یادداشت طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان (دوره هشتم) یادداشت طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان (دوره هشتم)

یادداشت طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان (دوره هشتم)

یادداشت طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان (دوره هشتم) ، صادر شد. ضمن عرض تبریک به همکاران محترم، این نوشتار به بهانه روز بزرگ‌داشت معمار تنظیم شده است

کد خبر: 010203004 تاریخ انتشار: شنبه ۳ اردیبهشت ۰۱ - ۴:۱۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، یادداشت طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان (دوره هشتم) ، صادر شد. ضمن عرض تبریک به همکاران محترم، این نوشتار به بهانه روز بزرگ‌داشت معمار تنظیم شده است

طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان (دوره هشتم)

یادداشت طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان (دوره هشتم)
ضمن عرض تبریک به همکاران محترم، این نوشتار به بهانه روز بزرگ‌داشت معمار تنظیم شده است.
جوهر اصلی معماری، فضاست. در فضای معماری انسان زندگی می‌کند و وظیفه خلق فضا را معمار به عهده دارد. وظیفه ای بس خطیر که معمار باید ضوابط معماری را رعایت کند و همچنین باید احترام به حقوق شهروندی هر فرد را در نظر داشته باشد. از سویی دیگر، دعوت به نکوداشت و مراعات اخلاق و التزام پایدار به اصول اخلاقی در حرفه مهندسی، به ویژه معماری، همواره قابل توجه بوده است. معماری در آیینه فرهنگ معناگرا، نوعی تجربه خلق است و در این تجربه باید معرفت به اخلاق ­مداری حاصل شود. در سیاست­های کلان مهندسی کشور نیز به­جاست که بسترسازی لازم برای گسترش مبانی اخلاقی و همچنین تأمین سلامت، ایمنی و آسایش بهره­برداران به­عنوان هدف اصلی اخلاق مهندسی مورد توجه قرار گیرد. امروزه زندگی در شهرهای بزرگ با مشکلات و بحران­های زیست­محیطی و اجتماعی بسیاری روبروست که در این میان ساخت­و­ساز و مهندسیِ آن نیز مسأله­ای قابل توجه می­باشد.
و در این میان مسأله «معماری» موضوعی است ارزشمند که مسئولیت معماران نیز در آن کاملا مشهود است. در چارچوب تأمین فضای مورد نیاز برای آسایش بشر، معماری کیفیتی فضایی است که تأمین نیازهای روحی و روانی آدمی را نیز بر عهده دارد. از سویی دیگر باید باور داشت که در ساخت و ساز و معماری و شهرسازی، ساختمان و بنایی می‌تواند ماندگار باشد که بر پایه اخلاق بنا شود.
اما آیا قوانین در احقاق حقوق معماران به عنوان خالق فضای معماری از یک سو و به عنوان عضوی از جامعه شهروندی از سوی دیگر، کارآیی لازم را داشته اند؟ به نظر می رسد اگر چه در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر ترویج اصول معماری و رشد آگاهی مردم جامعه نسبت به آن تأکید شده است اما نکاتی مغفول نیزدر قوانین و آیین نامه ها و مباحث مقررات ملی ساختمان وجود دارد که توجه به آن توسط مسئولان مربوطه ضروری است. از جمله توجه به حقوق مهندسان در رشته های مختلف از جمله معماری و مسئولیتی که قانونگذار متوجه معمار نموده است که متأسفانه ارزشگذاری به نحو شایسته برای آن صورت نمی پذیرد. این در حالی است که ناهماهنگی ایجاد شده را می توان در ماده ۱۱۷ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بررسی نمود. توجه به بحث شرح خدمات یا شرح وظایف مهندسان از جمله معماران مسأله مهم دیگری است که می تواند در احقاق حقوق جامعه مهندسی مؤثر باشد.
امید که بتوان بازتعریف شایسته ای از جایگاه ارزشی معماری در جامعه صورت داد. روز معمار مبارک.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اردیبهشت ۰۱
1534 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0