اجرای طراحی و نظارت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذی‌صلاح اجرای طراحی و نظارت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذی‌صلاح

اجرای طراحی و نظارت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذی‌صلاح

اجرای طراحی و نظارت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذی‌صلاح  ، بیش از چهارصد نفر از مهندسان استان در ارائه خدمات طراحی و نظارت پروژه‌ ها فعالیت دارند

کد خبر: 010318001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ خرداد ۰۱ - ۴:۵۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اجرای طراحی و نظارت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذی‌صلاح  ، بیش از چهارصد نفر از مهندسان استان در ارائه خدمات طراحی و نظارت پروژه‌ ها فعالیت دارند

اجرای طراحی و نظارت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذی‌صلاح

اجرای طراحی و نظارت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذی‌صلاح

یک مسئول در راه و شهرسازی استان زنجان خبر داد؛
اجرای طراحی و نظارت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذی‌صلاح
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، بیان کرد: پروژه‌ های طرح نهضت ملی مسکن زنجان توسط اشخاص ذی‌صلاح طراحی، نظارت و اجرا می شود و تمام عوامل فنی پروژه ها تلاش میکنند تا ضوابط مقررات ملی ساختمان رعایت گردد.
احسان ذبیحیان، رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، با عنوان اینکه در اجرای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن تمام شرکت‌ های حقوقی طراح و ناظر استان که پروانه اشتغال به کار مهندسی اخذ کرده اند در این طرح مشارکت دارند، اظهار داشت: بیش از چهارصد نفر از مهندسان استان در ارائه خدمات طراحی و نظارت پروژه‌ ها فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: با تاکید معاونت مسکن و ساختمان در این پروژه ها ناظران حقوقی بصورت سخت‌گیرانه ملزم شده اند تا برای هر دویست و پنجاه واحد یک نفر ناظر مقیم در پروژه داشته باشند تا نظارت کامل بر عملیات اجرایی صورت گیرد.
وی ادامه‌داد: علاوه بر مسئولیت ناظران حقوقی، کارگزاری نیز نقش نظارت عالیه در پروژه ها را داشته و همکاران اداره نظارت اداره کل عملکرد تمام عوامل دخیل در پروژه را کنترل می نمایند تا در نهایت ساختمان‌ها براساس مقررات ملی ساختمان احداث و تحویل متقاضیان گردد.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان، در ادامه به سانحه ساختمان متروپل اشاره کرد و افزود: این سانحه درس های آموزنده ای برای مالکان و کارفرمایان داشت، سانحه فروریختن ساختمان متروپل در آبادان آموزه های زیادی هم برای عموم مردم و هم متخصصین حوزه ساختمان داشته است، هرچند ابعاد این حادثه هنوز بطور کامل بررسی و مشخص نشده و لیکن این سانحه تاکیدی بود بر اینکه حوزه ساختمان حوزه کاملا تخصصی است و ورود افراد بدون صلاحیت و هم‌چنین عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در مراحل مختلف انجام یک پروژه ساختمانی، می تواند تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.
ذبیحیان اظهار داشت: این سانحه نشان داد که اجرای ساختمان خارج از توان و صلاحیت مالک و سرمایه گذار است و ضروری است براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اجرا توسط مجریان ذی‌صلاح انجام گیرد.
وی گفت: از آموزه‌ های دیگر این سانحه می ‌توان به این نکته اشاره کرد که هر گونه کوتاهی در زمینه طراحی و محاسبه ساختمان میتواند ساختمان را تبدیل به یک قتلگاه نماید و کارفرمایانی که به دنبال سبک سازی غیراصولی ساختمان هستند، نتیجه کارشان میتواند چه باشد.
وی گفت: تخریب ساختمان متروپل و از بین رفتن میلیاردها تومان سرمایه، درس بزرگی بود برای مالکین و سرمایه گذاران، که دیگر تصور ساده ای از امورات مهندسی ساختمان نداشته باشند و به دنبال دور زدن ضوابط نبوده و از قوانین ومقررات وضع شده حوزه نظام مهندسی و کنترل ساختمان تبعیت کنند.
ذبیحیان عنوان اینکه: برای حفظ سرمایه خود، با پرداخت حق الزحمه واقعی مهندسان، خدمات مهندسی واقعی را دریافت کرده و با داشتن ساختمانی استاندارد سرمایه خود را حفظ کنند.
وی گفت: این سانحه نقش حساس و جایگاه ویژه مهندسان ساختمان را بیش از گذشته آشکار ساخت و نشان داد و در این میان شهرداریها به عنوان مرجع صدور پروانه ساختمانی، در کنترل ساختمان‌ها وظایف جدی و مهمی داشته و هر گونه کم توجهی و کوتاهی در این حوزه می تواند حتی امنیت جانی شهروندان را به خطر بیندازد.
وی با بیان اینکه بازدید موردی توسط بازرسان اداره کل از ساختمان ‌ها احداثی انجام می‌شود، افزود: ایرادات مشاهده شده در ساختمان ها، به شهرداری مربوطه اعلام می گردد و امیدواریم بعد از این اقدامات جدی تر انجام گیرد.
منبع: ایلنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ خرداد ۰۱
289 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0