مصاحبه با نایب رئیس هیأت اجرایی انتخابات نهمین دوره هیأت مدیره مصاحبه با نایب رئیس هیأت اجرایی انتخابات نهمین دوره هیأت مدیره

مصاحبه با نایب رئیس هیأت اجرایی انتخابات نهمین دوره هیأت مدیره

مصاحبه با نایب رئیس هیأت اجرایی انتخابات نهمین دوره هیأت مدیره ، انتخابات نظام مهندسی ساختمان در عمران، آبادانی و رفاه جامعه اهمیت دارد

کد خبر: 000325001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ خرداد ۰۰ - ۱۲:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مصاحبه با نایب رئیس هیأت اجرایی انتخابات نهمین دوره هیأت مدیره ، انتخابات نظام مهندسی ساختمان در عمران، آبادانی و رفاه جامعه اهمیت دارد

مصاحبه با نایب رئیس هیأت اجرایی انتخابات نهمین دوره هیأت مدیره

مصاحبه با نایب رئیس هیأت اجرایی انتخابات نهمین دوره هیأت مدیره
مصاحبه با نایب رئیس هیأت اجرایی انتخابات نهمین دوره هیأت مدیره:
۳۱خرداد ماه پایان مهلت ثبت نام کاندیداها
در گفت‌وگوی تفصیلی با نایب رییس هیات اجرایی نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی عنوان شد: اهمیت انتخابات نظام مهندسی ساختمان در عمران، آبادانی و رفاه جامعه/۳۱خرداد ماه پایان مهلت ثبت نام کاندیداها
به بهانه برگزاری نهمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با نایب رییس هیات اجرایی استانی این انتخابات، محمد حسن اکبرزاده ابراهیمی گفتگویی داشته ایم که دربرگیرنده نکات مهمی است.
*نظام نامه این انتخابات چگونه تدوین می گردد؟
** نظام نامه هر دوره از انتخابات که برگرفته از قوانین و آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی است و دارای بخشهای مختلف و مرتبط با برگزاری انتخابات است از طرف وزارت راه و شهرسازی تنظیم ، ابلاغ و توسط هیات ها اجرایی هر استان، تحت نظارت دستگاه نظارت آن استان ، اجرا و مبنای برگزاری انتخابات است.
از طریق این نظام نامه، ابتدا چگونگی انتخاب دستگاه نظارت بر انتخابات و نحوه فعالیت آن مشخص می گردد که در وهله اول دستگاه نظارت کشوری در وزارت راه و شهرسازی و سپس دستگاه نظارتی در هر استان تشکیل می شود که رئیس آن در هر استان مدیرکل راه و شهرسازی همان استان است که با حکم وزیر راه و شهرسازی یا معاون وی ابلاغ می گردد.
هم‌چنین در دستگاه نظارت استان اعضاء دیگری مانند اداره حقوقی، مدیریت حراست، رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان نیز عضو هستند که وظیفه آنها نظارت بر نحوه برگزاری صحیح و اصولی انتخابات منطبق با قانون را بر عهده دارند.
براساس نظام نامه، برای انجام امور اجرایی انتخابات، هیات اجرایی شامل: هفت نفر از مهندسان با تجربه و سرشناس عضو سازمان نظام مهندسی استان نیز توسط دستگاه نظارت تشکیل می شود، بدین منظور ابتدا ۱۴نفر از سوی رئیس دستگاه نظارت استان طبق شناخت و اطلاعاتی که در اختیار دارند انتخاب و این افراد در حضور دستگاه نظارت و با رای مخفی ۷ نفر را از بین خود به عنوان هیات اجرایی استان انتخاب می کنند.
*وظایف هیات اجرایی چه مواردی می باشد؟
**هیات اجرایی پس از انتخاب در نخستین جلسه از بین خود رئیس، نائب رئیس و منشی را مشخص می کنند و عملاً بدینوسیله کارهیات اجرائی آغاز می شود. مهم‌ترین وظیفه ای که این هیات برعهده دارد این است که طی بازه زمانی که قانون مشخص کرده است صلاحیت داوطلبان را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را به خود افراد اعلام کنند. از جمله وظایف دیگر نیز می توان به تنظیم آگهی‌های مربوط به ثبت نام در انتخابات برای چاپ در مطبوعات، تشکیل دبیرخانه انتخابات برای پی‌گیری امور و پاسخ‌گویی به سوالات احتمالی کاندیداها، ثبت نام از داوطلبان حائز شرایط حضور در انتخابات، استفاده از ابزارهای مختلف جهت مشارکت مهندسان برای ثبت نام در انتخابات و هم‌چنین حضور پرشور جامعه مهندسان در انتخابات، انجام استعلامات لازم از مراجع ذیصلاح و منطبق با قانون درباره صلاحیت داوطلبان اشاره کرد.
کاندیداهایی که صلاحیت آنها تایید نشده باشد طی بازه زمانی که در برنامه زمانبندی انتخابات مشخص شده میتوانند اعتراض خود را به دستگاه نظارت استان اعلام کنند تا صلاحیت آنها مجددا مورد بررسی قرار بگیرد و در صورتی که دستگاه نظارت استان هم‌چنان بر عدم تایید صلاحیت وی اعلام نظر نماید، کاندیدا فرصت اعتراض به دستگاه نظارت کشوری را نیز دارا می باشد.
