اولین اجلاس مشترک مدیران ارشد و صاحبان صنعت کشاورزی ایران و هلند اولین اجلاس مشترک مدیران ارشد و صاحبان صنعت کشاورزی ایران و هلند

اولین اجلاس مشترک مدیران ارشد و صاحبان صنعت کشاورزی ایران و هلند

اولین اجلاس مشترک مدیران ارشد و صاحبان صنعت کشاورزی ایران و هلند ، با محوریت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و شورای بازرگانی هلند و ایران در خردادماه ۱۴۰۰ و در جزیره کیش خبر داده شد

کد خبر: 010128004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ فروردین ۰۱ - ۱۱:۰۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اولین اجلاس مشترک مدیران ارشد و صاحبان صنعت کشاورزی ایران و هلند ، با محوریت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و شورای بازرگانی هلند و ایران در خردادماه ۱۴۰۰ و در جزیره کیش خبر داده شد

اولین اجلاس مشترک مدیران ارشد و صاحبان صنعت کشاورزی ایران و هلند

اولین اجلاس مشترک مدیران ارشد و صاحبان صنعت کشاورزی ایران و هلند
همایش های کاغذی؛ رزومه سازی یا کمک به توسعه کشاورزی؟!
کمی بیش از ۱ سال قبل و در شانزدهم فروردین سال گذشته، رئیس وقت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از برگزاری بزرگ‌ترین همایش کشاورزی کشور در خردادماه ۱۴۰۰ و در جزیره کیش خبر داد و این در حالی بود که امکان برگزاری همایش به علل بسیاری از همان ابتدا وجود نداشت
کمی بیش از ۱ سال قبل و در شانزدهم فروردین سال گذشته، ناصر صداقت رئیس وقت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در گفت و گو با نمایندگان رسانه های گروهی استان از برگزاری اولین اجلاس مشترک مدیران ارشد و صاحبان صنعت کشاورزی ایران و هلند، با محوریت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و شورای بازرگانی هلند و ایران در خردادماه ۱۴۰۰ و در جزیره کیش خبر داد.
وی هدف از برگزاری این همایش را تهیه و گرداوری نظام جامع آموزش کشاورزی کشور عنوان کرد و افزود: ارائه تقویم و برنامه آموزشی جامع و هدفمند و هم‌چنین برگزاری کارگاه آموزش روش ‌های نوین مدیریت چابک‌سازی مدیران در شرایط بحران، از جمله مسائلی است که در این اجلاس مورد نظر قرار دارد.
امکان برگزاری همایش از همان ابتدا وجود نداشت
این خبر در حالی منتشر گردید که وضعیت خاص کرونایی کشور، نزدیک بودن زمان همایش به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، عدم شرایط مناسب آب و هوایی شهر میزبان در زمان همایش و هزار و یک علت دیگر، برگزاری این همایش را غیرممکن می کرد و اصرار رئیس وقت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و ستاد برگزاری این همایش از همان ابتدا نوید وعده ای بیهوده را می داد. ضمن اینکه برگزاری همایش نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی در جزیره کیش هم موضوعی بود که بر ابهام موضوع می افزود و توجیهات مسئولان وقت سازمان برای این موضوع نیز غیرمنطقی بود.
