برای توسعه بخش معدن توجه به معادن فراسرزمینی از جمله معادن افغانستان برای توسعه بخش معدن توجه به معادن فراسرزمینی از جمله معادن افغانستان

برای توسعه بخش معدن توجه به معادن فراسرزمینی از جمله معادن افغانستان

برای توسعه بخش معدن توجه به معادن فراسرزمینی از جمله معادن افغانستان ، اقلیم کردستان و یمن را مدنظر داریم. هزار معدن متروکه و بلاتکلیف فعال می‌ گردند

کد خبر: 000929004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ آذر ۰۰ - ۱۰:۲۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، برای توسعه بخش معدن توجه به معادن فراسرزمینی از جمله معادن افغانستان ، اقلیم کردستان و یمن را مدنظر داریم. هزار معدن متروکه و بلاتکلیف فعال می‌ گردند

برای توسعه بخش معدن توجه به معادن فراسرزمینی از جمله معادن افغانستان

برای توسعه بخش معدن توجه به معادن فراسرزمینی از جمله معادن افغانستان
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران:
هزار معدن متروکه و بلاتکلیف فعال می‌ گردند
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه به دنبال فعال کردن ۱۰۰۰ معدن متروکه و بلاتکلیف در کشور هستیم، بیان کرد: برای توسعه بخش معدن توجه به معادن فراسرزمینی از جمله معادن افغانستان، اقلیم کردستان و یمن را مدنظر داریم.
ابراهیم جمیلی در نوزدهمین اجلاس سالانه هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران که در سالن شهروند اصفهان برگزار گردید، با اشاره به اینکه نظام مهندسی معدن از رسالت خود دور شده است، ادامه داد: شرایط فعلی مملکت را باید مدنظر داشت و اگرچه معدن مورد توجه قرار گرفته، اما نگاه علمی از اکتشاف تا پایان زنجیره تولید کم است، از طرف دیگر فراوری معدن مورد بی‌مهری قرار گرفته و هم‌چنین تحصیل‌کردگان حوزه معدن فراموش شده‌اند و اکنون اهلیت در واگذاری ‌های پروانه معادن در عمل دیده نمی‌شود و یا تشویق به سرمایه‌گذاری معدن کم‌تر صورت گرفته است. برای رفع این مشکل می ‌توانیم شالوده یک همکاری را در سراسر کشور بین نظام مهندسی معدن و اتاق‌ های بازرگانی را ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دیگر با روش ‌های گذشته امکان فعالیت در معادن وجود ندارد، مگر اینکه نقش دیجیتال را در حوزه معدن در نظر بگیریم، افزود: نظام مهندسی معدن در سال نود و نه، اقدام خوبی در چگونگی کار حقوق دولتی انجام داد و این برای اولین بار در کشور بود که برنامه هوشمند توسط این سازمان نوشته شد.
وی با تأکید بر لزوم توجه به هوش مصنوعی در این برنامه‌ها، از فعالان معدنی خواست که به جای رقابت منفی بین تشکل ‌های معدنی، شاهد همکاری خوبی در این بخش باشیم، زیرا با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان جایگاه معدن خود را در دنیا به دست بیاوریم.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز فقط توجه به اکتشاف و استخراج مواد اولیه و ‌تبدیل آن به شمش و فلز و … نیست و باید به صنایع پایین دستی نیز توجه داشته باشیم، مثلاً در بسیاری از کشورهای همسایه در بخش‌ های مختلف فولاد در حال سرمایه‌گذاری هستند و بطور قطع با این رویه در مدت کمتر از پنج سال ما دیگر توان صادراتی نخواهیم داشت.
جمیلی با عنوان اینکه امروز سه بحث در کمیسیون معادن اتاق بازرگانی دنبال خواهیم کرد، گفت: در وهله اول به دنبال فعال کردن هزار معدن و ایجاد صد هزار شغل هستیم و در این کار معادن متروکه و بلاتکلیف را فعال خواهیم کرد.
وی ادامه داد: دومین مسئله بحث ورود ماشین‌آلات است؛ در نظر داریم ماشین‌آلات را توسط کنسرسیوم ‌هایی به تعداد انبوه وارد کنیم. سومین مسئله توجه به معادن فراسرزمینی از جمله معادن افغانستان، اقلیم کردستان و یمن است و در این بخش به کمک سازمان نظام مهندسی نیاز داریم.
جمیلی با اشاره به اینکه بدنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی هستیم و این یکی از راه‌ ها برای تبادلات ارزی است، تصریح کرد: به جای واردات تکنولوژی باید به فکر صادرات نیروی فنی مهندسی باشیم.
وی ادامه داد: امروز با علمی کردن فعالیت ‌های خود می ‌توانیم علاوه بر حفظ محیط زیست، مشکلات‌مان را با منابع طبیعی حل کنیم و در این مسیر نیازمند همدلی هستیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان ایران نیز در این اجلاس با اشاره به اینکه سال نود و نه با تمام فراز و نشیب‌ های خود، سال عجیب و سختی بود که با کرونا آغاز شد و جان بسیاری از عزیزان‌مان را گرفت، گفت: این بحران عجیب شاید قوی‌ترین بحران قرن اخیر بود که محدودیت‌ هایی را برای ما به خصوص در بخش معدن ایجاد کرد، البته دامنه بحران کرونا در سال ۱۴۰۰ کم‌تر شده و فروکش کرده است.
تقی نبئی با بیان اینکه متأسفانه در سال نود و نه، بحران اقتصادی شدید بود و بر بخش‌ های مختلف کشور از جمله سازمان مهندسی معدن تأثیر گذاشت، گفت: بحران دیگر سال نود و نه، تغییرات پی در پی در مجموعه‌های اقتصادی کشور و به خصوص بحران مدیریتی وزارت صمت بود که در آن سال چهار شخصیت بر مسند این وزارتخانه نشستند و در معاونت‌های آن نیز شاهد تغییراتی بودیم. از سوی دیگر در ابتدای سال نود و نه تغییر مدیریت در این سازمان انجام شد که با چالش ‌هایی همراه است، اما امسال سال پرباری را پشت سر گذاشته و دستاوردهایی خوبی داشته‌ایم
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ آذر ۰۰
696 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0