چهارمین گردهمایی و نمایشگاه ملی ساختمان پایدار مصرف بهینه انرژی

کد خبر: 980912009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸ - ۳:۵۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
چهارمین گردهمایی و نمایشگاه ملی “ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی” با تلاش دبیرخانه برچسب انرژی ساختمان، چهارم آذر ماه در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفت و گو شروع بکار کرد.
این گردهمایی که با حضور مسئولان عالی رتبه، مدیران سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی ذی‌ربط برگزار گردید، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی همکاری داشته‌اند.
محمد طاهری، ریاست سازمان نظام مهندس ساختمان استان تهران ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این گردهمایی، به ارائه سخنرانی پرداخت.
طاهری، ابتدا برگزاری گردهمایی در صنعت ساختمان با رویکرد ساختمان پایدار را با طرح سوال آغاز کرد و افزود: تفکیک و تشخیص ساختمانی که در آن استانداردها و مقررات ملی ساختمان رعایت شده و ساختمانی که این استانداردها و مقررات ملی در آن رعایت نشده چگونه است.
طاهری ادامه داد: متأسفانه پاسخ به این پرسش در هاله ای از ابهام است.
رییس سازمان استان، در ادامه جهت رسیدن به پاسخ پرسش، موضوع را از منظر دیگر مورد بررسی و تحلیل قرار داد و افزود: تا به حال شاهد آن هستیم که به ساختمان و بنا بعنوان یک کالا نگاه نشده است چون برای هر نوع کالا در زمان خرید و تولید مشخصات، ضمانت نامه ها و خدمات پشتیبانی لحاظ می گردد، در حالیکه برای یک ساختمان این موضوع در نظر گرفته نمیشود.
وی ادامه داد: در شناسنامه فنی ساختمان باید میزان مصرف انرژی ذکر شده و به مالکان ارائه گردد.
طاهری در ادامه با تأکید بر این که ساخت و تولید ساختمان، انرژی بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و به آلودگیهای زیست محیطی و عوامل طبیعی و غیر طبیعی فراوانی منجر می‌گردد، گفت: باید توجه ویژه‌ای جهت ارائه راه کارهای مناسب بمنظور کاهش اثراث زیست محیطی ساختمان ‌ها داشته باشیم بطوریکه ساختمان و صنایع وابسته به آن جزء صنایع پرمصرف و آلوده کننده در جهان شناخته شده است.
وی، مسکن را پر رونق‌ترین کالا برای سرمایه‌گذاری خواند که نباید برای استحکام و پایداری سرمایه گذاری به آن بی‌توجه بود، باید کاری کنیم که خریداران ساختمان در شهر تهران بطور کامل از استانداردهای مصرفی ساختمان خود آگاه باشند.
طاهری ادامه داد: با توجه به این که بخش عظیمی از سرمایه خانواده به خرید مسکن اختصاص داده میشود، لزوم در نظر گرفتن ویژگی‌های ساختمان استاندارد از جنبه های مختلف حائز اهمیت است که با توجه به روند افزایش ساخت و ساز در شهر ها متخصصان صنعت ساختمان باید با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در این زمینه پاسخگو باشند.
طاهری در همین راستا افزود: همه بناهایی که بطور قانونی احداث و عملیات ساخت و ساز آن ها زیر نظر مراجع رسمی انجام شده باشد، باید یک شناسنامه فنی و ملکی داشته باشند که بتوان در زمان خرید و فروش و نقل و انتقال به آن اتکا کرد یا در زمان وقوع بحران بتوان از آن بهره گرفت.
وی، به فلسفه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اشاره کرد و افزود: قانون گذار با تصویب قانون نظام مهندسی به صراحت در این مورد صحبت و اهداف اصلی تصویب آن را حفظ سرما‌یه‌ های ملی و الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان توسط کارفرمایان و شهرداری ‌ها برای تأمین منافع بهره برداران اعلام کرده است.
طاهری تصریح کرد: در سازمان نظام مهندسی، نگاه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از منظر شأن و جایگاه حقوقی و هم برای تقویت و توسعه فرهنگ دریافت این شناسنامه بعنوان یک سند ارزشی مطرح است. این شناسنامه بعنوان یکی از حقوق بهره بردار یا خریدار، باید در زمان نقل و انتقال یا بهره برداری در اختیار شخص قرار گیرد.
وی گفت: شناسنامه فنی ساختمان بصورت الکترونیک توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در سامانه این سازمان صادر می گردد.
طاهری، خواستار همکاری مدیریت شهری پایتخت، برای بهره گیری از این امکانات شد و گفت: با سامانه‌ هایی که راه اندازی شده است، هر شخصی که قصد خرید ملکی را داشته باشد میتواند به آسانی به اطلاعات فنی و ضمائم ساختمان مورد نظر دسترسی داشته باشد و مشخصات آن را ملاحظه کند.
در ادامه ظریف، دبیر گردهمایی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی با اشاره به فلسفه برگزاری این گردهمایی، گفت: سال جاری با توجه به تعیین ساز و کارهای اجرایی برای الزام شناسنامه انرژی در صدور پایان کار توسط شهرداری، برگزاری این گردهمایی مقرر گردید.
هم‌چنین رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در این آیین، با توجه به اهمیت صدور شناسنامه کیفیت برای ساختمانهای تهران، بیان کرد: یکی از عللی که ساختمان‌ های کشور ما نسبت به ساختمانهای دیگر کشورها از عمر کم تری برخوردار هستند. نبود کیفیت بوده و از نکاتی که باید ساختمان پایدار رعایت کند دارا بودن شناسنامه کیفیت است.