هیات اجرایی همچنین در بازه زمانی که قانون تعیین کرده است باید لیست نهایی افراد تایید صلاحیت شده را منتشر و کاندیدا ها نیز در فرصت تعیین شده تبلیغات خود را انجام می دهند و دستگاه نظارت استانی و هیات اجرایی نیز بر روند تبلیغات کاندیداها نظارت دارند.
از طرفی، هیات اجرایی باید امکانات و روش برگزاری انتخابات را مشخص و به تایید دستگاه نظارت رسانده و در روز انتخابات نیز ضمن فراهم کردن امکان رای گیری بصورت قانونی و با امانت کامل، شمارش آراء را انجام و نتایج را به دستگاه نظارت استان اعلام کند تا پس از تایید انتخابات، اعتبار نامه های افراد توسط دستگاه نظارت کشور صادر گردد.
*زمان ثبت نام و هم‌چنین برگزاری انتخابات چگونه است؟
**ثبت نام نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان از اول خرداد ماه آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد و تاکنون ۳۰نفر در رشته های مختلف به ویژه عمران ثبت نام خود را در سامانه انجام داده اند، اما طبق روال معمول که در همه دوره ها نیز رخ داده است بسیاری از افراد ثبت نام خود را در روزهای انتهایی فرصت قانونی انجام می دهند.
در این دوره بخاطر شرایط کرونا و پیشگیری از شیوع آن، سامانه ای از طریق پرتال اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تعریف کرده ایم تا افرادی که تمایل به حضور در هیات مدیره سازمان را دارند پیش ثبت نام خود را در این سامانه انجام دهند. پس از ثبت نام ، دبیرخانه بررسی های اولیه را انجام و زمانی را برای حضور فیزیکی هر کدام از کاندیداها برای رویت مدارک و تکمیل فرم های لازم تعیین می کند که این زمان بگونه ای برنامه ریزی می گردد که حضور کاندیداها موجب ایجاد تجمع نگردد، به عبارتی در هربازه زمانی تنها یک کاندیدا برای بررسی مدارک دعوت خواهد شد.
تکمیل فرمهای حراستی ، داشتن مدرک سوء پیشینیه که در حال حاضر بصورت سیستمی قابل دریافت است و همچنین سایر مدرک لازم از جمله موارد دیگری است که کاندیداها در هنگام حضور باید همراه خود داشته باشند. افراد علاوه بر سایت اینترنتی نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به آدرس nezammohandesi.ir می توانند از طریق سایت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به آدرس razavi.mrud.ir نیز ثبت نام اولیه خود را انجام دهند که بعد از تکمیل اطلاعات لازم و نهایی شدن ثبت نام اولیه، کد رهگیری برای آنها صادر خواهد شد.
هیات اجرایی هر استان می تواند یک روز از بازه زمانی حدفاصل بیست و ششم شهریور ماه تا ۲ مهرماه ۱۴۰۰ را که وفق نظام نامه از سوی وزارت راه و شهرسازی برای برگزاری انتخابات تعیین شده است، انتخاب کند. امکان برگزاری انتخابات با روشهای کاملا سنتی تا کاملا الکترونیکی وجود دارد که در حال حاضر مطالعات برای انتخاب روش مناسب برگزاری انتخابات در دست بررسی است تا روشی انتخاب گردد که ضمن به حداقل رساندن احتمال خطا در برگزاری انتخابات، شرایط برای مشارکت بیشتر مهندسان نیز فراهم شود.
*تایید صلاحیت افراد چگونه و بر مبنای چه شاخص هایی انجام می شود؟
** دستگاه نظارت و هیات اجرایی بر مبنای قانون و آیین نامه نظام مهندسی، تایید صلاحیت افراد را انجام می دهند. از جمله شرایطی که در بررسی صلاحیتها مورد بررسی قرار خواهد گرفت داشتن پروانه اشتغال به کار پایه یک مهندسی در رشته های اصلی، داشتن حداقل دو سال فعالیت در پایه مربوطه، نداشتن فساد اخلاقی، مالی و اعتیاد به مواد مخدر است و هم‌چنین بر اساس ماده ۵۹ آیین نامه و اصلاحیه آن در سال ۱۳۹۴ باید دارای شهرت اجتماعی و شغلی باشند که تصمیم گیری در این خصوص وفق آیین نامه مربوطه بر عهده شورای انتظامی خواهد بود.
متقاضی در زمانی که درخواست خود برای ثبت نام را ارائه می کند نبایستی دارای محکومیت درجه سه به بالا داشته باشد( در ماده ۹۱ آیین نامه قانون نظام مهندسی شرح تخلفات انتظامی در درجه های مختلف بطور کامل تشریح شده است) همچنین در طول ۷ سال قبل نبایستی هیچ گونه محکومیتی قطعی از درجه سه به بالا در شورای انتظامی استان و کشور داشته باشد به عبارتی اگر فردی محکوم شده باشد و به این محکومیت اعتراض کرده باشد و هنوز رای قطعی برای وی صادر نشده باشد درروند بررسی ها به این محکومیت توجهی نخواهد شد.