ولی در نهایت سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان با واگذاری ثبت نام این همایش به فردی خارج از مجموعه سازمان، شروع به ثبت نام از متقاضیان شرکت در این همایش کرد و به نسبت میزان خدمات و فرصتها در این همایش، مبالغی بین ۳ تا ۸۰ میلیون تومان هم برای متقاضیان شرکت در این همایش در نظر گرفته شد. لازم به ذکر است که در اقدامی قابل توجه، بر اساس قرارداد منعقد گردیده با متقاضیان شرکت در همایش، وجوه ثبت نام نیز نه به حساب سازمان، بلکه به حساب شخصی همان فرد خارج از مجموعه سازمان (مجید حاج محمدی) واریز می شد. نمونه قراردادهای منعقد شده با متقاضیان نیز در فایل پیوست قابل دریافت است.
همایش هایی که فقط در حد اطلاعیه باقی ماند
همان‌گونه که از ابتدا نیز انتظار میرفت، برگزاری اجلاس صاحبان صنعت کشاورزی ایران و هلند از همان روز نخست برگزاری نشست خبری به تعویق افتاد. ابتدا قرار شد این همایش تیرماه برگزار گردد و پس از آن نیز وعده برگزاری آن به شهریور و سپس آبانماه موکول گردید. اما این همایش نهایتا برگزار نشد. در جریان همین گیر و دار نیز ناصر صداقت رئیس وقت سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی به علت اختلافات بوجود آمده با اعضای شورای سازمان کنار گذاشته شد و در ادامه و در زمان محمدعلی قنادزاده سرپرست و حمیدرضا شریفی رئیس بعدی سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان نیز برگزاری این همایش عملی نشد.
سرنوشت مشابه «ایران و هلند» برای «ایران و عراق»
ولی همایش آشنایی با فرصت های بخش کشاورزی نجف اشرف نیز به سرنوشتی مشابه گرفتار شد و این همایش هم با وجود تشکیل ستاد و اخذ مبالغی از متقاضیان، روی کاغذ باقی ماند تا «همایش های کاغذی» به عنوان رزومه ای برای این دوره فعالیت شورای نظام مهندسی خراسان رضوی ثبت گردد.
تنها علت عدم برگزاری همایش کرونا بود!
اما حمیدرضا شریفی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی تنها علت برگزار نشدن همایش کیش را شیوع کرونا بیان کرد و افزود: قرار بود این همایش در مرداد و شهریور برگزار گردد که پیک کرونا شروع شد. بعد از آن مجددا بنا بر آن شد که همایش در بهمن ماه برگزار گردد و برنامه ریزی ها نیز انجام شد. اما این موضوع نیز با شیوع اُمیکرون همراه شد.
طبق تجربه، همایش های ملی بیشتر جنبه تبلیغاتی و مانور دارد!
شریفی گفت: قرار بود این همایش به صورت ملی و بین المللی برگزار گردد. طبق تجربه شخصی، همایش ملی بیشتر جنبه تبلیغاتی و مانور دارد و از بار علمی و فنی کمی برخوردار است. ولی زمانیکه همایش کوچکتر و در سطح منطقه ای برگزار گردد، بیشتر به سراغ فعالیتهای فنی و آموزشی می رویم و جنبه علمی آن بیشتر است. لذا به دنبال برگزاری همایشها در سطح منطقه ای و استانی هستیم.

