ارجاع «نظارت نقشه‌برداری» پس از سیزده سال انتظار در مراسمی با حضور میرجعفری ارجاع «نظارت نقشه‌برداری» پس از سیزده سال انتظار در مراسمی با حضور میرجعفری

ارجاع «نظارت نقشه‌برداری» پس از سیزده سال انتظار در مراسمی با حضور میرجعفری

ارجاع «نظارت نقشه‌برداری» پس از سیزده سال انتظار در مراسمی با حضور میرجعفری ، و دیگر مسؤلان به ‌طور رسمی شروع شد. طبق قانون هرگونه عملیات ساختمانی باید توسط افراد «دارای صلاحیت» صورت گیرد

کد خبر: 000611006 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۱ شهریور ۰۰ - ۷:۴۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ارجاع «نظارت نقشه‌برداری» پس از سیزده سال انتظار در مراسمی با حضور میرجعفری ، و دیگر مسؤلان به ‌طور رسمی شروع شد. طبق قانون هرگونه عملیات ساختمانی باید توسط افراد «دارای صلاحیت» صورت گیرد

ارجاع «نظارت نقشه‌برداری» پس از سیزده سال انتظار در مراسمی با حضور میرجعفری

ارجاع «نظارت نقشه‌برداری» پس از سیزده سال انتظار در مراسمی با حضور میرجعفری
زنگ آغاز ارجاع نظارت نقشه‌برداری پس از سیزده سال نواخته شد؛
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: حضور مهندسان نقشه‌بردار ضامن کنترل کیفیت ساختمان است
ظهر چهارشنبه دهم شهریور ماه ارجاع «نظارت نقشه‌برداری» پس از سیزده سال انتظار در مراسمی با حضور رئیس سازمان و دیگر مسؤلان به ‌طور رسمی شروع شد.
مراسم آغاز به کار «ارجاع نظارت نقشه‌برداری» بعد از سیزده سال انتظار، در آستانه سیزدهم شهریور روز نقشه‌بردار در محل ساختمان مرکزی سازمان باحضور ریاست سازمان و جمع دیگری از مسؤلین ارشد سازمان برگزار گردید.
در آغاز این مراسم، گودرزی مشاور معاونت «خدمات مهندسی» در مورد مبانی قانونی استفاده از مهندسین نقشه‌بردار، با اشاره به تصریح مواد ۴ و ۶ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان به استفاده از مهندسان صاحب‌صلاحیت در عملیات عمرانی در هفت رشته مهندسی، به بیان سخن پرداخت.
گودرزی با تأکید بر این ‌که طبق قانون هرگونه عملیات ساختمانی باید توسط افراد «دارای صلاحیت» صورت گیرد، گفت: امور ساختمانی شامل طراحی، نظارت و اجراست. هم‌چنین ماده شش اشاره به این دارد که خدمات مهندسی در قالب ۷ رشته مهندسی ساختمان قابل ارائه است.
وی ضمن اشاره بر تلاش ‌های صورت‌گرفته در هشتمین دوره هیأت‌مدیره برای برقراری نظارت چهار گرایش در کلیه ساختمان‌ها‌، افزود: متاسفانه تاکنون خیلی از خدمات ۳ گرایش «شهرسازی»، «ترافیک» و «نقشه‌برداری» علیرغم اهمیت بالای این ۳ رشته، مغفول مانده است.
وی ضمن تقدیر از زحمات ریاست سازمان و مهندس مؤمنی مقدم برای پی‌گیری‌های صورت‌گرفته در راستای راه‌اندازی نظارت نقشه‌برداری، اظهار داشت: از امروز نظارت نقشه‌برداری در ساختمان ‌های گروه «د» در سطح شهر تهران و گروه «ج» در منطقه یک عملیاتی خواهد شد.
مشاور معاونت خدمات مهندسی با عنوان این ‌که اجرای درست هر عملیات ساختمانی بویژه در پروژهپ‌های حساس متوقف به حضور مهندس نقشه‌بردار است، گفت: در پروژه‌ های عمرانی یادشده، قبل از صدور پروانه نسبت به صدور فیش حق‌الزحمه اقدام خواهد شد و بعد از پرداخت مالک، ارجاع نظارت براساس صف انجام می ‌پذیرد.
در ادامه این برنامه، حسین احمدی معاون خدمات مهندسی سازمان به اظهارنظر پرداخت.
احمدی در ابتدای سخن به انگیزه‌‌های ایجادشده از جانب ریاست سازمان برای پی‌گیری و اجرایی شدن نظارت نقشه‌برداری اشاره کرد و گفت: حضور یک مهندس نقشه‌بردار از ابتدای کار در همه پروژه‌های ساختمانی ضروری است.
وی با اشاره به تواتر اختلافاتی که میان مالکان معمولاً از جانب عدم مراعات حدود ثبتی حادث می ‌گردد، افزود: اگر چنانچه مهندسان نقشه‌بردار از ابتدای عملیات عمرانی حضور داشته باشند، می ‌توانند تا حدود بسیاری دردسرهای بعدی را در زمینه تعیین حدود بَر و کف ساختمان کاهش دهند.
وی، تعیین حدود هندسی ساختمان‌ها را براساس ماده سی و ‌سوم آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی ساختمان از مهم‌ترین وظایف مهندسان نقشه‌بردار دانست و گفت: برای راه‌اندازی ارجاع نظارت ابتدا یک «فاز مطالعاتی» با کمک همکاران نقشه ‌های تفکیکی صورت گرفت.
معاون خدمات مهندسی سازمان با اشاره به شروع فاز دوم اجرایی شدن «ارجاع نظارت نقشه‌برداری» از امروز، گفت: خوشبختانه در هر چهار پایه، مهندسان نقشه‌بردار صاحب‌صلاحیتی به مقدار کفایت در استان تهران حضور دارند. در این مرحله بعد از صدور فیش و پرداخت توسط مالک، پروژه براساس صف به آنها ارجاع خواهد شد.
وی البته تأکید کرد استفاده از خدمات مهندسان نقشه‌بردار فعلاً برای گروه ساختمانی «د» در همه مناطق تهران الزامی شده و در منطقه یک نیز ساختمان ‌های گروه «ج» هم باید به صورت پایلوت از این خدمت جدید مهندسی استفاده لازم را انجام دهند.
احمدی با اشاره به برنامه‌ های سازمان برای اجرایی کردن فاز سوم موضوع استفاده از خدمات مهندسان نقشه‌بردار، گفت: در گام بعد از خدمات این دسته علاوه بر حوزه «نظارت»، در حوزه «اجرا» نیز استفاده خواهیم کرد. ضمناً در موضوعات «نقشه‌های تکمیلی» هم از توان مهندس ناظر نقشه‌بردار بهره خواهیم برد.
در ادامه این برنامه بهمن مؤمنی مقدم عضو نقشه‌بردار هیأت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی تهران، به بیان سخن پرداخت.
مومنی مقدم با اشاره به این ‌که «ساختمان ‌ها، سرمایه‌های ملی هستند» گفت: بر این اساس، دوام، کیفیت و عمر سازه ‌ها یک دغدغه ملی است.
وی در ادامه با عنوان این‌‌که دوران نگاه نقطه‌ای به ساختمان‌ها به پایان رسیده است، گفت: از این به بعد باید با نگاه پهنه‌گرا و نگاه شهرسازی به صنعت ساختمان نگاه کرد و همه ۷ رشته مهندسی ساختمان باید در پروژه‌های عمرانی مشارکت داشته باشند.

