پای لنگ سازمان نظام مهندسی ساختمان در صنعت و بخش ساختمان سازی پای لنگ سازمان نظام مهندسی ساختمان در صنعت و بخش ساختمان سازی

پای لنگ سازمان نظام مهندسی ساختمان در صنعت و بخش ساختمان سازی

پای لنگ سازمان نظام مهندسی ساختمان در صنعت و بخش ساختمان سازی ،دیده می شود. گاه در برخی شهرها ایرادات قانونی، آئین‌نامه‌ای یا تفاسیر به رأی مجریان و مسئولان، موجب اخلال در فعالیت این سازمان می‌گردد

کد خبر: 990109026 تاریخ انتشار: جمعه ۱ فروردین ۹۹ - ۱:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پای لنگ سازمان نظام مهندسی ساختمان در صنعت و بخش ساختمان سازی ،دیده می شود. گاه در برخی شهرها ایرادات قانونی، آئین‌نامه‌ای یا تفاسیر به رأی مجریان و مسئولان، موجب اخلال در فعالیت این سازمان می‌گردد

پای لنگ سازمان نظام مهندسی ساختمان در صنعت و بخش ساختمان سازی

پای لنگ سازمان نظام مهندسی ساختمان در صنعت و بخش ساختمان سازی

پای لنگ سازمان نظام مهندسی ساختمان در صنعت و بخش ساختمان سازی ،دیده می شود. گاه در برخی شهرها ایرادات قانونی، آئین‌نامه‌ای یا تفاسیر به رأی مجریان و مسئولان، موجب اخلال در فعالیت این سازمان می‌گردد

سازمان نظام مهندسی در اکثر شهرها دارای شعبه است و از این نظر مضیقه‌ای برای بسیاری از شهرنشینان برای بهره‌مندی از نظرات مهندسان مشاور وجود ندارد، ولی گاه در برخی شهرها ایرادات قانونی، آئین‌نامه‌ای یا تفاسیر به رأی مجریان و مسئولان، موجب اخلال در فعالیت این سازمان می‌گردد.

سازمان نظام مهندسی از ارکان اصلی احداث و نظارت بر سازه‌ها است؛ طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اعضای این سازمان باید در تمام مراحل ساخت و ساز ابنیه و مستحدثات حضور داشته باشند. شهرداری بعنوان مدیریت عالی شهر و نیز دستگاه بالادستی این سازمان وظیفه نظارت بر ساخت و سازها را دارد و حضور مهندسان مشاور در فرایند ساختمان‌سازی، جزو اصلی ‌ترین مبانی نظارتی ضابطان شهرداری است.

سازمانی که به رانت دامن می‌ زند!
مهران فرامرزی، از کارشناسان شهرسازی زنجان با عنوان این که ساختار این سازمان بگونه‌ای است که به علت دخالت در مکانیسم ارجاع امورات مهندسی، موجب ایجاد رانت و فساد شده است، گفت: طرحی که قبلاً در وزارت راه و شهرسازی برای ارجاع امور مهندسی به دفاتر مهندسان واجد صلاحیت از جمله مهندسان مشاور که صلاحیت خود را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و یا وزارت راه و شهرسازی اخذ کرده‌اند می ‌توانست راهکار منطقی جهت پیش‌گیری از رانت موجود باشد.

فرامرزی با عنوان این که در ساختار کنونی، حتی میزان ارجاع کار برای مهندسان بطور عادلانه و طبق شایستگی نیست، ادامه داد: فلسفه و نقش وجودی سازمان نظام مهندسی می ‌تواند تنها نقش نظارتی باشد و نه یک سازمان اضافی که علاوه بر تحمیل بار مالی بر پیمان‌کاران و مردم، یک سازمان رانت ساز هم باشد.

وی با ابراز تأسف از این که هنوز رشته مهندسی شهرسازی جایگاه اصلی خود را در ساختار معیوب نظام مهندسی استان زنجان پیدا نکرده است، اظهار داشت: تخصصی که سیاست‌گذار اصلی در توسعه شهری محسوب می‌گردد در حال حاضر منزوی است.

این کارشناس شهرسازی گفت: در سازمان ‌های نظام مهندسی کشورهای توسعه یافته از جمله استرالیا سیاست ‌های اصلی منظر و نماهای شهری و ضوابط آن‌ ها کاملاً در حیطه وظایف شهرسازان است و طراحی و مهندسی فضاهای داخلی بعهده مهندسان معمار، عمران و تأسیسات است.

فرامرزی با تاکید بر این که مفاهیمی همچون بازآفرینی شهری به معنا و مفهوم حقیقی خود در بافت‌ های ناکارامد شهری هنوز بصورت واقعی در شهرهای میانی همچون زنجان جایگاه اصلی خود را نیافته است، گفت: متخصصان حوزه عمران و معماری نگاه تک بعدی کالبدی صرف به مقوله بازآفرینی شهری دارند.

وی با عنوان این که طرح ‌های شهرسازی بدون رویکرد و نگرش شهرسازی نوین در حال اجرا و یا اجرا شده است، ادامه داد: طرح مسیر ویژه اتوبوس که کاملاً شکست خورده است و در هسته مرکزی شهر بود و پروژه سبزه میدان که طرح بدون مطالعه جامع و مانع است، نمونه‌ هایی از این موارد است.

