درخواست نامتعارف ریاست نظام مهندسی کشور از آخوندی درخواست نامتعارف

درخواست نامتعارف ریاست نظام مهندسی کشور از آخوندی_ وزیر راه و شهرسازی

طبق تاکید قانون‌گذار، ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور حق مداخله در انتخابات سازمان را ندارد و مجمع عمومی یعنی کلیه اعضا که صاحبان خود سازمان هستند باید در مجمع عمومی خود، هیات اجرایی را انتخاب ‌کنند و براساس برنامه‌ای آن را مامور انجام انتخابات کنند.

کد خبر: 970403002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ تیر ۹۷ - ۹:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور, طبق تاکید قانون‌گذار، ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور حق مداخله در انتخابات سازمان را ندارد و مجمع عمومی یعنی کلیه اعضا که صاحبان خود سازمان هستند باید در مجمع عمومی خود، هیات اجرایی را انتخاب ‌کنند و براساس برنامه‌ای آن را مامور انجام انتخابات کنند.

درخواست نامتعارف ریاست نظام مهندسی کشور از آخوندی

درخواست نامتعارف ریاست نظام مهندسی کشور از آخوندی

شخصیت ناظر از مجری  جدا باشد/ شورای مرکزی نظام  مهندسی ساختمان حق مداخله در انتخابات را ندارد.

چندی پیش فرج‌الله رجبی، ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نشست دویست و بیست و هشتم این شورا، خواستار واگذاری اختیارات اجرایی انتخابات هیات مدیره‌های سازمان ‌های استان ‌ها به شورا مرکزی شد و بیان کرد:  اختیار اجرایی و نظارت بر انتخابات، براساس آیین‌نامه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است؛ ولی انتظار می ‌رود بمنظور تسریع در پیشبرد اهداف، آخوندی اختیارات خود در حوزه اجرایی انتخابات را به شورا مرکزی واگذار کند یا اینکه انتخاب اعضا اجرایی انتخابات را به این شورا بسپارد.
درخواست ریاست شورای مرکزی از ۲ وجه قانونی و  عرفی و منطق انتخابات قابل بررسی است. ماده نه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاکید دارد که انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان  و در واقع انتخاب اعضا هیات مدیره سازمان هر استان منحصرا از اختیارات و وظایف مجمع عمومی سازمان همان استان است. ماده سیزده آن قانون هم نظارت بر این انتخابات را بعهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده است و اصولا طبق ماده بیست و شش قانون این وزارتخانه بر همه جریانات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان می ‌تواند اعمال نظارت کند و روند اتفاقات و تصمیماتی که در مجمع عمومی گرفته می ‌شود هم یکی از این موارد است.
انتخاب هیات مدیره استان یک رویداد کاملا درون سازمانی است و براساس ماده سیزده قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هیات اجرایی انتخابات با نظارت وزارت مسکن و شهرسازی وظیفه برگزاری انتخابات را دارد و برای اینکه شخصیت ناظر باید از مجری جدا باشد تا تعارض منافع ایجاد نگردد باید براساس این ماده  مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان هر استان،  بین سه تا ۷ نفر از اعضا سازمان را برای اجرا انتخابات طبق ترتیباتی که دولت معین می ‌کند، برگزیند و وزارت راه و شهرسازی هم ناظر بر این اتفاقات باشد؛ ماده سیزده قانون دولت را مکلف کرده که در آئین نامه‌ای چگونگی انتخاب و نحوه تشکیل هیات اجرائی، اختیارات و وظایفش را تعیین کند.

درخواست نامتعارف ریاست نظام مهندسی کشور از آخوندی

آیین ‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در ماده شصت و دو میگوید: برای انجام انتخابات هیات مدیره هیات اجرایی انتخابات مرکب از سه تا هفت نفر مهندس با حداقل ده سال سابقه کار انتخاب خواهند شد، هیات مذکور با نظارت وزارت راه و شهرسازی بعنوان دستگاه نظارت وظیفه برگزاری انتخابات را بعهده دارد. بهمین منظور اداره راه و شهرسازی استان با توجه به ۲ برابر تعداد مورد نیاز اعضا نظام مهندسی ساختمان اعضا هیات اجرایی را انتخاب می‌ کند.
درخواست نامتعارف ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان
لازم به ذکر است که قانون‌گذار دخالت ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در انتخابات را بهیچ وجه تصویب نکرده و مجمع عمومی یعنی کلیه اعضا که صاحبان خود سازمان هستند باید در مجمع عمومی خود هیات اجرایی را انتخاب ‌کنند و براساس برنامه‌ای آن را مامور انجام انتخابات کنند.
برخی از کارشناسان حوزه مهندسی بر این بارو هستند که درخواست ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از وجه دیگر هم با قانون سازگار نیست زیرا وزیران نمی ‌توانند بدون اجازه قانون گذار اختیاراتشان را به اشخاص دیگر واگذار کنند. زمانیکه مجلس به یک وزیر رای اعتماد می‌ دهد به وزیر رای اعتماد داده نه به شخص ثالث مورد اعتماد وزیر، در قانون اعتماد به اعتماد وجود ندارد، در غیر اینصورت مجلس همان  شخص ثالث را هم همراه وزیر تعیین می‌ کرد که نمی‌ کند. وزرا نمی ‌توانند بدون اجازه قانون وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری واگذار کنند.
درخواست خلاف عرف انتخابات
درخواست ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از حیث عرف و منطق انتخابات هم دارای ایراد است. عموما  اکثر کسانیکه در شورای مرکزی حضور دارند در انتخابات دوره بعد هم کاندیدای انتخابات هیات مدیره استان خود می ‌شوند تا بتوانند به شورای مرکزی دور بعد راه پیدا کنند، در شرایطی که همیشه در هر استان بغیر از این ‌ها ده‌ها و صدها نفر دیگر هم کاندیدای ورود به هیات مدیره هستند سپردن اجرا انتخابات به این شورا بمنزله دادن اجرا انتخابات مجلس در هرشهر به تعداد محدودی از نامزدهای ورود به مجلس خواهد بود.

منبع : اسکان نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی معماری (طراحی)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ تیر ۹۷
1094 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0