شریفی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با مشورت کارشناسان به دنبال برگزاری این همایش ها بصورت منطقه ای و در سطح استان هستیم تا در شهرهای مشهد، فریمان یا سبزوار که قطب گلخانه‌ای هستند همایش های کوچک‌تری برگزار گردد. جمع بندی ها برای برگزاری همایش در تیرماه سال جاری در شهرستان سبزوار نیز صورت گرفته است.
هزینه شرکت کنندگان در همایش عودت داده شد!
وی ادامه داد: مبالغ اخذ شده از افراد برای شرکت در همایش بصورت پیش ثبت نام بود و جمع این مبالغ حدود هفتاد میلیون تومان بود که عودت داده شد. فقط یک نفر باقی مانده که اطلاعات کاملی از وی در دسترس نیست تا مبلغ به او نیز برگشت پیدا کند.
لغو همایش مشترک با بخش کشاورزی استان نجف به علت اختلاف با شرکت رابط!
اما شریفی به لغو همایش مشترک با استان نجف عراق نیز اشاره کرد و افزود: نخستین همایش آشنایی با فرصتهای بخش کشاورزی نجف نیز علت اختلاف با شرکت رابط و لغو قرارداد با سازمان نظام مهندسی برگزار نشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: متاسفانه شخصی با نام «هدایتی» به عنوان رابط با استان نجف و عنصر سوم در برگزاری این همایش، اعتماد همکاران ما را جلب کرده بود. ولی بعد از برگزاری جلسات متعدد در شورای متعدد سازمان متوجه شدیم این شخصی که مدعی برگزاری همایش بوده، اصلا توان و برنامه مشخصی برای برگزاری همایش نداشته و اصلا توانایی و ظرفیت برقراری ارتباط با مجموعه کشاورزی نجف را نیز نداشته است.
وجه ثبت نام به حساب «هدایتی» واریز شد/ اطلاعی از «هدایتی» در دست نیست
وی ادامه داد: وقتی آقای هدایتی با نظام مهندسی به مشکل برخورد کرد و قرارداد با او فسخ شد، هدایتی با شرکت دیگری قرارداد بست و حساب ثبت نامهای بعد از آن با شرکت دیگر بوده است.
شریفی تصریح کرد: در حال حاضر اثری از هدایتی به عنوان رابط پی‌گیر موضوع موجود نیست و نتوانستیم او را پیدا کنیم و از طریق مبادی قانونی به دنبال آن هستیم که به او دسترسی پیدا کنیم. از سوی دیگر بخش دیگری از ثبت نام نیز با یک شرکت دیگر صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در مورد همایش نجف وجود دارد این است که شماره حساب اعلام شده برای واریز مبالغ، شماره حساب فرد بوده است. در حال حاضر اطلاع دقیقی از این که چه میزان وجه و توسط چه کسانی واریز شده در دست نیست و هیچ آمار دقیقی از میزان ثبت نام کنندگان وجود ندارد. آقای هدایتی هم که مفقود شده و اطلاعی از او در دست نیست.
شریفی گفت: بدنبال شناسایی افرادی هستیم که هزینه ثبت نام را واریز کرده اند. بعضی از افرادی که پی‌گیر بوده اند، به نظام مهندسی مراجعه کرده اند و اسامی آنها ثبت شده است. هزینه ثبت نام جهت حضور در همایش بین چهارصد تا هشتصد هزار تومان بوده و کل مبالغی هم که تا کنون شناسایی شده حدود پنج میلیون تومان است.
تناقضها و بهانه جوییهای نظام مهندسی کشاورزی استان برای لغو همایش هایی که هیچگاه برگزار نگردید.
اما اظهارات رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منباع طبیعی استان از جنبه های مختلف قابل نقد است.
۱- نکته اول این که تصمیم برگزاری همایش و اعلام عمومی آن در فروردین ماه سال گذشته و زمانی بود که کرونا در کشور تاخت و تاز می کرد و تعداد قابل توجهی از هموطنان قربانی این اپیدمی می شدند. ضمن اینکه هیچ دورنمایی هم از ورود واکسن یا داروی موثر و یا کاهش بیماری وجود نداشت. اگر علت برگزار نشدن همایش فقط کرونا بوده است، چرا در زمان اوج کرونا تصمیم به برگزاری آن گرفته شد؟
۲- نکته دیگر این که این که رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اظهار می کند تا بهمن ماه سال گذشته پی‌گیر برگزاری همایش بوده است. ولی از طرف دیگر مدعی است همایش های ملی جنبه مانور و تبلیغات دارد. اگر این‌گونه است، چرا برگزاری همایش هم‌چنان پی‌گیری گردید؟
۳- نکته دیگر در اظهارات وی این ادعا است که تمام مبالغ اخذ شده برای شرکت در همایش کیش مسترد شده است. بر خلاف ادعای وی، شواهد موجود حاکی از آن است که تمام یا لااقل بخش عمده وجوه دریافتی به متقاضیان مسترد نشده و این افراد هم‌چنان در انتظار باز پس گرفتن مبالغ پرداخت شده هستند و پاسخ روشنی نیز از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان دریافت نمی کنند. ضمن آن که طبق برخی شنیده ها، این موضوع به نهادهای نظارتی در استان نیز منعکس شده است. از سوی دیگر، در حالی که ادعا می گردد، مبالغ دریافتی برای همایش کیش در مجموع حدود هفتاد میلیون تومان بوده است، باز شواهد حاکی از آن است که مبالغ اخذ شده چندین برابر مبالغ اعلام شده است.

