نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی

ضعف از قانون است یا اجرای آن؟

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال 1374 تصویب شد و اکنون پس از 22 سال برخی مسئولان برآن شدند تا بازنگری و بررسی کرده اصلاحات و تغییراتی در آن ایجاد کنند.

کد خبر: 961126010 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۶ بهمن ۹۶ - ۷:۵۷ ب.ظ

پایگاه مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی/یادداشت؛ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ تصویب شد و اکنون پس از ۲۲ سال برخی مسئولان برآن شدند تا بازنگری و بررسی کرده اصلاحات و تغییراتی در آن ایجاد کنند.

ضعف از قانون است یا اجرای آن

ضعف از قانون است یا اجرای آن

ضعف از قانون  است یا اجرای آن

برخی مهندسان  معتقدند اگر در صنعت ساختمان ضعفی وجود دارد، از اجرا نشدن قانون است؛ موارد زیادی در قانون وجود دارد که توسط برخی ارگان ها و سازمان ها نادیده گرفته و مشکلاتی را در زمینه کیفیت و ایمنی ساختمان ها ایجاد می کند.

این اصلاحات موافقان و مخالفانی را داشته و هرکدام با توجه به دیدگاه های خود نظراتی اعلام کرده اند، به طوری که دی ماه امسال اصلاحات در قانون نظام مهندسی ساختمان در دستور کار دولت قرار گرفت.

هرچند اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی را ناکارآمد و اجرای آن را در بازه زمانی چندساله می دانند.

طبق نظر کارشناسان اصلاح قانون نظام مهندسی نیازمندِ زیرساخت‌هایی مانند واگذاری امر ساخت و ساز به دست متخصصان که و عدم اجرای مقررات ملی ساختمان است.

ضعف از قانون است یا اجرای آن

تغییر و اصلاحات در حوزه مهندسی

می توان گفت با توجه به مشکلات طراحی، اجرا و نظارت که این روزها با بخش ساختمان تنیده شده، نیاز به تغییر ساختار و اصلاحات در حوزه مهندسی احساس شده است.

برخی اعضای سازمان نظام مهندسی معتقدند اصلاحات در مورد مجری ذی صلاح دچار اشکال بوده و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد حوزه اختیارات بیشتری به شهرداری بدهد.

یکی از مواردی که در لایحه مذکور مورد انتقاد شدید کارشناسان و مهندسان قرار گرفت این بود که سازمان نظام مهندسی به سه دسته مهندسی،معماری و تاسیسات منتج می شد.

این کار از یک سو پروسه ساخت را طولانی تر می کند و از سوی دیگر افراد را دچار پیچ و خم های اداری کرده، بار اقتصادی بر دوش آنها می گذارد.

استقلال سازمان نظام مهندسی حفظ شود  

به طور کلی هر قانون از نظر ساختاری و نوشتاری باید شفاف و روشن باشد ولی این لایحه نه تنها در بسیاری موارد گنگ و مبهم است، بلکه مراجع تصمیم گیر و اجرایی  متعددی را قائل شده است.

به گفته برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی با استفاده از مفاد این لایحه استقلال سازمان نظام مهندسی را گرفته شده و این نهاد را زیر پوشش خود قرار خواهد داد.

نظارت روی ضوابط فنی ساختمان ها از هر حیث مهم است به ویژه در کشور زلزله خیز ایران، بنابراین باید واگذاری کتنرل و نظارت ساخت و ساز به عهده متخصصان و مهندسان سازمان باشد نه شهرداری ها که دیدگاه اقتصادی و درآمدزایی دارند.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی شهرسازي

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ بهمن ۹۶
1224 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0