محیط‌زیست توجه ویژه داشته باشد و در کنار کار معدن باید به موضوع محیط‌زیست توجه شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: حوزه فرآوری که یک موضوع مهم در صنعت معدن است، می‌ تواند ارزش افزوده بالایی را در این بخش ایجاد کند، بعنوان‌ مثال در حوزه نمک دریایی می‌توانیم به ماده معدنی لیتیوم دست پیدا کنیم، و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده اما به آن دست نیافته‌ایم.
وی تصریح کرد: در حوزه فرآوری باید بهتر عمل گردد و از خام فروشی جلوگیری کنیم. در قانون و مقررات با نواقصی مواجه هستیم که باید به آنها رسیدگی شود؛ در دادن مجوزهای برداشت، قوانین شفاف و مدونی وجود ندارد و همواره در این بخش با انتقادات دستگاه‌ های نظارتی مواجه هستیم.
نظری ادامه داد: باید از معادن برای پشتیبانی از طرح‌ های مختلف تولیدی و عمرانی استفاده کرد.
پنجاه درصد معادن خوزستان تعطیل است
رضا فتوحی، معاون استاندار خوزستان بیان کرد: خوزستان در بخش‌ های مختلف دارای معادن خوبی است که اکنون کم‌تر از نیمی از معادن دارای پروانه استان فعال هستند.
فتوحی گفت: در بخش معدنی ظرفیت خوبی در استان وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ ها برای توسعه خوزستان استفاده کنیم.
معاون استاندار خوزستان گفت: یکی از ظرفیت‌ های مهم معدنی خوزستان در بخش دریایی است. باید از ظرفیت فرآورده معادن دریایی استفاده بیشتری کنیم.
معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: خوزستان در بخش‌ های مختلف دارای معادن خوبی است که اکنون کم‌تر از نیمی از معادن دارای پروانه استان فعال هستند.
معاون اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به فعالیت صد معدن در استان بیان کرد: یکی از بخش‌ های مهم معدن استان در بخش نمک دریایی است که ظرفیت تولید بالایی دارد.
وی افزود: نظام‌مهندسی معدن خوزستان بالغ بر هزار عضو دارد که با این تعداد عضو باید بهره‌برداری تخصصی در استان انجام گردد و اثر‌گذاری موثری را در تولید ثروت داشته باشیم.
معاون اقتصادی استاندار خوزستان افزود: برای شناسایی معادن شرق و شمال شرق خوزستان باید اقدامات موثرتری صورت گیرد، و از متولیان این بخش خواستاریم با توجه به ارزش‌‌افزوده و با کمک شرکت‌ های دانش‌بنیان درآمدزایی خوبی در این بخش ایجاد کنند.
نگاه مدیران به حوزه معدن جهادی نیست
نادر زاهدی‌نیا، رئیس سازمان بسیج نظام مهندسی صنعت و معدن خوزستان بیان کرد: نگاه مدیران در سطح کشور به حوزه معدن نگاه جهادی نیست و تصمیمات و برنامه‌ها عملیاتی نمی‌شوند.
زاهدی نیا گفت: مدیران باید لباس رزم بپوشند و در این جنگ اقتصادی وارد میدان شوند، جوانان با وجود تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند.
رئیس سازمان بسیج نظام مهندسی صنعت و معدن خوزستان با بیان اینکه آمار درستی از وضعیت فعلی معادن در دست نیست و افق و برنامه‌ای برای آینده بخش معدن وجود ندارد، افزود: نبود بانک اطلاعاتی معادن در سطح کشور از‌جمله مشکلات و کاستی‌ها در این بخش است.
وی گفت: باید زمینه را برای فعالیت جوانان در حوزه معدن به عنوان یکی از بخش‌ های درآمد زای کشور فراهم کرد. رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که شعار امسال تنها نباید بر روی برگه باشد و باید در عمل از جوانان عالم و شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید و ایجاد اشتغال استفاده کرد.
وی افرود: وجود نفت و گاز عامل عقب ماندگی خوزستان شده است و با وجود تولید بیش از هشتاد درصد نفت و گاز در خوزستان اما این استان هم‌چنان محروم است. هم‌چنین با وجود شرکت‌ های بزرگ و کارخانجات و منابع زیادی که در استان وجود دارد طبق آمار رسمی اعلام شده خوزستان رتبه سوم بیکاری در کشور را دارد.
