واکنش انبوه سازان به اعلام قیمت‌ های جدید ساخت مسکن| لاکچری سازی متری چند؟ واکنش انبوه سازان به اعلام قیمت‌ های جدید ساخت مسکن| لاکچری سازی متری چند؟

واکنش انبوه سازان به اعلام قیمت‌ های جدید ساخت مسکن| لاکچری سازی متری چند؟

واکنش انبوه سازان به اعلام قیمت‌ های جدید ساخت مسکن| لاکچری سازی متری چند؟ ، به هر حال سازمان نظام مهندسی ساختمان و رئیس سازمان در جایگاه اعلام قیمت و هزینه های ساخت مسکن است

کد خبر: 001125004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ بهمن ۰۰ - ۱۰:۲۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، واکنش انبوه سازان به اعلام قیمت‌ های جدید ساخت مسکن| لاکچری سازی متری چند؟ ، به هر حال سازمان نظام مهندسی ساختمان و رئیس سازمان در جایگاه اعلام قیمت و هزینه های ساخت مسکن است

واکنش انبوه سازان به اعلام قیمت‌ های جدید ساخت مسکن| لاکچری سازی متری چند؟

واکنش انبوه سازان به اعلام قیمت‌ های جدید ساخت مسکن| لاکچری سازی متری چند؟
قیمتهای جدید ساخت مسکن در حالی از طرف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام شده است که انبوه سازان معتقد هستند این قیمتها تقریبی و تا حدودی می تواند به واقعیت نزدیک باشد.
سال ۱۴۰۰ صنعت ساختمان روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و علی‌رغم اینکه طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم با ادغام در طرح اقدام ملی مسکن دولت دوازدهم می توانست تا حدودی بخش مسکن را از رکود خارج کند اما هم‌چنان می بینیم که تولید مسکن از یک وضعیت ابهام آلود در تصمیم گیری ها و حمایت از خود رنج می برد.
رشد تورم عمومی در سال ۱۴۰۰ اگر چه نسبت به سال گذشته کم‌تر بود اما نهاده های تولید مسکن امسال نیز افزایش چشم‌گیری داشتند و همین مساله سبب شد تا قیمت تمام شده ساخت روز به روز افزایش و در نهایت و در اوج رکود خرید و فروش مسکن، رشد قیمت مسکن را در سطح کمتر و اجاره بها را در سطح بسیار نگران کننده ای شاهد باشیم.
۲ روز پیش بود که سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نرخ ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را اعلام کرد که طبق آن احداث ساختمانهای ۱ تا ۲ طبقه، هر متر ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان و ۳ تا ۵ طبقه را با قیمت متری ۷.۱ میلیون تومان محاسبه کرد.
در ساختمان‌ سازی ۲ نوع برآورد قیمت داریم؛ یک برآورد فهرست بهایی و یک برآورد تابلوی سمت داریم، که در این تابلو قیمت مصالح به‌ طور دقیق ثبت شده و ما طبق آن برآورد هزینه را انجام می‌دهیم و قیمت‌های داده شده واقعی هستند
احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در توضیح این قیمتها با بیان اینکه نحوۀ محاسبۀ هزینه ‌ها در مورد هر مترمربع واحد مسکونی پایه و اساس کارشناسی دارد می گوید: در ساختمان ‌سازی ۲ نوع برآورد قیمت داریم؛ یک برآورد فهرست بهایی و یک برآورد تابلوی سمت داریم، که در این تابلو قیمت مصالح به‌ طور دقیق ثبت شده و ما طبق برآورد هزینه را انجام می ‌دهیم و قیمت‌ های داده شده واقعی هستند.
اما برزگر رئیس کانون انبوه سازان کشور معتقد است که نمیتوان برای ساخت مسکن یک قیمت واحد و مشخص ارائه کرد. او می گوید در یک واحد مسکونی و در یک منطقه مشخص، قیمت و هزینه ساخت با منطقه دیگری با المانهای مشخصی متفاوت خواهد بود.
واکنش انبوه سازان به اعلام قیمت ‌های جدید ساخت مسکن| لاکچری سازی متری چند؟
اما جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه احمد خرّم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در جایگاه اعلام قیمت ساخت مسکن میتواند باشد؟ و اینکه آیا قیمتهای اعلامی دقیق است؟ بیان کرد: شاید اعلام این قیمتها در حیطه وظایف رئیس سازمان نظام مهندسی نباشد و شاید هم مهندسان ساختمان به دنبال بالا بردن قیمتها و تعرفه های خود در سال ۱۴۰۱ هستند.
قیمت ساخت مسکن به مشخصات ساختمان و سازه آن بستگی دارد. اما بقیه هزینه ها به نازک کاری هم برمیگردد. بعنوان مثال داشتیم که برخی از سازندگان در یک واحد مسکونی یک طبقه برای هر متر مربع در مرحله نازک کاری مبلغ زیادی هزینه کرده اند و هر متر مربع ساخت را به لیست تا سی میلیون تومان رسانده اند
وی با تاکید بر اینکه برای ساخت مسکن نمیتوان قیمت مشخص و واحدی ارائه کرد، گفت: قیمت ساخت مسکن به مشخصات ساختمان و سازه آن بستگی دارد. اما بقیه هزینه ها به نازک کاری هم برمی گردد. بعنوان مثال داشتیم که برخی از سازندگان در یک واحد مسکونی یک طبقه برای هر متر مربع در مرحله نازک کاری مبلغ زیادی هزینه کرده اند و هر متر مربع ساخت را به بیست تا سی میلیون تومان رسانده اند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات خرم رئیس سازمان نطام مهندسی ساختمان درباره قیمت ساخت مسکن را قوبل دارید؟ افزود: تنوع ساخت مسکن در ساختمان سازی متفاوت است و شاید در یک منطقه ای قیمت ساخت مسکن با همان شرایط اما المانهای متفاوت تغییر کند. بعنوان مثال برخی المانها در ساخت و ساز در یک منطقه و در مرحله نازک کاری به قدری متفاوت باشد که قیمت ساخت مسکن را به یک باره افزایش دهد.
او در خاتمه افزود: هر چند شاید اعلام قیمت های ساخت مسکن از سوی سازمان نظام مهندسی کارشناسی و به درستی محاسبه شده باشد.
این اظهارات در حالی صورت گرفت که پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان معتقد است که احمد خرّم رئیس کانون انبوه سازان معتقد است که او در جایگاه اعلام قیمت و هزینه های ساخت مسکن است.

