احداث 1.7 میلیون متر مربع بنای غیرمجاز و بدون پروانه در استان یزد احداث 1.7 میلیون متر مربع بنای غیرمجاز و بدون پروانه در استان یزد

احداث ۱٫۷ میلیون متر مربع بنای غیرمجاز و بدون پروانه در استان یزد

احداث 1.7 میلیون متر مربع بنای غیرمجاز و بدون پروانه در استان یزد ،اظهارات مهدی سالاری رئیس سازمان نظام مهندسی استان یزد بود که در جلسه خبری با گرامیداشت روز مهندس بیان شد

کد خبر: 990109004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ فروردین ۹۹ - ۱۰:۱۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، احداث ۱٫۷ میلیون متر مربع بنای غیرمجاز و بدون پروانه در استان یزد ،اظهارات مهدی سالاری رئیس سازمان نظام مهندسی استان یزد بود که در جلسه خبری با گرامیداشت روز مهندس بیان شد

احداث ۱٫۷ میلیون متر مربع بنای غیرمجاز و بدون پروانه در استان یزد

احداث 1.7 میلیون متر مربع بنای غیرمجاز و بدون پروانه در استان یزد

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان کرد:
۱.۷ میلیون مترمربع بنای غیرمجاز در یزد احداث گردید
مهدی سالاری بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون و هفتصد و هفتاد هزار مترمربع بنای بدون پروانه و غیرمجاز در استان یزد ساخته شده است.

وی، در جلسه خبری با گرامیداشت روز مهندس گفت: در کل کشور پانصد و پنجاه هزار مهندس و در یزد هفت هزار مهندس در ۷ رشته در قالب نظام مهندسی ساختمان فعالیت می‌ کنند.

سالاری با اشاره به اهمیت نظارت، ساخت و طراحی ساختمان‌ ها گفت: اگر افزایش عمر مفید ساختمان‌ ها دارای اهمیت است، چاره‌ای جز واگذاری بخش صنعت ساختمان به مهندسان دارای تخصص، تجربه و مهارت نداریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از ساخت و سازهای یزد در حیطه نظارت سازمان نظام مهندسی نیست از این‌رو شاهد کاهش عمر مفید ساختمان ‌ها در این استان هستیم.

وی تصریح کرد: سالانه دو میلیون و سیصد و چهل هزار مترمربع ساخت و ساز در یزد انجام می گردد، ولی پرونده شصت و هشت هزار مترمربع از این میزان وارد نظام مهندسی ساختمان می‌گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد ادامه داد: طبق قانون، سازمان نظام مهندسی ساختمان زمانی می ‌تواند به مقوله ساخت و ساز ورود کند که مالک، به شهرداری مراجعه کرده و پروانه ساخت اخذ کرده باشد و اگر پروانه نداشته باشد، سازمان نظام مهندسی اجازه ورود به طراحی، ساخت و نظارت را ندارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته سیصد و سی و پنج هزار مترمربع بنا مجوز ساخت گرفتند که برای این متراژ ششصد و سیزده پروانه از سوی شهرداری صادر شده است در حالی که در همین مدت سیزده هزار پرونده به کمیسیون ماده صد شهرداری رفته و به نوعی رتق و فتق شده است.

وی گفت: طبق آمارهای موجود، در حال حاضر هشتاد درصد ساخت و سازهای یزد غیرمجاز است و بطور قطع این ساختمان ‌ها نمی‌ توانند دارای عمر مفید هشتاد سال باشند بنابراین سرمایه‌ ها در این صنعت تلف می‌گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد هزینه خدمات فنی و مهندسی ساختمان که توسط سازمان نظام مهندسی اخذ می‌گردد، گفت: ساختمان ‌ها از نظر متراژ گروه بندی می ‌شوند و هزینه طبق این اساس در ۴ گروه رتبه بندی می‌گردند، ولی بصورت میانگین، هزینه کامل خدمات فنی و مهندسی یک ساختمان بین پنجاه تا هفتاد هزار تومان در هر مترمربع است.

منبع: خبرگزاری مهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ فروردین ۹۹
383 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0