عضو هیأت‌مدیره سازمان در ادامه با تأکید بر این ‌که استفاده از خدمات مهندسی رشته‌های مختلف به ارتقای کیفیت ساخت در کنار رضایت شهروندان خواهد انجامید، ادامه داد: به این ترتیب می ‌توان به افزایش عمر مفید ساختمان و بهروری آن به عنوان بزرگ ‌ترین سرمایه بسیاری از مردم، امیدوار بود.
مومنی مقدم تصریح کرد: بقیه پیش‌نیازهای لازم برای عملیاتی شدن کامل نظارت نقشه‌برداری، از قبیل موضوعات نرم‌افزاری یا دوره ‌های آموزشی تدریجاً تکمیل شده و به‌ زودی شاهد ارتقای هرچه بیشتر کیفیت خدمات و افزایش رضایت‌مندی اعضای محترم باشیم.
در ادامه این برنامه، سیدعلیرضا میرجعفری ریاست سازمان به بیان سخن پرداخت. میرجعفری در مطلع کلام ضمن تبریک سیزده شهریور «روز نقشه‌بردار» به همه جامعه مهندسی، به انتظار سیزده ساله مهندسان نقشه‌بردار برای اجرایی شدن این حق مسلم یعنی «ارجاع نظارت» اشاره کرد.
وی با اشاره به این‌ که از این پس مهندسان نقشه‌بردار نیز مانند چهار گرایش دیگر در کارگاه ‌های ساختمانی حضور خواهند داشت، ادامه داد: من هر زمان که از کوچه ‌هایی که ساختمان ‌های آن حدود بر و کف را دقیق مراعات نکرده و نظم را مختل کرده‌اند عبور می ‌کنم، بیشتر ضرورت حضور این عزیزان را درک می‌کنم.
وی در ادامه از زحمات معاونت خدمات مهندسی و واحد آی‌تی سازمان برای فراهم آوردن زیرساخت ‌ها تشکر کرده و گفت: صدور فیش حق‌الزحمه نظارت نقشه‌برداری از این به بعد انجام خواهد شد. سامانه «ارجاع» نیز به‌زودی برای معرفی کار به همکاران رونمایی می ‌گردد.
رییس سازمان با تأکید بر این‌که استفاده از خدمات مهندسان نقشه‌بردار در گروه ساختمانی «د» و «ج» در منطقه یک تهران، تنها «فاز نخست» است، گفت: به ‌زودی باید شاهد حضور نقشه‌برداران گرامی در همه ساختمان ‌ها و همه مناطق شهر باشیم.
وی هم‌چنین با اشاره به تجربیات صورت‌گرفته در زمینه ارجاع نظارت «گاز فشار قوی» گفت: آنجا اولویت را برای ارجاع کار مهندسان پیشکسوت و با سابقه سازمان قرار دادیم. پیشنهاد می ‌کنم در زمینه نظارت نقشه‌برداری نیز ارجاع کار را با چنین اولویت ‌هایی شروع کنید.
میرجعفری استفاده از خدمات مهندسان نقشه‌بردار در کارگاه‌ های ساختمانی را گام مهمی رو به جلو در صنعت ساختمان ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کرد ارائه این خدمات به ارتقای کیفیت ساخت و رضایت هرچه بیشتر مردم منتج گردد.
در خاتمه این مراسم سامانه مربوط به صدور فیش حق‌‌الزحمه نظارت نقشه‌برداری بصورت رسمی مورد رونمایی قرار گرفت.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ شهریور ۰۰
926 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0