وی گفت: اگر نفت و گاز در خوزستان نبود بسیاری از جوانان به دنبال شغل دیگری در صنایع پایین‌‌دستی بودند.
رئیس سازمان بسیج نظام مهندسی صنعت و معدن خوزستان با اشاره به اینکه در خوزستان ظرفیت‌ های بسیار زیادی است و باید از آنها استفاده گردد، افزود: دخالت محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی برای جلوگیری از فعالیت معدن کاران و صنعتگران باید در سطح‌ ملی پی‌گیری و حل گردد؛ نباید صنعتگران درگیر نامه نگاری اداری شده و از سرمایه‌گذاری پشیمان شوند.
فعالیت معدنی نیاز به اطلاعات دارد
اردلان علیشاهی، مدیرعامل شرکت استارت‌آپی شتاب‌دهنده کانی بوم نیز در این نشست گفت: امروز اتفاقات خوبی در حوزه معدن در حال انجام است اما در ایران شاهد این نوآوری نیستیم. ترس از شکست، علاقه‌مندی به سود آوری و ضعف اطلاعات از عوامل نگهدارنده در پیشرفت است. معدن کاری فعالیت پرخطری است و متاسفانه در استفاده از فناوری در این بخش مقاومت می‌کنیم.
اردلان علیشاهی گفت: فعالیت معدنی نیاز به اطلاعات دارد؛ فعالان این حوزه باید بدانند ذخایر معدنی کجاست و از کجا می‌ توان استخراج کرد؛ با دانستن این اطلاعات می‌توان معدنکاری موفق را از غیر موفق جدا کرد.

علیشاهی گفت: تا پیش از سال نود و پنج زیرساختی برای شرکت‌ های استارت‌آپی معدنی در کشور وجود نداشت؛ از پارسال استفاده از شرکت‌ های استارت‌آپی در بخش معدن بیشتر استقبال شده است.
وی افزود: این شرکت با استفاده از فناوری موفق شده در کشف و استخراج مواد معدنی عملکرد خوبی را داشته باشد و به عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان کشور در حوزه فعال باشد.
علیشاهی ادامه داد: بیش از ده طرح در زمینه معدن توسط این شرکت تجاری‌سازی شده و تاکنون بیست شرکت استارت آپی در حوزه معدن بدون کمک گرفتن از دولت فعالیت دارند.
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نطام مهندسی برای ایجاد صندوق مشترک منعقد کردیم تا در حوزه معدن به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.
وجود هشتاد و یک نوع ماده معدنی در کشور
رضا بستامی، رئیس شورای مرکزی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران بیان کرد: هشتاد و یک نوع مواد معدنی بر اساس آمار سایت سازمان زمین شناسی در کشور وجود دارد. وی با بیان اینکه دوازده هزار پروانه بهره‌برداری از معدن صادر شده است، گفت: عمر سازمان نظام مهندسی معدن بیش از بیست سال است و تنها تشکل معدنی است که قانونمند است، این سازمان تاکنون چهل و چهار هزار عضو حقیقی و حقوقی دارد.
رئیس شورای مرکزی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: تمام نهادها و دستگاه‌ های مرتبط باید دست به‌دست هم بدهند تا از ظرفیت معدن در سطح کشور به درستی استفاده شود، امید است برگزاری این اجلاس برنامه و خط راهی برای این این سازمان باشد.
ضرورت تغییر در ساختار نظام مهندسی معدن
بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران نیز در این نشست، گفت: نظام‌ مهندسی کشور این ظرفیت را دارد که بخشی از وظایف حاکمیتی به آن سپرده شود و وزارت صمت باید به این باور برسد.
شکوری افزود: باید در ساختار نظام مهندسی معدن تغییراتی ایجاد گردد تا خدمات خوبی در این زمینه به فعالان ارائه گردد. آموزش باید در اولویت باشد تا خدمات کیفی از سوی این سازمان ارائه شود.
