هم فکری تمامی اعضای ستاد اجرای مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان هم فکری تمامی اعضای ستاد اجرای مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان

هم فکری تمامی اعضای ستاد اجرای مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان

هم فکری تمامی اعضای ستاد اجرای مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان ، یک اقدام علمی حساب شده است که می ‌تواند یک الگو برای کلیه مگاپروژه‌هایی باشد

کد خبر: 000208002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰۰ - ۱۲:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، هم فکری تمامی اعضای ستاد اجرای مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان ، یک اقدام علمی حساب شده است که می ‌تواند یک الگو برای کلیه مگاپروژه‌هایی باشد

هم فکری تمامی اعضای ستاد اجرای مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان

هم فکری تمامی اعضای ستاد اجرای مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان
با هم فکری کلیه اعضای ستاد اجرای مبحث بیست و دو کلید خورد؛
الگویی برای کلیه مگاپروژه‌ها در ایران
با هم فکری تمامی اعضای ستاد اجرای مبحث بیست و دوم در سازمان نظام مهندسی ساختمان، یک اقدام علمی حساب شده کلید خورد که می ‌تواند یک الگو برای کلیه مگاپروژه‌هایی باشد که از این به بعد می‌خواهد در کشور انجام گردد.
از اواسط سال نود و نه، ستاد اجرای مبحث بیست و دوم با دستور ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور فعالیت خود را شروع کرد و با توجه به گستردگی کار، این ستاد دارای بیش از صد عضو از هفده سازمان و نهاد مختلف کشور و تعداد زیادی اشخاص حقیقی متخصصی است که از سازمان‌های مختلف و همین طور از دانشگاه‌ها دعوت شدند.
ریاست این ستاد با تقی‌زاده است که در سابقه خود معاونت وزارت راه و شهرسازی، عضویت شورای عالی شهرسازی و معماری، معاونت شهردار تهران و … را داشته است، بنابراین به نحوی با سازمان ‌ها و نهادهایی که می ‌توانند در اجرای مبحث بیست و دوم، نقش ایفا کنند، ارتباط داشته است.
نکته قابل توجه اینکه از ابتدای آغاز این حرکت، با هم فکری کلیه اعضای ستاد یک اقدام علمی حساب شده کلید خورد که می ‌تواند یک الگو برای کلیه مگاپروژه‌هایی باشد که از این به بعد می‌ خواهد در کشور انجام شود.
در این میان، برای این پروژه یک نقشه راه تعیین شد که شامل پنجاه و دو فعالیت بود، ضمن اینکه با انجام این پنجاه و دو فعالیت، تقریباً تمامی ابهامات و سوالات در زمینه موضوعات تخصصی، مطالعاتی، اجرایی، حقوقی، مدیریتی، فنی، IT و غیره پاسخ داده می‌ شد، یعنی هم همه ابعاد پروژه دیده شد و هم اینکه در قالب یک نقشه راه درآمد.
طبق این نقشه راه، ما ظرف دو سال باید بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم و به اتمام برسانیم. البته می‌ توانیم ظرف یک سال اجرای بخش ‌هایی از آن را شروع کنیم، یعنی از اواسط سال ۱۴۰۰ اجرای بخش‌هایی از آن را می ‌توانیم شروع کنیم و در ادامه باید بصورت اصولی حرکت کنیم تا بتوانیم یک سال بعد کلیه پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.
با این وجود باید گفت که این نقشه راه بسیار فشرده دیده شده است، بنابراین امکان دارد که در عمل، زمان‌بندی‌ها یک مقداری به طول بیانجامد.
آنچه که حائز اهمیت است، نگرش جامع به کل پروژه است. در این پروژه نظام مهندسی صرفاً از بعد فنی به موضوع نگاه نکرده که بخواهد ابعاد مدیریتی، حقوقی، اقتصادی و سایر موضوعات را رها کند. در این پروژه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور معتقد است که اگر بخواهد یک پروژه موفق گردد، ما باید از همان ابتدا همه ابعاد قابل پیش‌ بینی را مدنظر داشته باشیم.
نمی ‌توانیم یک پروژه را صرفا به اتکای بک مقداری اطلاعات فنی عالی ولو بی‌نقص کلید بزنیم و بعد در عمل ببینیم که اتفاقاتی مانند امضا فروشی و تخلفات مختلف راه بیافتد، یا به علت مشکلات اقتصادی مردم بخش ‌هایی از آن قابل اجرا نیست، یا سازمان ‌ها نمی ‌توانند با یکدیگر هماهنگ کنند و ارتباطات آن ها با یکدیگر تعریف نشده است ! یا مجلس و قوه قضائیه و دولت توجیه نبوده و حاضر نیستند مصوبات لازم را داده و از این کار حمایت کنند یا…. بنابراین به همه ابعاد توجه شده است.
امیدواریم که این مگاپروژه بتواند یک الگویی باشد برای انجام فعالیت‌ هایی که در آن ضرورت در نظر گرفتن همه ابعاد کار به عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر مورد توجه قرار گیرد.
توضیح بیشتر آن که اگر ما بعنوان سازمان نظام مهندسی صرفاً خود را یک سازمان فنی بدانیم و در ابعاد مدیریتی، حقوقی، اقتصادی و سایر ابعاد وارد نشویم، ضمانت اجرایی شدن مبحث بیست و دوم و بسیاری از فعالیت‌ها را از دست خواهیم داد. پس ما باید نگاه کلان داشته باشیم و همه ابعاد را ببینیم.
وقتی که ما مبحث بیست و دوم را ابلاغ کنیم، چه کسی آن را می‌ خواهد اجرا کند؟ آیا مردم با این فشار اقتصادی و مالی می‌ توانند هزینه پیمانکارهای نگه‌داشت در بخش نگه‌داری را هم نیز بپردازند؟ و اگر نمی‌توانند بپردازند، چه مدل اقتصادی برای آنها پیش بینی کرده‌ایم؟ آیا با انجام این کار امضا فروشی و گواهی سلامت فروشی و مسائلی از این قبیل راه نخواهد افتاد؟ و اگر امکان دارد که این اتفاق بیفتد چه کسی باید پیش‌بینی کند از همان ابتدا باید آن را پیش بینی کرد و جلوی آن را گرفت.
به یاد داشته باشیم گرچه “تخلف” پس از اجرا رخ میدهد، اما طراحی فرایند و مصوبات پیش‌گیری از تخلف حتما باید قبل از پیاده سازی یک سیستم انجام گردد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اردیبهشت ۰۰
423 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0