ناگفته‌ های متروپل از زبان سرپرست نظام مهندسی | قدرت عبدالباقی مانع نظارت بود ناگفته‌ های متروپل از زبان سرپرست نظام مهندسی | قدرت عبدالباقی مانع نظارت بود

ناگفته‌ های متروپل از زبان سرپرست نظام مهندسی | قدرت عبدالباقی مانع نظارت بود

ناگفته‌ های متروپل از زبان سرپرست نظام مهندسی | قدرت عبدالباقی مانع نظارت بود ، ساختن متروپل پیش از اخذ پروانه آغاز شد. این ساختمان به شکل عجیب و غریب ساخته شده است

کد خبر: 010311012 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ خرداد ۰۱ - ۶:۵۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ناگفته‌ های متروپل از زبان سرپرست نظام مهندسی | قدرت عبدالباقی مانع نظارت بود ، ساختن متروپل پیش از اخذ پروانه آغاز شد. این ساختمان به شکل عجیب و غریب ساخته شده است

ناگفته‌ های متروپل از زبان سرپرست نظام مهندسی | قدرت عبدالباقی مانع نظارت بود

ناگفته‌ های متروپل از زبان سرپرست نظام مهندسی | قدرت عبدالباقی مانع نظارت بود
ناگفته‌ های متروپل از زبان سرپرست نظام مهندسی| ساختن متروپل پیش از اخذ پروانه آغاز شد| قدرت عبدالباقی مانع نظارت بود
سرپرست سازمان نظام مهندسی با اشاره به این موضوع که ساختمان متروپل پیش از اخذ پروانه،‌ آغاز به ساخت کرد، افزود: سازنده متروپل از چنان قدرتی برخوردار بود که هیچ فردی بر ساختمان او نظارت نداشت.
حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی در جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه متروپل، گفت: ساختمان ‌های بلند شهر آبادان خیلی کم است و ساختمان متروپل پیش از اخذ پروانه،‌ شروع به ساخت کرد و بعد از آغاز و ساخت پروانه خود را گرفته بود.
شکیب ادامه داد: این ساختمان به شکل عجیب و غریب ساخته شده و ابتدا پروانه ساخت نه طبقه را دریافت کرده است اما سازنده از چنان قدرتی برخوردار بود که هیچ فردی بر ساختمان او نظارت نداشت. مالک ساختمان متروپل به حدی نفوذ داشت که از این پروژه در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری آبادان، پرونده‌ای وجود ندارد.
وی با اشاره به زمین ساختمان متروپل گفت: تیمی برای بررسی زمین این ساختمان در حال کار هستند در زمین آنجا توانایی ساخت وجود داشت اما الزامات نیز باید رعایت می ‌شد. در زمان ساخت این ساختمان، سازمان نظام مهندسی در جریان کار نبوده است و اگر این ساختمان به بهره برداری می ‌رسید، تعداد بیشتری از شهروندان ممکن بود جان خود را از دست بدهند.
بخشی از اظهارات سرپرست سازمان نظام مهندسی را در ادامه بخوانید:
*در ابتدا قرار بود این ساختمان در نه طبقه احداث گردد و جالب این است که در فرآیند ساخت و ساز این بنا از افراد صلاحیت‌دار استفاده نشده است و در ادامه نیز بعد از آغاز ساخت و ساز و بدون پروانه، ۳ طبقه به این بنا اضافه می‌ شود. برخی از ستون‌ های این بنا حذف شد و حتی سیستم سازه را نیز تغییر می ‌دهند.
* تعدادی از نمایندگان مجلس در بازدیدی که از این ساختمان داشتند، درخواست بازبینی این پرونده را ارائه کردند اما معاون شهرسازی آبادان اعلام کرد که پرونده‌ای از این ساختمان وجود ندارد. تعداد این افراد در سطح استان ‌ها کم نیست و در شهرهای مختلف از چنین ساخت و سازها بسیار زیاد داریم.
**(در پاسخ به پرسش چمران مبنی بر این که آیا زمین آبادان شرایط احداث چنین ساختمانی را با این فنداسیون و بنای ده طبقه را داشت یا خیر؟) هنوز بررسی علمی در این زمینه انجام نشده است ولی مقاومت زمین آبادان از نوع سه به سمت نرم است به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که ساختمان‌ های بلندمرتبه را با رعایت تمهیدات لازم بر روی این نوع از فنداسیون انجام داد. اطلاعی ندارم که از شمع در سازه متروپل استفاده شده است یا خیر. به هر حال در فرآیند ساخت این بنا تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است.
* ساختمان پلاسکو بعنوان نماد ساختمان بلند در کشور بشمار می‌ رود اما به علت نگه‌داری نامناسب دچار آن سرنوشت شد. باید نقشه‌ هایی دقیقی از ساختمان‌ها تهیه شود و به آتش نشانی آموزش دهیم و هم‌چنین باید قوانینی را به تصویب برسانیم تا ساختمان ‌های بزرگ الزامات را انجام دهند.
* در مورد ساختمان‌ های مسکن مهر، از لحاظ کمیت کاری بزرگ انجام شده است ولی باید از لحاظ کیفیت نیز اقدامات لازم را انجام دهیم. در زلزله سرپل ذهاب استان کرمانشاه مشاهده کردیم که این ساختمان ‌ها تخریب شدند. متأسفانه هنگام ساخت ساختمان ‌ها از کیفیت غافل می‌شویم. تنها سی درصد هزینه‌ها برای اسکلت ساختمان بکار می‌ رود و هفتاد درصد بقیه هزینه ‌ها برای امور دیگر است اما ما تمامی این هفتاد درصد را نادیده می‌گیریم.
*ایران کشوری زلزله خیز است و باید سرمایه‌ های خود که ساختمان ‌های کشور هستند را حفظ کنیم. هنگام ساخت ساختمان‌ ها تنها به کمیت توجه می ‌کنیم و به کیفیت هیچ توجهی نداریم ما باید با توجه به دانشی که در اختیار داریم ساختمان ‌ها را با کیفیت‌تر بسازیم تا در مقابل زلزله مقاوم باشند.
منبع: همشهری آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ خرداد ۰۱
349 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0