هم‌چنین در بررسی صلاحیت ها از مراجع ۴ گانه نظیر وزارت اطلاعات، دادگستری، پلیس امنیت ملی نیز استعلامات لازم صورت می گیرد. از طرفی افراد باید مدارک تحصیلی قانونی و معتبر مورد تایید وزارت علوم را داشته باشند.
* انتخاب افراد کارآمد و توانمند در این انتخابات چه تاثیری در جامعه دارد؟
با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی حدود چهل هزار عضو داشته و در استان بزرگ‌ترین تشکل صنفی و حرفه ای و تخصصی محسوب می شود و هم‌چنین جایگاهی که جامعه مهندسان در عمران، ساخت و ساز و آبادانی جامعه برعهده دارند و جزو اقشار تاثیرگذار جامعه محسوب می گردند، انتخاب افراد اصلح و توانمند تاثیر متمایزی در ارتقائ شان و جایگاه جامعه فنی به ویژه مهندسان خواهد داشت.
در ماده ۲ قانون نظام مهندسی اهداف و خط مشی تشکیل نظام مهندسی تبیین شده است از آن جمله می توان بر تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی، تامین موجبات اعتلای مهندسی کشور، بالابردن کیفیت خدمات مهندسی، ارتقا دانش فنی صاحبان حرفه ها و ….نام برد که اهمیت سازمان را دوچندان میکند. در سازمان نظام مهندسی اعضای هیئت مدیره و اعضای سازمان در هفت رشته مهندسی معماری، شهرسازی، عمران، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، ترافیک و نقشه برداری پذیرش می شوند که جایگاه ارزنده مهندسان در مسائل مختلف از جمله ترافیک، زیباسازی سیما و منظرشهری، اصول شهرسازی و معماری و مقاوم سازی ابنیه که مرتبط با رضایت‌مندی، رفاه و آسایش مردم هستند را نشان میدهد. از این رو اعضایی که بعنوان هیئت مدیره باید انتخاب شوند فراتر از خدماتی که برای ارتقاء حوزه های رفاهی، علمی و فرهنگی مهندسان انجام می دهند باید در راستای اعتلای عمران و آبادی جامعه در شهر و بیرون شهر نیز فعالیت داشته باشند.
از این رو باید افرادی برای هیات مدیره انتخاب شوند که از توانمندی و توانایی لازم برای خدمات رسانی به جامعه مهندسی و هم‌چنین ارتقائ سطح سازمان برخوردار باشند، بنابراین حساسیت و اهمیت انتخاب افرادی که اصلح و کارآمد باشند مورد تایید و تاکید همه بخش های جامعه نظام مهندسی است.
از این رو از افراد توانمند و متعهد درخواست داریم که برای کاندیدا شدن مشارکت حداکثری داشته باشند تا دامنه انتخاب افراد افزایش پیدا کند. زیرا هرچه تعداد کاندیدا ها کم‌تر باشد امکان انتخاب کاهش پیدا می کند، همچنین انتظار می رود مشارکت اعضا در پای صندوق و انتخاب افراد شایسته پرشور باشد زیرا افرادی که انتخاب می شوند قرار است از حقوق مهندسان در محافل مختلف دفاع کنند و شان و جایگاه ارزنده ای را برای این قشر از جامعه در سطح استان رقم بزنند.
هم‌چنین از جامعه مهندسان ساختمان استان انتظار می رود که با شناخت کامل، افراد را انتخاب کنند و اگرچه همه دارای صلاحیت لازم هستند اما فردی که اصلح تر و قوی تر از لحاظ مختلف از جمله تخصص، اجرا و شایستگی های حرفه ای می باشد را برگزینند.
*درپایان اگر نکته ای برای برگزاری بهتر این انتخابات دارید، ارائه نمایید.
جامعه رسانه ای نقش تاثیر گذاری در ترغیب مهندسان برای حضور در این انتخابات بر عهده دارند، از این رو از همه آنها درخواست داریم که به این انتخابات مهم توجه بیشتری در زمینه های گوناگون داشته باشند، از جمله اطلاع رسانی، ترغیب مهندسان برای کاندیدا شدن و حضور پرشور جامعه مهندسی در نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان و هم‌چنین انتخاب آگاهانه و هوشمندانه افراد توانمند در راستای ایجاد جایگاه شایسته این قشر در سطح جامعه
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ خرداد ۰۰
378 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0