نظام مهندسی و چابکسازی ساختاری یادداشتی از حسین احمدی

«نظام مهندسی و چابکسازی ساختاری»

نسبت مستقیمی میان ساختارهای سازمانی و فساد و جرم خیزی وجود دارد ؛ اصلاح یا عدم اصلاح ساختاری امور در گردش کار هر سازمانی نسبت معنا داری با کاهش یا افزایش مفاسد دارد و در نتیجه ماندگاری ساز و کارهای سالم و بی عیب یا مفسده آمیز و مناسبات آلوده کننده لاجرم بدان وابسته است.

کد خبر: 970529004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷ - ۶:۳۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران،نسبت مستقیمی میان ساختارهای سازمانی و فساد و جرم خیزی وجود دارد ؛ اصلاح یا عدم اصلاح ساختاری امور در گردش کار هر سازمانی نسبت معنا داری با کاهش یا افزایش مفاسد دارد و در نتیجه ماندگاری ساز و کارهای سالم و بی عیب یا مفسده آمیز و مناسبات آلوده کننده لاجرم بدان وابسته است.

نظام مهندسی و چابکسازی ساختاری

نظام مهندسی و چابکسازی ساختاری

«نظام مهندسی و چابکسازی  ساختاری»

از یک طرف ماموریتهای سازمانی به علت تعدد و تکثر موارد قانونی تفویض شده؛ و امرار خدمات سازمانی با تکرار شوندگی مشابه و بالا؛ ناگزیر از سپردن گردش کارها به سامانه و اتکاء به نرم افزارها میباشد. لذا امروزه این اتفاق، امری محتوم و اجتناب ناپذیر شده است. و از سوی دیگر سیستمی شدن امور خدمات رسانی و فارغ شدن آن از دخالت عامل انسانی؛ مسیر فساد زدایی از امور را بشدت آسان کرده است.
حال اشاره به یک مولفه دیگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن این است که سامانه ها و نرم افزار های بکار گرفته شده در جهت اهداف پیش گفته ی سازمانی، می بایست از چابکی و چالاکی لازم نیز بهره مند باشند. طولانی شدن مسیر های دستیابی به هدف، خود مستعد افساد و ارتشاء هستند. بدیهی است هر چه تصدی گریهای غیر ضروری حذف شود و هر چه گردش کارها و رویه عملهای بر گرفته از ماموریتهای سازمانی و جاری و ساری شدن آن ها در قالب یک نرم افزار، از قابلیت و دقت نظر و سرعت عمل بالایی برخوردار باشند، قطعا در اضمحلال مفاسد موثرتر هستند.
علاوه بر این از الزامات مبارزه با فساد در درون یک سازمان و موارد برونی مرتبط با آن؛ ایجاد یک اتاق شیشه ای برای آن و انتشار آنلاین کلیه اطلاعات به صورت رسمی در سایت متبوع آن سازمان و جاری کردن گردش اطلاعات آزاد و محدود کردن سطوح دسترسی برای افراد غیر مسئول و در کل استفاده از ابزار رسانه ای و بهره مندی از خبرنگاران حرفه ای در راستای افشای مناسبات فساد آمیز و افراد فاسد مسئول و غیر مسئول؛ قدم اول هر مبارزه با فسادی محسوب می شود.

نظام مهندسی و چابکسازی ساختاری

در این مورد و مسائل مهم دیگر؛ با همگرایی موضوعی در خول خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی، در یادداشت های بعدی با جامعه مهندسان شریف و زحمتکشمان و مردم عزیز و بزرگوارمان بیش تر سخن به میان خواهیم آورد ؛
مسائل مهمی از قبیل: پایش سلامت خدمات مهندسی، بازرسی یا بعبارتی همان نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی، کیفیت صدور پروانه های اشتغال، روند پایش و بازبینی طرح و کنترل نقشه ها، شیوه ارجاع کار، مجریان ذی صلاح، صدور شناسنامه فنی ساختمان، کمیسیون ماده بیست و هفت، آسیب شناسی تخلفات و علل نارضایتی مهندسان از یک سو و مردم و ذی نفعان از طرف دیگر؛ و تکالیف شورای حل اختلاف، شورای انتظامی و داوری، موضوعات دیگری چون تعویض ناظر و برخی دست های آلوده دلالان و برخی مالکان سودجو و صاحبان سوداگر کارها؛ تصدی گریهای زائد و دخالت های سازمانی فراتر از انتظارات و شرح وظایف قانونی و مواردی از این قبیل.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی-نظارت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مرداد ۹۷
1272 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0