بیست اقدام مهم دستگاه قضایی درخصوص ریزش ساختمان متروپل آبادان تا سیزدهم خرداد بیست اقدام مهم دستگاه قضایی درخصوص ریزش ساختمان متروپل آبادان تا سیزدهم خرداد

بیست اقدام مهم دستگاه قضایی درخصوص ریزش ساختمان متروپل آبادان تا سیزدهم خرداد

بیست اقدام مهم دستگاه قضایی درخصوص ریزش ساختمان متروپل آبادان تا سیزدهم خرداد ، تاکنون سیزده نفر از مقصران و مسببان حادثه متروپل دستگیر شد‌ه‌اند

کد خبر: 010315006 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ خرداد ۰۱ - ۳:۵۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بیست اقدام مهم دستگاه قضایی درخصوص ریزش ساختمان متروپل آبادان تا سیزدهم خرداد ، تاکنون سیزده نفر از مقصران و مسببان حادثه متروپل دستگیر شد‌ه‌اند

بیست اقدام مهم دستگاه قضایی درخصوص ریزش ساختمان متروپل آبادان تا سیزدهم خرداد

بیست اقدام مهم دستگاه قضایی درخصوص ریزش ساختمان متروپل آبادان تا سیزدهم خرداد
تاکنون سیزده نفر از مقصران و مسببان حادثه متروپل دستگیر شد‌ه‌اند/ دستگیری رئیس سازمان نظام مهندسی وقت آبادان، ناظر و طراح پروژه، شهردار فعلی و سه شهردار سابق آبادان/ تحقیقات درباره شناسایی عامل یا عاملان احتمالی دیگر دخیل در این حادثه ادامه دارد
رئیس کل دادگستری استان خوزستان بیان کرد: بمنظور ادامه تحقیقات تکمیلی برای بررسی دقیق موضوع حادثه متروپل، هیئت هفت نفره‌ای توسط بازپرس رسیدگی کننده تعیین گردید که هیئت کارشناسی در رشته ‌های مختلف پس از تعیین در محل حادثه حضور پیدا کردند و اقدامات خود را در جهت ارائه نظرات کارشناسی صورت دادند.
علی دهقانی با اشاره به آخرین اقدامات دستگاه قضایی در مورد حادثه متروپل گفت: بمنظور ادامه تحقیقات تکمیلی برای بررسی دقیق موضوع، هیئت هفت نفره‌ای توسط بازپرس رسیدگی کننده تعیین گردید که هیئت کارشناسی در رشته‌ های مختلف پس از تعیین در محل حادثه حضور پیدا کردند و اقدامات خود را در جهت ارائه نظرات کارشناسی صورت دادند.
دهقانی ادامه داد: این هیئت هفت نفره در حال بررسی دیگر موارد مختلف و مرتبط با وقوع حادثه هستند تا در صورت شناسایی عامل یا عاملان دخیل در این حادثه شناسایی و دستگیر گردند.
وی افزود: برخی از افراد مسئول در آبادان که مرتبط با حادثه متروپل بودند، در روز اول وقوع حادثه دستگیر شدند؛ پرونده برخی از آن ‌ها به واسطه سمت اجراییشان باید در مرکز استان رسیدگی می‌ شد، لذا پرونده این افراد با قرارعدم صلاحیت به دادسرای مرکز استان خوزستان ارجاع گردید.
رئیس کل دادگستری استان خوزستان با اشاره به کسانی که تاکنون در این پرونده دستگیر شده‌اند، گفت: تاکنون سیزده نفر از عواملی که به عنوان مسببان، متخلفان و مقصر در وقوع حادثه متروپل آبادان اعم از ترک فعل یا افرادی که اقداماتی را بصورت مستقیم و بعنوان مباشرت در ارتکاب جرم انجام دادند، با همکاری پلیس و دستگاه‌ های امنیتی از جمله سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر و اتهامشان به عنوان مسببان در این جنایت به آن ‌ها تفهیم و برایشان قرار تامین متناسب صادر گردید و تحقیقات اولیه از آن ‌ها نیز هم‌چنان ادامه دارد در مورد مسببین احتمالی بعدی تحقیقات ادامه دارد.
دهقانی گفت: تا کنون فعلا رئیس سازمان نظام مهندسی وقت آبادان، ناظر و طراح پروژه متروپل آبادان، تعدادی از پرسنل مرتبط با صدور مجوزها که با افراد شاغل در سازمان نظام مهندسی آبادان همکاری و همراهی داشتند و هم‌چنین چهار شهردار از جمله شهردار فعلی شهرستان آبادان و سه شهردار سابق این شهرستان دستگیر شدند.
وی گفت: قرار تامین خواسته کیفری به درخواست اولیاء دم از اموال مقصران صادر گردید. هم‌چنین دستور قضایی دادستان مرکز استان به سازمان امور مالیاتی جهت حفظ حقوق دولتی در مورد اموال یکی از متهمین فوت شده پرونده در جهت توقیف اموال وی صادر گردید.
