حدود 5 هزار معدن غیرفعال در کشور با داشتن پروانه های بهره برداری حدود 5 هزار معدن غیرفعال در کشور با داشتن پروانه های بهره برداری

حدود ۵ هزار معدن غیرفعال در کشور با داشتن پروانه های بهره برداری

حدود 5 هزار معدن غیرفعال در کشور با داشتن پروانه های بهره برداری ، وجود دارد که با اینکه پروانه های بهره برداری صادر شده است اما فعالیت معدنی در آنها انجام نمی‌ گردد

کد خبر: 000210005 تاریخ انتشار: جمعه ۱۰ اردیبهشت ۰۰ - ۱۱:۳۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، حدود ۵ هزار معدن غیرفعال در کشور با داشتن پروانه های بهره برداری ، وجود دارد که با اینکه پروانه های بهره برداری صادر شده است اما فعالیت معدنی در آنها انجام نمی‌ گردد

حدود ۵ هزار معدن غیرفعال در کشور با داشتن پروانه های بهره برداری

حدود 5 هزار معدن غیرفعال در کشور با داشتن پروانه های بهره برداری
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران بیان کرد: ۵ هزار معدن در کشور غیرفعال است
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران بیان داشت: حدود ۵ هزار معدن غیرفعال در کشور وجود دارد که با وجود اینکه پروانه های بهره برداری صادر شده است اما فعالیت معدنی در آنها انجام نمی‌ گردد، چون بخشی از مجوزها در دست افرادی است که یا اهلیت و توانایی ندارند و یا به هر دلیلی مشکلات دیگری دارند.
تقی نبئی در مراسم افتتاح ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، از برنامه های وزارت صمت و شورای عالی معادن، برای کمک به حل مشکلات آنها خبر داد و گفت: مطالعات و بررسی ‌ها نشان می ‌دهد که تعدادی از این معادن به علت در انحصار افراد بودن غیرفعال است.
وی با اشاره به اینکه محدودیتها و ضرب‌العجلهایی که در قانون و آیین نامه های مربوطه پیش بینی شده با جدیت بیشتری در سال جدید پی‌گیری می گردد، ادامه داد: مجوزهای افرادی که کار نکنند به پیشنهاد وزارت صمت و تصویب شورای معادن استان یا شورای عالی معادن تحت ماده بیست قانون معادن سلب می‌شود.
نبئی با تاکید بر این که پس از این مرحله، بلافاصله از طریق مزایده به متقاضیان و افرادی که اهلیت آنها قبلا بررسی شده و صلاحیت فنی و مالی دارند واگذار می ‌گردد، گفت: این گونه نیست که مثل گذشته مهلت ‌های چندساله داده شود و پروانه معادن به هر علتی، سال‌های زیادی بدون فعالیت، اعتبار داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه ما متولی طرح احیا نیستیم، افزود: ما به آنچه که در وزارت صمت از سال گذشته برنامه ریزی گردید و استارت خورد کمک کردیم و طبق برنامه ای که دارند حدود بیست درصد از این معادن غیر فعال را در مدت زمان یک سال ( که البته این مدت تا یکی، دو ماه دیگر تمام می گردد) احیا کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ادامه داد: این طرح در سال اول پیشرفت خوبی دارد چون مخصوصا در بخش اطلاعات مربوط به معادن، ضعف اطلاعاتی وجود داشت که تدوین اطلاعات به‌صورت کامل انجام شد.
وی با عنوان اینکه حدود ششصد مورد از این محدوده ها را نظام مهندسی معدن، برای شرکت تهیه و تولید که مجری طرح احیای معادن است انجام داده است افزود: اطلاعات مربوطه در حال حاضر کامل است و با جلساتی که در استانها به کمک سازمان نظام مهندسی معدن و نمایندگان شرکت تهیه و تولید برگزار گردید، بخشی از مشکلات مربوطه حل و به عرصه فعالیت بازگشته اند.
وی گفت: مشکلات تعدادی دیگر از آنها که نسبتا پیچیده است، به زمان بیشتری برای حل ‌و فصل نیاز است.
نبئی با تاکید بر اینکه معدن به مرتع ارجح است، ادامه داد: در قوانین هم این‌گونه پیش‌بینی شده است و توقع ما از مسئولین بخش حفاظت منابع طبیعی این است که بجای اینکه به استعلام درخواست‌ مجوزهای معدنی، جواب منفی بدهند، پروتکل تعیین کرده و از معدنکار طرح بازسازی بخواهند نه اینکه بطور کلی معدن کاری را تعطیل کنند.
وی، از تشکیل کارگروه تعامل در استان‌ ها بمنظور کاهش مشکلات میان معدن کاران و منابع طبیعی خبر داد و افزود: در این گروه تعامل، نمایندگانی از بخش معدن، سازمان نظام مهندسی معدن، سازمان صمت استان و نیز منابع طبیعی حضور دارند و پرونده هایی که ضرورت دارد تا منابع طبیعی با دقت نظر بیشتری آنها را بررسی کند، به آنجا ارجاع می‌شود و معمولاً هم در استان مساعدت می‌کنند.
