حمزه شکیب در جریان شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حمزه شکیب در جریان شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

حمزه شکیب در جریان شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

حمزه شکیب در جریان شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ، به مسئله ایمن‌سازی ساختمان‌ ها و افق پیش‌ِ‌رو اشاره کرد. حذف ستون ‌های اضافی تا حذف مدارک در شهرداری آبادان صورت گرفته است

کد خبر: 010311013 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ خرداد ۰۱ - ۷:۰۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، حمزه شکیب در جریان شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ، به مسئله ایمن‌سازی ساختمان‌ ها و افق پیش‌ِ‌رو اشاره کرد. حذف ستون ‌های اضافی تا حذف مدارک در شهرداری آبادان صورت گرفته است

حمزه شکیب در جریان شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

حمزه شکیب در جریان شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران
پشت‌پرده تخلفات گسترده سازنده متروپل؛ از حذف ستون ‌های اضافی تا حذف مدارک در شهرداری آبادان
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به ابعاد و جزئیات بیشتر پرونده متروپل و تخلفات گسترده سازنده آن پرداخت.
حمزه شکیب در جریان شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به مسئله ایمن‌سازی ساختمان‌ ها و افق پیش‌ِ‌رو، گفت: ساخت‌وسازهای کشور پس از زلزله رودبار و منجیل شرایط خوبی را پیدا کرد ولی هنوز ایرادات و مشکلاتی وجود دارد که امیدوار هستیم این موارد نیز مرتفع گردد.
شکیب با اشاره به سه موضوع متروپل آبادان، پلاسکو و بحث مسکن مهر، گفت: ساختمان متروپل آبادان از موضوعاتی است که در این روزها مورد توجه مسئولان قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار است، ساختمانی که با تخلفات گسترده و بنای اضافی ساخته شده است به‌ طوری که مجوز این ساختمان برای پنج الی شش طبقه بوده که در نهایت بالای ده طبقه احداث می ‌گردد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در رابطه با تخلفات گسترده سازنده متروپل گفت: بنای این ساختمان قبل از اینکه پروانه صادر گردد احداث می ‌شود و متأسفانه قوانین و مقررات ساخت‌وساز در این بنا به هیچ عنوان رعایت نمی‌ گردد.
وی با اشاره به اینکه پروانه ساختمان متروپل در سال نود و شش صادر می‌شود، افزود: جالب این است که نظام مهندسی در چرخه صدور این پروانه در آن مقطع ورود نکرده است و در حالی ریزش و ریختن ساختمان متروپل را شاهد بودیم که اگر قرار بود این ساختمان به بهره‌برداری برسد شاید بیش از هزاران نفر در این حادثه جان خود را از دست می‌ دادند.
شکیب هم‌چنین به موضوع نگه‌داری ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: پلاسکو نماد ساختمانی بلند در کشور در سال ۱۳۴۲ بود ولی متأسفانه این ساختمان نیز به ‌علت عدم نگه‌داری و الزامات اجرایی و مشکلاتی که وجود داشت فرو ریخت و اگر مبحث بیست و دوم و بحث نگه‌داری این ساختمان رعایت می‌ شد ما هم‌چنان ساختمان پلاسکو را داشتیم.
وی با ابراز اینکه “در شهر تهران هزاران ساختمان بلندمرتبه (بیش از ۱۲طبقه)‌ داریم” افزود: یکی از موضوعاتی که در مسکن مهر به آن توجه نشد بحث کیفیت بود و ما نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم و ما باید در نهضت ملی مسکن به آن توجه کنیم و از آن غافل نباشیم و باید از اتفاقات گذشته درس بگیریم.
وی با اشاره به توانایی و دانش مهندسین کشور افزود: ما به‌لحاظ دانش مهندسی ساختمان جزو پنج کشور دنیا هستیم ولی متأسفانه این دانش پیاده‌سازی نمی‌شود و باید به این موضوع توجه شود.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در نظام مهندسی اشکالات جدی وجود دارد، گفت: باید بتوانیم این اشکالات را حل‌وفصل کنیم.
وی هم‌چنین راجع به تخلفات گسترده در بحث ساختمان متروپل افزود: در ابتدا قرار بود این ساختمان در نه طبقه احداث گردد و جالب این است که در فرآیند ساخت‌وساز این بنا از افراد صلاحیت‌دار استفاده نشده است و در ادامه نیز پس از شروع ساخت‌وساز و بدون پروانه سه طبقه به این بنا اضافه می ‌شود علاوه بر اینکه برخی از ستون ‌های این بنا حذف می ‌شود و جالب ‌تر اینکه سیستم سازه را نیز تغییر می‌دهند.
وی با تصریح به اینکه هیچ قاعده و ضابطه‌ای در ساخت متروپل رعایت نشده است، افزود: متأسفانه در فرآیند ساخت‌وساز قدرت مالک آن‌قدر زیاد بوده است که هیچ کس نتوانسته است بر احداث این بنا نظارت بکند.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: در بازدیدی که تعدادی از نمایندگان مجلس اخیراً از این ساختمان داشته‌اند درخواست بازبینی این پرونده را داشته‌اند که معاون شهرسازی آبادان اعلام کرده است که پرونده‌ای از این ساختمان وجود ندارد!
وی در پایان با اظهار اینکه “از این نوع ساخت‌وسازها و چنین افرادی در سطح کشور وجود دارد”، افزود: تعداد این افراد در سطح استان ‌ها کم نیست و در استان‌ های مختلف از چنین ساخت‌وسازها و چنین افرادی بسیار زیاد داریم.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز خطاب به شکیب گفت: این سؤال مطرح می ‌شود که “آیا زمین آبادان شرایط احداث چنین ساختمانی را با این فونداسیون و بنای ۱۰طبقه را داشته یا خیر؟” که شکیب در پاسخ به این سؤال افزود: البته هنوز بررسی علمی در این زمینه انجام نشده است اما مقاومت زمین آبادان از نوع سه به‌سمت نرم است و می‌ شود ساختمان ‌های بلندمرتبه را البته با رعایت تمهیدات لازم برای این فونداسیون انجام داد.
شکیب با ابراز اینکه “در سازه متروپل اطلاعی نداریم که از شمع استفاده شده است یا خیر” افزود: به‌ هر حال در فرآیند ساخت این بنا تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ خرداد ۰۱
356 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0