دهقانی تصریح کرد: شعبه ویژه‌ای در محاکم دادگستری آبادان برای رسیدگی به دعاوی حقوقی و جبران ضرر و زیان حادثه دیدگان، ساختمان‌ ‎ها و املاک همجوار محل وقوع حادثه و خودروهایی که در پی ریزش متروپل تخریب شدند، تشکیل شده است.
اختصاص شعبه‌ هایی از مرکز شوراهای حل اختلاف آبادان جهت صدور گواهی ‌های حصر وراثت و انجام امورات حسبی
وی با بیان اینکه بیست خودروی شهروندان آبادانی که در پارکینگ همجوار ساختمان پارک و در پی وقوع این حادثه تخریب شدند، گفت: شعبه ‌هایی از مرکز شوراهای حل اختلاف آبادان جهت صدور گواهی‌ های حصر وراثت و انجام امورات حسبی که در صلاحیت انجام شوارهای حل اختلاف از جمله تحریر و مهروموم ترکه متوفیان، اختصاص یافت.
دهقانی ادامه داد: رسیدگی فوق‌العاده به بحث تعیین و نصب قیم برای افراد صغیری که بعنوان ورثه جانباختگان شناخته شدند، در دادگاه صورت گرفت و کم‌تر از ۱ روز به درخواست ‎ها رسیدگی و احکام لازم صادر گردید.
پرداخت دیه به جانباختگان زن در حادثه متروپل
رئیس کل دادگستری استان خوزستان با بیان اینکه ستاد پی‌گیری امور حقوقی و قضایی این حادثه با همکاری منطقه آزاد اروند و فرمانداری شهرستان آبادان راه‌اندازی شده است، افزود: این مرکز در خارج از مجموعه دادگستری راه‌اندازی گردید تا تمام نهادهای متولی در ارائه خدمات از جمله واحد شورای حل اختلاف و همکاران قضایی و اداری دادگستری استان، واحد بیمه، نماینده سازمان تامین اجتماعی، نماینده اداره کل کار، رفاه و اجتماعی و … در این محل مستقر گردند.
رئیس کل دادگستری استان خوزستان با اشاره به پی‌گیری موضوع پرداخت دیه جانباختگان زن در حادثه متروپل، افزود: صندوق تامین خسارت ‌های بدنی اقدامات پرداخت دیه به تمامی جانباختگان زن در این حادثه را انجام داده است.
وی گفت: جلسه‌ای مبنی بر بحث حمایت‌ های حقوقی و معاضدت‎های قضایی به خانواده‌‎های متوفیان و مصدومان حادثه با حضور کانون وکلای دادگستری استان و مشاوران قوه قضاییه برگزار و مقرر گردید تا به همه کسانی که در این حادثه متحمل خساراتی جانی شدند، دعاویشان توسط وکلای استان خوزستان به صورت رایگان انجام گردد.
حضور تمام وقت و میدانی دادستان خوزستان در محل ریزش ساختمان از لحظات اولیه ریزش تاکنون
در همین زمینه صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب خوزستان نیز که از لحظات ابتدایی ریزش ساختمان تا کنون در محل حادثه به سر می‌برد و حضور میدانی داشته است با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دادستانی در پرونده حادثه ریزش ساختمان متروپل افزود: بعد از وقوع حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، به همراه معاونان، بازپرس ویژه مرکز استان و رئیس کل دادگستری استان خوزستان به محل وقوع حادثه اعزام شدیم.
جعفری چگنی با بیان اینکه با هماهنگی دادستان شهرستان آبادان بازپرس ویژه‌ای در محل وقوع حادثه مستقر گردید، گفت: پیرو دستور و تاکیدات رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور مبنی بر تسریع موضوع و پی‌گیری دلایل وقوع حادثه و هم‌چنین برخورد قاطع با عامل یا عاملان و افرادی که در پرونده قصور داشتند، در وهله اول پرونده مقدماتی قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب آبادان تشکیل شد.
وی گفت: در ابتدای وقوع حادثه نیز دادستان آبادان پس از حضور در محل دستورات قضایی مبنی بر جمع آوری ادله، بررسی موضوع، دلیل وقوع حادثه و دستگیری و جلب مقصران حادثه را به ضابطان قضایی صادر کرد.