نبئی با اشاره به اینکه البته شاید در برخی از استان‌ها تعداد جلسات این کارگروه کم باشد، تصریح کرد: به همین علت، از بخش معدن هم انتقاد وارد است که چرا جلسات مربوطه در برنامه زمان بندی کوتاه‌تری برگزار نمی شود تا بتوانیم صدور مجوزهای معدنی را سرعت بدهیم.
وی، استان زنجان را یکی از قطب ‌های معدنی کشور عنوان کرد و گفت: اگر قرار است بخش معدن را تقویت کنیم و معدن کاری را توسعه دهیم، باید یکی از استان‌هایی که به آن توجه ویژه مخصوصاً در بخش صدور مجوزها می‌شود، استان زنجان باشد.
ذخایر معدنی کشف شده ما رو به اتمام است
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، در ادامه به یکی از چالش های بزرگ بخش معدن کشور اشاره کرد و افزود: چالش تاسف بر انگیز این است که با توجه به حجم و گستره فعالیتهای معدنی که داریم، ذخایر معدنی کشف شده ما رو به اتمام است.
نبئی عنوان کرد: اگر طرح ‌های اکتشافی جدید نداشته باشیم و مساعدت دستگاه ‌هایی مثل محیط زیست و منابع طبیعی در کنار آن نباشد، و صدور مجوزهای اکتشافی به آن نسبتی که نیاز کشور است انجام نشود، در آینده بخش صنعت، صنایع و معادن و زنجیره گسترده‌ای از صنایع زیر مجموعه دچار مشکل خواهد شد.
وی، با اشاره به اینکه، ذخایر معدنی ما در یک بازه زمانی پانزده تا بیست و پنج ساله جوابگو است، گفت: بنابراین اکتشاف را باید از همین امروز شروع کنیم و درخواست ماهم این است که مسئولین منابع طبیعی، توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، از اصلاح قانون معادن خبر داد و افزود: در کمیته بازنگری معادن هم بحث منابع طبیعی را شفاف‌تر می‌کنیم، تا اعمال سلیقه ها در شهرستان ‌ها و استانها مانع فعالیتهای اجرایی و اقتصادی بخش معدن نشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ذخایر سنگ آهن با این میزان برداشت و در صورتی که اکتشاف جدید انجام نشود، کم‌تر از بیست سال است، گفت: با وجود آنکه در کشور پروژه مصرف کننده سنگ آهن زیادی ایجاد و هدف‌گذاری شده است تا رشد دو برابری در بازه ده ساله داشته باشد، اما اگر اکتشاف سنگ آهن را از امروز شروع نکنیم دچار چالش می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، با بیان اینکه میزان ذخایر مس حدود ۱۴ تا ۱۵ سال مطرح می گردد، افزود: ذخایر مس ما با این حجم برداشت فعلی، اگر از امروز اکتشاف جدید شروع نشود، حجم ذخایر برداشت شده ، حداکثر تا پانزده سال جوابگو است.
وی با تاکید بر اینکه هر دو صنعت مس و آهن به عنوان صنعت استراتژیک و مادر محسوب می شوند، گفت: این صنایع استراتژیک بخش زیادی از صنایع مختلف تولیدی را تحت تاثیر خود قرار می دهند.
معدن حلقه اول زنجیره تولید است
نبئی، با عنوان اینکه اگر بخواهیم سهم معدن در بخش اشتغال را به صورت مستقیم و فقط فعالیت استخراجی در سر معادن در نظر بگیریم عدد قابل توجهی نیست، ادامه داد: ولی معدن حلقه اول زنجیره تولید است و اگر این حلقه به هر علتی دچار مشکل گردد، حلقه های بعدی که اشتغال و اقتصاد آنها در گرو حلقه اول است دچار مشکل می شوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران به یک مورد مصداقی هم اشاره کرد و گفت: بعنوان مثال سی درصد صنعت ساختمان، مستقیما مصالح ساختمانی است و مواد این مصالح ساختمانی هم از مواد معدنی تامین می ‌شود که اگر معادن شن و ماسه تعطیل شوند کل عمران کشور تعطیل می شود.
وی، هم‌چنین به دغدغه‌های ساکنان اطراف معادن و نارضایتی های آنان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر موادی در قانون وجود دارد که پانزده درصد از درآمدحقوق دولتی که به خزانه واریز می شود باید برای توسعه زیرساخت‌های آن شهرستان برگردانده شود.
وی، با تاکید بر اینکه ظرفیت قانونی وجود دارد ولی به درستی اجرا نشده و به همین علت، دغدغه هم وجود دارد، گفت: علاوه بر آن در بحث اراضی مرتعی و جنگلی هم پس از احیا، پانزده درصد از حقوق دولتی هم که مستقیماً به خزانه واریز می ‌گردد، باید در اختیار مراکز و دستگاه های مربوطه برای احیای مراتع و بازسازی آن منطقه قرار گیرد تا در آینده به عنوان چرای دام و بقیه مقاصد بحث جنگلداری استفاده شود.
