تعیین دقیق دوره مسئولیت مهندسان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تعیین دقیق دوره مسئولیت مهندسان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

تعیین دقیق دوره مسئولیت مهندسان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

تعیین دقیق دوره مسئولیت مهندسان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، از چالشهای عمده محسوب می گردد که باید در پیش‌نویس جدید این قانون اصلاح و به درستی مشخص گردد

کد خبر: 010223008 تاریخ انتشار: جمعه ۲۳ اردیبهشت ۰۱ - ۱۰:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تعیین دقیق دوره مسئولیت مهندسان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، از چالشهای عمده محسوب می گردد که باید در پیش‌نویس جدید این قانون اصلاح و به درستی مشخص گردد

تعیین دقیق دوره مسئولیت مهندسان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

تعیین دقیق دوره مسئولیت مهندسان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی خواستار تعیین دوره مسئولیت مهندسی در قانون جدید نظام مهندسی شد
رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی اظهار داشت: تعیین دقیق دوره مسئولیت مهندسان در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از چالشهای عمده محسوب می گردد که باید در پیش‌نویس جدید این قانون اصلاح و به درستی مشخص گردد.
کیان حصاری تصریح کرد: در قانون نظام مهندسی مدت زمان مسئولیت مهندسان به درستی مشخص نشده است و مجری در این قانون تا آخر عمر بنا مسئول است در حالی که استحکام سازه در تاسیسات، فونداسیون، پایه ستون و بتنها متفاوت است و باید دوره مسئولیت مهندسان نیز به تناسب متفاوت باشد.
حصاری ادامه داد: تلاش مجلس شورای اسلامی برای تهیه پیش نویس جدید قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مجالی است تا موارد مغفول در قانون فوق که بیش از بیست و هفت سال از تهیه و ابلاغ آن می گذرد، مورد توجه و اصلاح قرار گیرد.
وی گفت: تعیین دقیق حد و حدود، میزان و دوره مسئولیت در ساختمان‌ ها از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از دغدغه های مهم هر مهندس حرفه مند در دوره فعالیت خود است.
رییس نظام مهندسی خراسان شمالی افزود: با توجه به محدودیت عمر قطعات و اجزای ساختمانی مسئولیت مهندسان در ساختمانها چه در بخش طراحی، نظارت و اجرا نامحدود و مادام العمر است در حالیکه عمر قطعات و اجزای ساختمانی یکسان نبوده و نمیتوان نسخه واحدی برای کلیه صلاحیتها و رسته های ساختمانی تجویز کرد.
وی افزود: انجام کار کارشناسی و مهندسی در این موضوع بیش از پیش ضروری و حساس بنظر میرسد و این مهم بایستی از اولویتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزرات مسکن وپشهرسازی باشد.
نظام مهندسی و کنترل ساختمان از مجموعه قانون، مقررات، آیین‌نامه‌ها، استانداردها و تشکلهای مهندسی، حرفه‌ای و صنفی تشکیل شده است که در تاریخ بیستم تیر هفتاد و چهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن زمان تاکنون تغییراتی در این قانون انجام نشده است.
پیش نویس جدید این قانون در اواخر سال ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس طرح و در کمیسیون عمران در حال بررسی است که این کمیسیون پیشنهادات سازمان نظام مهندسی را درباره اصلاح این قانون خواسته است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اردیبهشت ۰۱
332 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0