پیشگامی بخش معدن در توسعه ریلی کشور

کد خبر: 980908038 تاریخ انتشار: جمعه ۸ آذر ۹۸ - ۱۰:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی

در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی یکی از مسائلی که همواره مورد تاکید قرار داشته، توسعه بخش ریلی و راه ‌های حمل‌ و نقل برای تسهیل جابه‌جایی و افزایش صادرات مواد معدنی بوده است.
بخش معدن در توسعه ریلی کشور پیشگام گردد
داریوش اسماعیلی، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران بیان کرد: مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که می ‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت هر بخشی از جمله بخش معدن و به خصوص صادرات مواد معدنی نقش داشته باشد.
وی با تاکید بر این که یکی از مهم ‌ترین مسائل موثر در امر صادرات مسئله ترانزیت مواد معدنی است، ادامه داد: هر اندازه که ترانزیت تا عرشه کشتی راحت‌ تر و سریع ‌تر انجام گیرد، صادرات مقرون به صرفه‌تر بوده و رونق بیشتری هم خواهد گرفت.
اسماعیلی با اشاره به این که بهمین علت، در سند نقشه راه معدن و صنایع معدنی و برنامه ۶ ساله وزارت صمت بند محکم و مشخصی را اضافه کرده‌ایم که بر آن اساس ایمیدرو موظف شده است تا نسبت به توسعه راه ‌ها، ریل و ترانزیت مواد معدنی با مجموعه وزارت راه و هم‌چنین راه آهن وارد مذاکره گردد، توضیح داد: طبق این اساس خواسته شده تا ایمیدرو از این طریق این راه‌ ها را توسعه داده و هم ترانزیت مواد معدنی به دریا و هم راه ‌هایی که به معادن ختم می‌گردد مورد توجه قرار بگیرند.
وی با اشاره به این که همین میزان محدود راه ‌های ریلی هم در تسهیل صادرات مواد معدنی موثر بوده است، گفت: با این وجود به جرات می ‌توان با میزان مطلوب فاصله زیادی داریم، به خصوص با حجم تولیدات مواد معدنی که در برنامه توسعه داریم و سرمایه‌گذاری‌ های خوبی که در بخش معدن و صنایع معدنی انجام می‌ گیرد نیاز به جابه‌جایی این تولیدات هم برای مصارف کارخانه ‌های داخلی در داخل کشور داریم و هم نیاز به جابه‌جایی آن ها به بنادر برای امر صادرات وجود دارد ولی ریل ‌های ما تحت هیچ شرایطی پاسخ‌گوی جابه‌جایی این میزان از تولیدات نیست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که برای توسعه راه‌ های ریلی نباید منتظر وزارت راه بمانیم، اگر چه که وزارت راه هم وظیفه دنبال کردن این امر را دارد، ولی اجرای این میزان توسعه ریلی بستگی به میزان بودجه و اولویت‌بندی ‌های این وزارت‌خانه دارد، گفت: ما بعنوان بخش معدن کشور باید خود پیش‌قدم بوده و در توسعه ریلی کشور مشارکت داشته باشیم.
وی با عنوان این که برای توسعه‌های زیرساختی مانند این باید بخش معدن پیشگام باشد، تصریح کرد: نیازهای ما در بخش ریلی بسیار بیش از آن چیزی است که درحال‌حاضر داریم.
اسماعیلی با اشاره به این که در زنجیره فولاد چند مسئله را باید در نظر گرفت، عنوان کرد: یکی از مجموعه‌های مهمی که در کشور ما در بحث فرآوری آن و ممانعت از خام فروشی تا به حال اقدام شده است، زنجیره فولاد است. ما امروز اکتشاف و استخراج معدن را بعنوان یک مجموعه داریم، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و نورد را هم بصورت کامل در کشور در قسمت ‌های مختلف در اختیار داریم و اولین مسئله‌ای که در این میان مطرح می‌گردد ایجاد یک ارتباط منطقی میان تمام حلقه ‌های این زنجیره است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با تاکید بر این که ایجاد ارتباط منطقی میان حلقه‌های زنجیره می ‌تواند تولید را برای هر کدام از این واحدها مقرون به صرفه سازد، ادامه داد: در چنین شرایطی مواد اولیه هر حلقه‌ای بوسیله حلقه قبلی تامین می‌گردد. یعنی اگر کسی بر روی آهن اسفنجی سرمایه‌گذاری کرده قطعا به این علت بوده که در داخل کشور ما گندله داشته‌ایم و یا اگر کسی کارخانه گندله‌سازی زده است به علت وجود کنسانتره در داخل کشور بوده است و معاونت معدنی وزارت صمت در دور هم گرد آوردن این مجموعه‌ ها می ‌تواند خیلی موثر عمل کند.
وی با اشاره به این که نمایندگان هر صنف اعم از آهن اسنفجی و… اتحادیه‌ ها و انجمن ‌های مختلف گردهمایی داشته باشند و نرخ منطقی برای محصولات‌شان تعیین کنند، تصریح کرد: بعد از تعیین قیمت، تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور مدنظر قرار می ‌گیرد که همه با نرخ توافق شده به فروش برسد؛ از مازاد این محصولات هر اندازه که باقی بماند از دیدگاه من نیاز به پرداخت حتی یک ریال عوارض هم ندارد و باید به کشورهای دیگر صادر گردد و به این ترتیب هم واحدهای تولیدی داخل کشور تامین نیاز شده‌اند و هم امر صادرات بدون هیچ مشکلی صورت می ‌گیرد.
اسماعیلی با اشاره به این که بخش خصوصی معدن تاکنون نشان داده‌اند که در سرمایه‌گذاری برای تامین زیرساخت‌ ها همکاری لازم را دارند، گفت: وقتی تسهیل صادرات و تامین واحدهای تولیدی را داشته باشیم در ادامه به موضوع سرمایه‌گذاری این واحدها بر مسئله حمل‌ونقل و زیرساخت ‌های ریلی پرداخته می‌شود.
منبع: گسترش

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آذر ۹۸
458 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0