نبئی با اشاره به اینکه متاسفانه همیشه با عدم اجرا و یا عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات این حوزه، مواجه هستیم، تصریح کرد: حقوق دولتی به خزانه می‌رود و باید از آنجا به دستگاه‌های مربوطه برگردد که بصورت کامل و آن گونه که باید و شاید برنمی‌گردد.
وی، نوید داد که در اصلاحیه جدید قانون، این موارد پررنگ‌تر دیده شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با عنوان اینکه دغدغه‌های اهالی مناطق اطراف معادن هم به‌جا و درست است، گفت: ولی در اصلاح قانون جدید، مسیرها و درصدها را شفاف تر می‌کنیم تا اجرای آن هم راحت‌تر شود.
اگر صادرات بخش صنایع و معادن در سال گذشته نبود دچار مشکلات فراوان می شدیم
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، در ادامه با اشاره به بحث صادرات مواد معدنی و تاثیر کرونا بر این بازار هم تصریح کرد: مواد معدنی بصورت خیلی نامحسوس و کم‌تر تحت تاثیر کرونا قرار گرفت چون در ظرفیت بالا بود و کمتر با مسائل و موارد بهداشتی و عوامل انسانی دخیل بود.
وی، صادرات بخش معدنی را مهم خواند و افزود: رییس جمهوری در یکی از برنامه‌های افتتاحیه طرح های معدنی گفت که اگر صادرات بخش صنایع و معادن در سال گذشته نبود دچار مشکلات فراوان می شدیم.
نبئی، به رقم درآمد حاصل از صادرات محصولات معدنی هم اشاره کرد و افزود: گویا حدود ۵ میلیارد دلار بصورت مستقیم از صادرات محصولات معدنی درآمد کسب کردیم که نسبت به سال قبل و یا نسبت به همه پارامترهای صادراتی که در سال نود و نه داشتیم، رقم قابل توجهی است.
به گفته وی، ما موانع جدی قانونی بر سر راه صادرات مواد معدنی داریم و عوارض مختلف، تمایل به صادرات در تولید کننده محصولات معدنی را کمتر می کند چون اغلب برای حمایت از بازار داخل، عوارض سنگین در مسیر صادرات معدنی هست.
نبئی، با عنوان اینکه اعتقادی به صادرات نداریم گفت: حتی معتقدیم زنجیره ارزش مواد معدنی می تواند با بهره گیری از توان فنی مهندسی و دانشی که در مجموعه های دانشگاهی و در نظام مهندسی وجود دارد در کشور تکمیل گردد.
نبئی ادامه داد: می‌توانیم با توسعه صنایع معدنی و تکمیل زنجیره ارزش معدن که از اکتشاف آغاز می شود، سهم معدن را در اقتصاد چند برابر وضعیت موجود بکنیم.
راهکار جدی مقابله با خام فروشی را در توسعه صنایع معدنی می‌دانیم
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه اعتقادی به خام‌فروشی نداریم، گفت: راهکار جدی مقابله با خام فروشی را در توسعه صنایع معدنی می‌دانیم و توسعه صنایع معدنی هم فقط با دانش فنی و بهره‌گیری از متخصصان امکان پذیر است.
وی، با تاکید بر اینکه دانش فنی و مهندسی اگر تجزیه گردد، به خودی خود افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: با این روند رغبت به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود در نهایت منجر به توسعه این بخش می شود که به نفع بخش اقتصاد است.
نبئی با عنوان اینکه معدنکاری ما جذابیت سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد، گفت: این جذابیت مشروط بر این است که روی قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و بخشنامه های مختلفی که توسط دستگاه ها ابلاغ می گردد، کار کارشناسی شده باشد و در جهت افزایش امنیت سرمایه گذاری در بخش معدن باشد نه در راستای کاهش امنیت سرمایه گذاری.
وی با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ معدنکاری در میان مردم تصریح کرد: از اصحاب رسانه و صدا و سیما درخواست داریم افزایش فرهنگ معدنکاری و حمایت از سرمایه گذاری در بخش معدن را در دستور خود داشته باشند و ما هم کمک می ‌کنیم که برنامه‌های فرهنگی درخور و شایسته در این بخش تهیه گردد تا حداقل یکی از مشکلات بخش معدن را که معارضین هستند به حداقل برسانیم.
وی گفت: بسیاری از معارضین بخش معدن محلی هستند و به خاطر عدم آشنایی با قوانین و مقررات مشکلاتی را پیش می آورد.
وی گفت: در قوانین جدید اگر تصویب و ابلاغ گردد، شرایط بگونه ای است که مناطقی که تحت عملیات معدنی هستند منفعت بیشتری از آن فعالیت معدنی خواهند برد.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ اردیبهشت ۰۰
1560 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0