گفتگوی اختصاصی روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با محمودزاده گفتگوی اختصاصی روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با محمودزاده

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با محمودزاده

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با محمودزاده ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی صورت گرفت

کد خبر: 000118004 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰۰ - ۷:۳۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گفتگوی اختصاصی روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با محمودزاده ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی صورت گرفت

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با محمودزاده

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با محمودزاده
اجرای سامانه یک‌پارچه ارجاع نظارت از ابتدای ۱۴۰۰
آن‌چه در ادامه می ‌خوانید گفتگوی اختصاصی روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی است.
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی است. یک مهندس معماری که البته مدرک دکترایش را در حوزه برنامه‌ریزی شهری است. ظهر یکی از واپسین روزهای ۹۹ مهمان ایشان در ساختمان اصلی وزارت‌خانه بودیم تا در مورد تازه‌ترین تحولات صنعت ساختمان و دغدغه‌های جامعه مهندسی گفت‌وگو کنیم.
وی صبورانه با لهجه دلچسب اصفهانی پاسخ‌گوی پرسش های ما بود. آن‌چه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از گفتگوی عیدانه ما است؛
کیفیت ساختمان؛ چرا مهم ‌ترین رُکن پروژه‌های عمرانی «نظارت» است؟
مشکل بزرگ حوزه صنعت ساختمان، عدم اطلاع‌رسانی درست به افکار عمومی است. بسیاری از مالکان پروژه‌های ساختمانی عملاً نمی‌دانند هزینه‌های پرداخت‌شده در حوزه نظارت برای چیست؟ من همیشه برای تبیین لزوم نظارت بر ساخت‌وساز از این مثال استفاده می ‌کنم: ما دو زلزله مشابه در کشور داشتیم؛ یکی سال هشتاد و دو زلزله بَم. دیگری زلزله کرمانشاه سال نود و هفت با تقریباً همان بزرگا. در فاجعه بم بالای چهل هزار نفر از هم‌وطنان را از دست دادیم.
در زلزله کرمانشاه اما تلفات تنها هزار نفر بود. البته که همین هم عدد بسیار بالایی است. اما همین کاهش تلفات نشان از پیشرفت ‌های درخشان کشور در حوزه صنعت مهندسی است. البته که با ایده‌آل توانمندی ‌های ایران بزرگ فاصله‌ بسیار است. کیفیت ساختمان ‌سازی موضوع بسیار مهمی است. مطلبی که در پروژه‌های «مسکن ملی» هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. برای همین اجزای مختلف ساختمان ‌ها را هم آنجا بیمه تضمین کیفیت کردیم.
محمودزاده: سامانه یک‌پارچه ارجاع نظارت از ابتدای ۱۴۰۰ عملیاتی خواهد شد
ما به دنبال «سامانه یک‌پارچه نظارت» هستیم. سامانه‌ای که ارجاع مهندسین ناظر سراسر کشور را متمرکز کند. نخستین حُسن راه‌اندازی این سیستم «شفافیت» است. دیگر این ‌که امکان برخی سواستفاده‌ها، یا بزرگ‌وکوچک کردن پروژه‌ های ساختمان برای کسانی که دسترسی دارند، از بین می ‌بَرد. سوم این‌که دیگر «تضاد منافع» در حوزه نظارت وجود نخواهد داشت. کسی نمی‌تواند در این فرایند اعمال نفوذ کند.
موضوع به سازمان نظام مهندسی ابلاغ شده است. آن ‌طور که دوستان قول داده‌اند بنا است از اوایل سال ۱۴۰۰ عملیاتی گردد. برای «ضمانت اجرا» هم ابلاغ کردیم از این به بعد تنها سازمان‌ هایی می‌توانند «درصد» خود را از تعرفه‌های نظارت داشته باشند که از این سامانه استفاده کنند. البته که کار دشواری است؛ ولی این جراحی بزرگ با همکاری سازمان‌ نظام مهندسی و شورای مرکزی در حال انجام است.
اجرایی شدن چنین سامانه‌ای می ‌تواند بارها بار نظارت و کیفیت ساختمان ‌ها و البته معیشت مهندسین ناظر را ارتقا دهد. مستحضر هستید؛ خیلی‌ ها مخالف «ارجاع» نظارت‌اند. می‌گویند اجازه دهید کارفرما خود ناظر ساختمانش را انتخاب کند. قانون‌گزار اما موافق نیست؛ چرا؟ چون موضوع کیفیت ساختمان از مصادیق «حقوق عمومی» است. چرا که استفاده‌کننده لزوماً با سازنده یکی نیست. فردا روزی ممکن است ساختمان را بفروشد شخص دیگری استفاده کند.
منبع: ساختمان آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ فروردین ۰۰
705 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0