محمد سالاری گفت: تهیه شناسنامه فنی ملکی ساختمان باید به یک مطالبه تبدیل گردد که این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است امیدوار هستیم در مدت باقیمانده عمر این دوره از شورای شهر این اتفاق رخ دهد.
سالاری ادامه داد: مدیریت شهری فعلی تهران با توجه به مشکلات مالی تصمیمات گذشته خود را مانند نوسازی بافت فرسوه عملی کند.
وی افزود: مناسب سازی و الگو سازی در برخی محلات تهران باید تا پایان این دوره مدیریت شهری انجام گردد.
عبدالرضا گلپایگانی نیز در این گردهمایی، بحث ساختمانهای پایدار و ایرانی و اسلامی را مطرح کرد و افزود: تصور ما این است که اصولا معماری و شهرسازی که مهربان با طبیعت باشد حتما پایدار خواهد بود.
گلپایگانی اظهار داشت: یکی از رویکردهای اساسی مدیریت شهری بحث کاهش آلودگی زیست محیطی است با توجه به اقلیم و ارزشهای طبیعی شهر تهران این رویکرد در عملکرد گوناگونی باید خودش را در شهر و ساختمان سازی نشان دهد.
وی گفت: ما بحث معماری همساز با اقلیم و محیط را بعنوان یک دستور کار در معاونت شهرسازی قرار داده و روی آن مطالعات و برنامه های جدی داریم که امیدوار هستیم به مرحله اجرا برسد.
وی افزود: موضوعی که میتواند با ساختمان های پایدار مرتبط باشد، بحث هوشمند سازی ساختمان ها یا هوشمند سازی شهر است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار کرد: در واقع اگر اطلاعات ساختمان ‌ها را گرداوری کرده و سیستم” بی آی ام “را بتوانیم مستقر کنیم این امر به هوشمندسازی شهر کمک میکند تا شهر پایداری داشته باشیم.
وی اظهار داشت: این هوشمند سازی بعنوان یک ابزار به ما کمک میکند که در مصرف انرژی و مدیریت ساختمانها بتوانیم از همه ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه با عنوان این که یکی از رویکردهای اساسی ما مهندسی کردن ساختمان سازی است، افزود: ما شاهد ساختمانهایی هستیم که خیلی از آن ها مهندسی نشده است.
گلپایگانی یاد آور شد: مهندسی کردن صنعت ساختمان حتما پیش نیازی است که ما را به سمت ساختمانهای پایدار خواهد برد.
وی با عنوان این که مهندسی کردن ساختمان یک رویکرد مهم است، تصریح کرد: تا ۲ سال گذشته شاید کم‌تر ساختمانهایی می‌دیدیم که وال پست را اجرا میکرد این یک موضوع ساده بوده و هزینه بسیاری را تحمیل نمیکند اما گاهی اجرا نمی گردد، این رویکرد مهندسی کردن ساختمان و مسئولیت ما در مورد سرمایه ملی و جان مردم، ما را وادار کرده تا با کمک سازمان نظام مهندسی، همکاری سازندگان و بازرسان شهرداری وال پست انجام گردد و شاید تقریبا کم‌تر ساختمانی در شهر باشد که وال پست را در شهر اجرا نکند.
در این گردهمایی، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ارائه گزارش و آماری از شدت مصرف انرژی در سطح کشور پرداخت.
وطنی با اشاره به این که باید شدت مصرف انرژی را در کشور بخصوص در حوزه ساختمان کاهش دهیم.
پی با توجه به مصرف بالای انرژی در ایران گفت: سهم ساختمان‌ ها در کشور از مصرف سوخت روزانه شش میلیارد تومان است و متأسفانه انرژی در کشور به راحتی اسراف میشود که با کمک گیری از استارتاپها و نسل جوان این اسراف را کم‌تر کنیم.
وطنی تصریح کرد: آمادگی داریم که با تاسیس صندوق حمایت از بهینه سازی مصرف انرژی با کمک استارتاپها در این زمینه کمک کنیم.
مدیرعامل عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن نیز در باره توسعه پایدار، اظهار داشت: امروز بحث داشتن رویکرد توسعه پایدار یک انتخاب نیست بلکه اجبار است ولی متأسفانه تا به حال، خروجی مورد نظر را نداشته است.
روزبه ظهیری هاشمی گفت: مسائل محیط زیستی باید جزو اولولیتهای مدیریت شهری باشد که با توجه به ماده نوزدهم، می توانیم به این موضوع برسیم.
ظهیری هاشمی با عنوان این که برای داشتن ساختمان پایدار باید به بهینه سازی انرژی توجه کنیم، ولی امروز شاهد هستیم که مصرف انرژی در ایران ۳ برابر کشورهای دیگر است که باید به این موضوع رسیدگی کنیم، گفت: سهم مصرف انرژی در ساختمان بیش از چهل درصد است که باید مورد توجه قرار گیرد.
لازم به ذکر است، گردهمایی مذکور با نقد بررسی مسائلی همچون ملاحظات طراحی و اجرای ساختمان بمنظور حرکت به سمت ساختمان پایدار، مشوقهای حمایتی شهرداری‌های و سایر ارگان‌ های ذی‌نفع برای اجرای ساختمان‌‌ های با مصرف انرژی پایین، کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر در ساختمان، بررسی تأثیر تاسیسات گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع بر محیط زیست، که در حاشیه این گردهمایی نمایشگاهی هم از دستاوردهای شرکتهای خصوصی در حوزه ساختمان برگزار شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ آذر ۹۸
501 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0