تخلفات ساختمان ‌های ناایمن را به شهرداری گزارش می‌ دهیم؛ ولی برخوردی نمی ‌بینیم تخلفات ساختمان ‌های ناایمن را به شهرداری گزارش می‌ دهیم؛ ولی برخوردی نمی ‌بینیم

تخلفات ساختمان ‌های ناایمن را به شهرداری گزارش می‌ دهیم؛ ولی برخوردی نمی ‌بینیم

تخلفات ساختمان ‌های ناایمن را به شهرداری گزارش می‌ دهیم؛ ولی برخوردی نمی ‌بینیم ، شهرداری ‌ها متولی صدور پروانه ساخت و متولی صدور پایان کار برای همه ساختمان‌ های شهر هستند

کد خبر: 010311005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ خرداد ۰۱ - ۶:۳۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تخلفات ساختمان ‌های ناایمن را به شهرداری گزارش می‌ دهیم؛ ولی برخوردی نمی ‌بینیم ، شهرداری ‌ها متولی صدور پروانه ساخت و متولی صدور پایان کار برای همه ساختمان‌ های شهر هستند

تخلفات ساختمان ‌های ناایمن را به شهرداری گزارش می‌ دهیم؛ ولی برخوردی نمی ‌بینیم

تخلفات ساختمان ‌های ناایمن را به شهرداری گزارش می‌ دهیم؛ ولی برخوردی نمی ‌بینیم
رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه بیام کرد:
تخلفات ساختمان ‌های ناایمن را به شهرداری گزارش می‌ دهیم؛ ولی برخوردی نمی ‌بینیم
رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه با اشاره به وجود موارد مشابه متروپل در کرمانشاه بیان کرد: متاسفانه تخلفات ساختمان ‌های ناایمن را به شهرداری گزارش می ‌دهیم؛ ولی برخوردی نمی‌بینیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به وجود موارد مشابه متروپل در کرمانشاه، افزود: متاسفانه تخلفات ساختمان‌ های ناایمن را به شهرداری گزارش می ‌دهیم، اما برخوردی نمی ‌بینیم و با عرض تاسف نسبت به وقوع حادثه متروپل آبادان، مشابه چنین ساختمان ‌های ناایمنی در همین کرمانشاه هم داریم و قطعا مسئولیت اصلی در این زمینه برعهده شهرداری هاست.
وی گفت: شهرداری ‌ها متولی صدور پروانه ساخت و متولی صدور پایان کار برای همه ساختمان‌ های شهر هستند و اگر تخلفی در ساخت و ساز رخ دهد، مسئول اصلی برخورد با آن شهرداری ‌ها هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه ادامه داد: نهاد‌ها و مراکزی مانند نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی در این بین بازوان شهرداری هستند و کار تهیه نقشه و نظارت بر کار و… را بر عهده دارند، اما مسئول اصلی اول و آخر ساختمان‌ های ناایمن شهر شهرداری است.
وی افزود: قطعا در هر مجموعه‌ای از جمله نظام مهندسی تخلفاتی وجود دارد و این ادعا را نداریم که تمام مهندسین ناظر ما در سلامت کامل کار خود را انجام می ‌دهند، اما بار‌ها و بار‌ها شاهد بوده ایم که مهندس ناظر گزارش تخلف ساختمان را به شهرداری ارائه کرده، ولی هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ برخوردی با این تخلفات صورت نگرفته است.
حیدری تصریح کرد: یکی از چالش‌ های اصلی در ساخت ساختمان‌ های ناایمن و تخلف در ساخت و ساز به موضوع نقشه دوم برمی گردد و مادامی که این نقشه دوم وجود داشته باشد شاید نتوان به راحتی جلوی تخلفات را گرفت.
وی در مورد نقشه دوم اشاره کرد: برای ساخت ساختمان ابتدا یک نقشه طراحی می ‌شود که همان نقشه اول ساختمان است که از ۵ کنترل عبور می ‌کند و نقشه استاندارد محسوب می‌ گردد، ولی تنها چیزی که در ساختمان اجرا نمی‌ شود همین نقشه است و مالک نقشه دیگری را برای ساخت ساختمان بکار می‌ گیرد و مهندس ناظر پس از کنترل آن متوجه تخلفات شده و گزارش این تخلفات را به شهرداری می‌ دهد و عنوان می ‌کند که کار ساخت طبق نقشه مصوب پیش نرفته است.
حیدری تصریح کرد: متاسفانه شهرداری به جای اینکه در همان مراحل اولیه جلوی ساخت و ساز و این تخلفات را بگیرد، هیچ اقدامی نمی ‌کند و همین می‌ شود که شاهد ساخت ساختمان‌ های ناایمن در شهر هستیم.
وی در مورد چرایی عدم برخورد شهرداری با این دست تخلفات گفت: شاید یکی از علل آن به موضوع درآمدزایی برگردد، چرا که با رفتن این تخلفات به کمیسیون ماده صد جرائم آن عاید شهرداری می ‌شود و از طرفی هم این شیوه اشتباه و خطرناک سالیان سال مرسوم است و گویا هم مردم و هم شهرداری با این عرف کنار آمده اند که از نقشه دوم استفاده شود.
وی ادامه داد: این تخلفات زمانی که خدای نکرده حادثه‌ای مانند زلزله رخ دهد ابعاد فاجعه آمیز خود را نشان می‌ دهد، لذا از هم اکنون باید برخورد‌های جدی در این زمینه صورت گیرد.
حیدری گفت: در همین چند روز اخیر بازدیدی از یک پروژه انبوه سازی داشتیم و متذکر شدیم که ساختمان ناایمن است و این موضوع را به شهرداری اطلاع دادیم که اگر مقاوم سازی ساختمان صورت نگیرد، شاهد متروپل دوم در کرمانشاه خواهیم بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه گفت: بار‌ها و بار‌ها تخلفات اینچنینی و ضرورت برخورد با آن را به شهرداری و حتی استانداری گزارش داده ایم و درخواست کرده ایم که از شهر‌هایی که در زمینه برخورد با این تخلفات موفق بوده اند به عنوان الگو استفاده شود.
وی در ادامه در مورد راهکار برخورد با این تخلفات بیان کرد: در وهله اول نیاز است که یکی از دستگاه‌ های مربوط در این زمینه یک کمیته‌ای را برای تشخیص ساختمان ‌های ناایمن تشکیل دهد و این ساختمان را جهت بررسی دوباره به نظام مهندسی ارجاع دهد.
حیدری ادامه داد: در این زمینه نظام مهندسی با بررسی ساختمان ‌ها نسبت به مقاوم سازی و یا تخریب این ساختمان‌ ها تصمیم گیری کرده و این تصمیم گیری باید به کمک دستگاه ‌های مربوطه اجرایی گردد.
وی افزود: راهکار دوم در این زمینه ۲ مرحله‌ای کردن صدور پروانه ساخت است، به نحوی که پس از مرحله اول و ساخت فونداسیون، مجدد بررسی صورت گرفته و زمانی که فونداسیون براساس اصول احداث شده پروانه ساخت دوم جهت تکمیل ساخت و ساز صادر گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه گفت: اگر واحد ساختمانی در مرحله فونداسیون دچار مشکل باشد قلع و قمع آن بسیار راحت‌تر از مرحله‌ای است که سازه تکمیل شده است.
منبع: خبرگزاری دانشجو

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ خرداد ۰۱
323 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0