فرشید پورحاجت در مورد اعلام قیمتهای ساخت مسکن از سوی رئیس سازمان نظام مهندسی بیان کرد: به هر حال سازمان نظام مهندسی ساختمان و رئیس سازمان در جایگاه اعلام قیمت و هزینه های ساخت مسکن است و آن چیزی که اعلام شده است طبق قیمتهای خروجی فهرست بها ۱۴۰۰ و شاخصهای تعدیل است ک به لحاظ فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فهرست بها را به روز می کند و شاخصهای قیمت گذاری پروژه را اعلام می کند.
نحوه تعیین هزینه های خدمات مهندسی در گروههای مختلف و مقررات ملی ساختمان تصحیح شده و در آئین نامه نظام مهندسی ساختمان ساری و جاری است. به هر حال در جدول اعلامی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان به غیر از آن ردیف های آخر اعداد اعلامی واقعی است
پورحاجت با تاکید بر اینکه اعلام قیمت های ساخت در حیطه وظایف و اختیارات قانونی سازمان نظام مهندسی ساختمان است و آن را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، افزود: حوه تعیین هزینه های خدمات مهندسی در گروه های مختلف و مقررات ملی ساختمان تصحیح شده و در آئین نامه نظام مهندسی ساختمان ساری و جاری است. به هر حال در جدول اعلامی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان به غیر از آن ردیفهای آخر اعداد اعلامی واقعی است.
واکنش انبوه سازان به اعلام قیمت‌های جدید ساخت مسکن| لاکچری سازی متری چند؟
به هر حال لاکچری سازی هم هزینه های متفاوتی دارد. بعنوان مثال سنگ تراورتن از متری ۲۵۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان در بازار موجود است. به هر حال لاکچری سازی با متریال استاندارد تعریف شده است و این هزینه ها با متریال های گران قیمت هزینه های ساخت را افزایش می دهد و در نهایت قیمت مسکن را بالا می برد.
وی با اشاره به این جدول که به غیر از ردیفهای آخر اعداد اعلامی درست و به واقعیت نزدیک است در پاسخ به این پرسش که لاکچری سازی چه میزان هزینه دارد؟ افزود: به هر حال لاکچری سازی هم هزینه های متفاوتی دارد. بعنوان مثال سنگ تراورتن از متری دویست و پنجاه هزار تومان تا دو میلیون تومان در بازار موجود است. به هر حال لاکچری سازی با متریال استاندارد تعریف شده است و این هزینه ها با متریال های گران قیمت هزینه های ساخت را افزایش می دهد و در نهایت قیمت مسکن را بالا می برد.
متوسط هزینه های ساخت مسکن نسبت به سال گذشته بیش از پنجاه درصد افزایش داشته است اما اینکه بخواهیم بگوییم برای ساخت مسکن قیمت واحدی باید تعیین کرد سخت و دشوار است
درمورد هزینه های ساخت مسکن اعلام شده ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان ساختمان نیز در این باره می گوید: متوسط هزینه های ساخت مسکن نسبت به سال گذشته بیش از پنجاه درصد افزایش داشته است اما اینکه بخواهیم بگوییم برای ساخت مسکن قیمت واحدی باید تعیین کرد سخت و دشوار است.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران ادامه میدهد: پیش از این نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی را برای سال نود و دو در پایتخت رقمی معادل ششصد و چهل هزار تومان اعلام کرده‌ بود، سازمان نظام مهندسی کشور، این رقم را برای کل کشور در همان روزها مترمربعی پانصد هزار تومان تعیین کرد که به این ترتیب، ساخت‌وساز در تهران حداقل ۲۸ درصد گران‌تر از سایر شهرها برآورد شد.
وی گفت: به هر حال قیمت ساخت در مراکز استانها به مراتب بنا به علل مختلف بالاتر از سایر شهرها است. طبق اعلام سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان که هر سال جدول هزینه ‌های ساخت هر مترمربع واحد مسکونی را در تهران به تفکیک تراکم و تعداد طبقات و طبق بخشنامه سازمان برنامه‌وبودجه، تنظیم و ابلاغ می‌کند، قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان در سال ۱۴۰۰ برای واحدهای ۱ تا ۵ طبقه حدوداً متری سه میلیون تومان و بین شش تا ۱۰ طبقه متری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۱۱ تا ۱۴ طبقه حدوداً متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۵ طبقه به بالا متری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده‌ بود اما این قیمتهای جدید که اعلام شده است می تواند ملاک ساخت برای سال آینده باشد.
بنظر میرسد سال آینده اگر تورم قابل ذکری نداشته باشیم متوسط ساخت و اعداد اعلام شده تا حدودی قابل باور و پذیرش باشد. اما اگر تورم عمومی بیشتر از حد پیش بینی باشد باید منتظر رشد قیمت نهاده های تولید و در نتیجه رشد قیمت تمام شده ساخت بود.
۲۵ بهمن ۱۴۰۰
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ بهمن ۰۰
1392 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0