رئیس انجمن مس ایران با بیان اینکه باید به جایی برسیم که معدن جایگزین نفت شود، گفت: متاسفانه قوانین دست‌وپاگیری از جمله استعلام‌گیری در حوزه معدن وجود دارد که باید برطرف گردند. حسی برای تولید محصولات معدنی وجود ندارد و در مواردی وزارت صمت هم مشکلاتی برای فعالان ایجاد می‌کند.
وی گفت: بانک‌ها متاسفانه سند بهره‌برداری فعالان معدن را بعنوان وثیقه قبول ندارند این درحالی است که این موضوع در قانون تعریف شده است.
وی گفت: نیاز به ایجاد پنجره واحدی از سوی وزارت صمت برای معدن کاران است تا با استفاده از این پنجره واحد بتوان جلوی بسیاری از موازی کاری‌ها و اختلافات در حوزه معدن را گرفت.
لزوم تحول در بخش معدن خوزستان
عبدالرضا حرمتی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان نیز در این مراسم با بیان اینکه قوانین سازمان نظام‌ مهندسی و قوانین معدنی کشور از معدنکاران و فعالان این حوزه حمایت نمی‌کند، افزود: امروز با وجود دانش آموختگان و فعالان این حوزه باز هم‌مشکل داریم که نشان دهنده مشکل در قوانین است.
وی، تحول در بخش معدن خوزستان را خواستار شد و گفت: دنیا منتظر ایران نخواهد ماند تا قوانین ما عوض گردد؛ اگر اصلاحات در بخش معدن را انجام ندهیم پیشرفتی رخ نخواهد داد. حرمتی با تاکید بر اینکه باید قوانین را به روز کنیم و از ظرفیت‌ ها استفاده کنیم، افزود: بیست و پنج سال پیش خوزستان را یک استان معدنی نمی‌دانستند اما امروز شرایط فعالیت در معادن استان بهتر شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خوزستان با بیان اینکه یکی از معادن فعال در خوزستان معدن نمک است که متاسفانه سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش نشده است، گفت: امروز با تولید سالانه ۱ میلیون تن نمک از آب دریا موفق شدیم بخش بزرگی از این سهم را در کشور نصیب خود کنیم که بالغ بر شصت درصد تولید نمک در ایران است.
پهنه دویست و پنجاه هزار کیلومترمربعی در دست اکتشاف
علیرغضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، افزود: دویست و پنجاه هزار کیلومتر مربع از کشور که احتمال وجود مواد معدنی بیشتری را دارند در دست بررسی و اکتشاف است تا در صورت تایید بعنوان معدن مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
شهیدی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان زمین شناسی اکتشاف معدن است، گفت: متاسفانه در موارد زیادی معدن کشف می‌شود اما مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد و باید این موضوع در کشور آسیب شناسی شود.
شهیدی افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین دو سازمان زمین شناسی و ایمیدرو منعقد گردید که برای تهیه اطلاعات پایه مناطق معدنی کشور، طرحی به نام تحول زمین شناسی و اکتشافی انجام شود که از مهر پارسال عملیاتی شده است.

وی افزود: این طرح پارسال، ابتدا در خراسان جنوبی در مساحت پانزده هزار کیلومتر مربع آغاز شد.
شهیدی افزود: انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی از مناطق معدنی در ایران از دیگر برنامه‌های این سازمان است که برای این کار دو بالگرد تخصصی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مقرر گردیده این طرح در مدت دو سال اجرا، و اطلاعات پایه تهیه و در اختیار سازمان ایمیدرو قرار داده شود.
شهیدی گفت: اکتشاف ذخایر پنهان از دیگر کارهایی است که در دستور کار قرار دارد؛ بسیاری از شرکت‌ ها تنها اکتشافات در سطح زمین را انجام می‌ دهند اما با این اقدام می‌توان از منابع زیرزمین نیز مطلع گردید که در خراسان جنوبی به اطلاعات خوبی در این بخش رسیده‌ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی‌ از اهداف این طرح آموزش است که با انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ ها در نظر داریم فعالان این حوزه را آموزش و تربیت کنیم؛ داشتن نیروی متخصص یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های این بخش است.
شهیدی افزود: متاسفانه بخش خصوصی در حوزه معدن خیلی ضعیف شده است.
منبع: روزگار معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ تیر ۰۱
560 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0