نود درصد ساختمان ‌ها مسکونی است
اما اصغر رسولی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با عنوان این که در نظام مهندسی تقسیم‌بندی پروژه‌ها بر مبنای پروژه‌های دولتی و غیر دولتی است، ادامه داد: در پروژه‌های دولتی موافقت‌نامه و بودجه از طرف دولت تأمین می‌گردد.

رسولی با عنوان این که طراحی و ساخت پروژه‌های دولتی توسط سازمان برنامه و بودجه، برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت می ‌شود، ادامه داد: پروژه‌های غیر دولتی هم شامل پروژه‌های مسکونی است و پروژه‌های عمومی مثل پاساژها در حوزه صلاحیت نظام مهندسی است.

وی با عنوان این که، نود درصد پروژه‌های نظام مهندسی، پروژه‌های مسکونی و ده درصد پروژه‌های عمومی است، تصریح کرد: پروژه‌های مثل مساجد، مدارس، بیمارستان‌ ها و استادیوم‌ها، پروژه‌های خاص دولتی و در حوزه کاری نظام مهندسی نیست و از طریق معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی طراحی و ساخته می‌ شود.

وی گفت: پروژه‌های سازمان نظام مهندسی در محدوده شهرها ساخته می‌ شود و کار طراحی و نظارت توسط ۳ هزار و پانصد نفر از مهندسان دارای پروانه در رشته‌های هفت‌گانه انجام می‌ شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان افزود: صدور پروانه ساختمان‌ های روستاها توسط بنیاد مسکن و بخش‌داری‌ها و دهیاری‌ها صادر میگردد.

نواقص را می ‌پذیریم
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با تاکید بر این که همچون سایر صنوف نواقصی در فعالیت صنف مهندسی ساختمان وجود دارد، ادامه داد: تمام تلاش و همت ما بر این است که نواقص را کم کنیم و با به کارگیری مهندسان وظیفه‌شناس در صدد ارائه بهترین عملکرد سازمانی توسط نظام مهندسی ساختمان استان باشیم.

وی با عنوان این که به علت نبود مقرراتی در حوزه ساختمان، ساختمان ‌هایی که قبل از سال هفتاد احداث شده است، بر مبنای تجربه و آئین‌نامه‌های سایر کشورها ساخته شده است، گفت: آئین نامه‌های صادر شده سبب مقاوم‌تر شدن تأسیسات زیر بنایی و رو بنایی شده است.

رسولی از تهیه و ساخت ۱ میلیون مترمربع نقشه در شهر زنجان در مدت یک سال خبر داد و افزود: این تعداد از نقشه‌ها از تأیید مهندسان نظام مهندسی گذشته و جهت صدور پروانه به شهرداری معرفی شده است.

وی با عنوان این که براساس مقررات ساختمان انتخاب مهندس طراح بعهده مالک است، گفت: نحوه ارجاع کار و نظارت بر نحوه دریافت و پرداخت و حق‌الزحمه ناظران براساس تبصره دو ماده بیست و‌ چهار آئین نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان گفت: با اجرای این دستورالعمل ابلاغی توزیع نقشه بین مهندسان ناظر انجام می‌ گرددد.

ساخت و ساز زیر نظر مجریان ذی‌ صلاح
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان با اشاره به اجرای طرح مجریان ذی‌ صلاح در شهر زنجان، گفت: این طرح در ساختمان‌های بالای ششصد مترمربع اجرا می‌گردد.

رسولی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص استان و قوانین بالادستی موجود این موضوع در بافت فرسوده اجرا می‌گردد.

وی با تاکید بر این که براساس مصوبه اخیر باید برای تمامی ساختمان‌های مجری این طرح اجرا گردد، گفت: در حال آماده سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری در این زمینه هستیم.

رسولی با عنوان این که در کشور پانصد هزار مهندس ساختمان فعال است، گفت: در استان زنجان قریب به ۶ هزار عضو نظام مهندسی ساختمان وجود دارد که از این تعداد ۳ هزار و پانصد نفر دارای پروانه هستند.

وی با اشاره به چالش ‌های پیش روی سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: برای اجرا و عملیاتی کردن آئین‌نامه‌های صادر شده با چالش‌ هایی مواجه هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان خاطر نشان ساخت: بعنوان مثال در سال نود و هشت، پیوست شش آئین‌نامه ابلاغ شد که در مورد اجزای غیر سازه‌ای بود؛ البته این ابلاغ هنوز بطور کامل در استان زنجان اجرا نشده است.

رسولی گفت: با اجرای کامل این آئین‌نامه کم‌ترین آسیب در زمین لرزه به ساختمان ‌ها وارد می‌ گردد.

وی یاد آور شد: نگه‌داری ساختمان ‌ها در مورد پدافند غیر عامل، انرژی ساختمان‌ ها و ایمنی نواقصی وجود دارد که باید برای رفع این نواقص تلاش کنیم و با حداقل ایرادات ساختمان‌ ها را به بهره برداری برسانیم.

منبع: ایمنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ فروردین ۹۹
410 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0