۴- نکات بعدی و تاسف بار تر مربوط به همایش مشترک با استان نجف عراق است. بنا می شود همایش مشترکی برگزار شود و اطلاع رسانی می گردد. اما آمار ثبت نام کنندگان وجود ندارد! این سخن چه منطقی دارد؟ یعنی در قرارداد یک شرکت با سازمانی به نام «نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی» که حتی نام کامل آن نیز در یک قالب یک سطر نمیگنجد، نباید این دقت صورت میگرفت که لااقل آمار روزانه ثبت نام به اطلاع سازمان برسد و یا نماینده ای از سازمان در ستاد برگزاری حضور داشته باشد تا بر این عملکرد نظارت کند؟
۵- باز نکته قابل توجه دیگر این است که با وجود اظهارات رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، برگزاری همایش نجف لغو شده است. این در حالی است که سامانه شرکت در این همایش هم‌چنان باز است و حتی تا زمان تنظیم این مطلب، افراد می توانسته اند در سامانه شرکت نصر فرات در این همایش ثبت نام کنند. سوال این جاست که چرا تا کنون نهادهای نظارتی مرتبط به این موضوع ورود نداشته اند؟
سامانه ثبت نام همایش هم‌چنان فعال است
ضعف عملکرد مدیریتی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان
با توجه به اخبار موجود درباره عملکرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، بنظر میرسد عملکرد این سازمان در دوره جدید به هیچ عنوان قابل قبول نبوده است. این موضوع را نه تنها در برگزاری همایش‌های کاغذی، بلکه در تفاهم‌نامه های کاغذی با معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و … نیز می توان جست و جو کرد که خبری از اجرا و یا آثار مترتب بر این تفاهم‌نامه ها نیست.
با وجود آن که چهار عضو حقوقی شامل دو نماینده جهاد کشاورزی استان، یک نماینده سازمان حفاظت محیط زیست استان و یک نماینده از دانشگاه مرکز استان در کنار هفت عضو حقیقی و مورد انتخاب اعضای نظام مهندسی کشاورزی استان می بایست بر عملکرد سازمان نظارت داشته باشند، بنظر میرسد ضعف عملکرد اعضای شورا نیز در این زمینه کاملا محسوس بوده است و طبق شنیده ها، طرح اختلافات شخصی، جای بررسی و نظارت بر عملکرد سازمان را در جلسات این شورا گرفته است که اگر اینگونه نبود، اتفافاتی مشابه همایشهای کاغذی در سازمان نمی افتاد. ضمن اینکه تغییرات مکرر مدیریتی در این سازمان که بیشتر ناشی از اختلافات اعضای شورا بوده نیز به این نابسامانی دامن زده است.
نکته جالب توجه دیگر این که رئیس و معاون وقت نظام مهندسی کشاورزی استان (ناصر صداقت و بیژن ثمینی) که نقش عمده و اصلی در شکل گیری این همایشها داشته اند نیز بجای بازخواست و پی‌گیری موضوع تا حصول نتیجه، به حوزه مدیریتی دیگری نقل مکان کرده اند. صداقت بعنوان مدیر پروژه شهر دوستدار آب شهرداری مشهد منصوب شده و ثمینی نیز بعنوان مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ارتقا یافته است.
نقش واقعی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی چیست؟
طبق قانون تأسیس، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سازمان غیردولتی با استقلال مالی و شخصیت حقوقی مستقل است که بمنظور رسیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در قانون تشکیل می ‌شود. بخشی از این اهداف شامل موارد زیر است: تلاش در جهت ارتقای اخلاق حرفه‌ای در کلیه امور کشاورزی، تلاش در جهت ارتقای سطح دانش، گسترش فن آوری جدید در کشاورزی و رشته‌ های مرتبط، تلاش در جهت حفظ و پایداری محیط زیست و منابع پایه تجدیدشونده، تلاش در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی، حفظ و حمایت از حقوق صنفی مهندسین کشاورزی در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی، تلاش در جهت ایجاد انسجام، هماهنگی و همکاری هرچه بیشتر بین شاغلین در امور کشاورزی با دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی، حمایت از تشکل‌ های صنفی و تولیدی بخش، تلاش در جهت ساماندهی امر اشتغال مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، کمک به صدور خدمات کشاورزی به خارج از کشور و ….
اما آن گونه که لااقل عملکرد این سازمان در استان خراسان رضوی حاکی از آن است، این اهداف در مورد سازمان محقق نشده است. عدم انگیزه برای عضویت در این سازمان در میان فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی، موضوعی است که نمیتوان آن را کتمان کرد. بیش از هجده هزار فارغ التحصیل حوزه های مختلف کشاورزی در استان هستند که غالبا کارت عضویت این سازمان را کارتی بی خاصیت میدانند که هیچ کارکردی برای آنها نداشته است و حتی در زمان تخفیف برای تمدید یا عضویت در این سازمان نیز رغبتی برای این کار ندارند. این نیز از جمله موضوعاتی است قطعا به مدیریت این سازمان در زمینه بهره گیری از استعدادها و توانمندی های فارغ التحصیلان و سرمایه گزاران برمی گردد.

باید دید در انتخابات دوره جدید سازمان مهندسی که در آینده نزدیک قرار است برگزار گردد، تغییری در این رویکردها بوجود می آید و یا قرار است بر همین رویه های غلط گذشته اصرار و پافشاری گردد، که اگر مورد دوم تکرار شود، جای سوال از وزیر جهاد کشاورزی بعنوان امضاکننده حکم رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی دارد.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ فروردین ۰۱
842 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0