دادستان خوزستان تصریح کرد: سازمان پزشکی قانونی استان خوزستان تیم مستقلی اعم از پزشکان و پرسنل خود را در شهرستان آبادان مستقر کرد که کنار بازپرس رسیدگی کننده به پرونده و در بیمارستانی که تعدادی از مصدومان حادثه در آن محل بستری بودند، معایناتی را بر روی آن‌ ‎ها انجام دادند.
صدور جواز دفن توسط پزشکی قانونی استان خوزستان برای سی و پنج نفر از جانباختگان حادثه متروپل آبادان
جعفری چگنی گفت: تیم پزشکی قانونی در کنار اقدامات خود با آزمایشگاه ‌هایی که در تعیین هویت اجساد فعالیت دارند ارتباط برقرار کرده و آزمایش ‌هایی از قبیل آزمایش ژنتیکی DNA جهت تعیین هویت برخی از جانباختگان صورت گرفت.
وی افزود: سازمان پزشکی قانونی استان تاکنون برای سی و پنج نفر از جانباختگان حادثه متروپل آبادان جواز دفن صادر کرده و اجساد تحویل خانواده‌ آن ‌ها شده است.
دادستان خوزستان تصریح کرد: در راستای دستورات قضایی بازپرس رسیدگی کننده به موضوع، اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی استان خوزستان با استفاده از آزمایشگاه جنایی خود و با اثربرداری از کلاسه انگشت جان‌باختگانی که هویتشان مشخص نبود، نظرات کارشناسی خود را در امر تایید هویت اجساد به بازپرس ارائه کردند.
وی با بیان اینکه جدای از فعالیت هیئت قضایی رسیدگی کننده برای بررسی دلیل وقوع حادثه، نظرات متخصصان فنی دیگر سازمان ‌های مرتبط در مورد علت وقوع حادثه اخذ و از آن‌ها استفاده شد، افزود: کارگروهی قضایی متشکل از همکاران با تجربه در دادگاه ‌ها و دادسراها جهت بررسی ابعاد حقوقی و مختلف این حادثه تشکیل گردید.
پرداخت غرامت یا برقراری مستمری کارگران متروپل توسط سازمان تامین اجتماعی
دادستان خوزستان تصریح کرد: در کنار اقدامات قضایی، موضوع پرداخت دیه مصدومان، متوفیان و افرادی که دچار خسارات شدند را پی‌گیری کرده و از آنجایی که مالک و پیمانکار ساختمان متروپل قراردادهایی را با برخی از بیمه‌ ‎ها داشتند، شورای هماهنگی بیمه استان تشکیل شد و با دعوت از بیمه‌های طرف قرارداد با این پروژه، اقدامات لازم برای تسهیل در پرداخت خسارات و دیه صورت گرفت.
وی با اشاره به صدور دستورات قضایی به سازمان تامین اجتماعی استان، بابت انجام تعهدات خود نسبت به ورثه متوفیان کارگر، افزود: از آنجایی که تعدادی از جانباختگان این حادثه کارگرانی بودند که در زمان وقوع ریزش ساختمان در حال کار بودند، پیگیری‌ها برای پرداخت غرامت توسط سازمان تامین اجتماعی و یا برقراری مستمری‎هایشان صورت گرفت.
جعفری چگنی ادامه داد: با دعوت از مدیرکل کار، رفاه و امور اجتماعی استان پیگیری‎ها برای پرداخت حقوق کارگرانی که برای این پروژه فعالیت داشتند و پس از وقوع حادثه از کار بیکار شدند، صورت گرفت و بنا شد تا بیمه بیکاری به کارگران از کار بیکار شده پرداخت گردد.
انجام اقدامات لازم برای صدور سریع قرارنهایی و کیفرخواست پرونده متروپل به دادسرا
دادستان خوزستان تصریح کرد: این موارد از جمله اقدامات مهمی بود که در یازده روز گذشته تا به امروز در دادستانی مرکز استان خوزستان در شهرستان آبادان انجام شده است.
وی گفت: در پی این هستیم تا در اسرع وقت و در سریع ترین زمان ممکن قرار نهایی و کیفرخواست را در دادسرا صادر کنیم تا پرونده به دادگاه ارجاع گردد.
جعفری چگنی اظهار داشت: هم‌چنین دستورات قضایی برای تخریب باقی مانده ساختمان و با اخذ نظر کارشناسان ذی‌ربط از جمله سازمان نظام مهندسی، راه، مسکن، و شهرداری صادر شده است.
وی افزود: روز گذشته نیز به همراه مسئولان قضایی شهرستان آبادان با خانواده‌ های جانبختگان حادثه متروپل دیدار کردیم و‌ در جریان‌مسائل انها قرار گرفتیم.
منبع: خبرگزاری میزان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ خرداد ۰۱
248 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0