نظام مهندسی هزار و پانصد میلیارد تومان سود سپرده گرفت مدیرکل دفتر مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد:

“نظام مهندسی” سال گذشته هزار و پانصد میلیارد تومان سود سپرده گرفت!

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با عنوان این ‌که در حال حاضر سازمان های نظام مهندسی تبدیل به بنگاه‌ های مالی و اداری شده‌ اند، عنوان داشت: تلاش وزارت راه این است که سازمان ‌های نظام مهندسی به جایگاه خود برگردند و بهیچ وجه تعطیل کردن آن ‌ها مد نظر نبوده و نیست.

کد خبر: 970222013 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۷ - ۳:۲۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با عنوان این ‌که در حال حاضر سازمان های نظام مهندسی تبدیل به بنگاه‌ های مالی و اداری شده‌ اند، عنوان داشت: تلاش وزارت راه این است که سازمان ‌های نظام مهندسی به جایگاه خود برگردند و بهیچ وجه تعطیل کردن آن ‌ها مد نظر نبوده و نیست.

نظام مهندسی هزار و پانصد میلیارد تومان سود سپرده گرفت

نظام مهندسی هزار و پانصد میلیارد تومان سود سپرده گرفت

“نظام مهندسی” سال گذشته هزار و پانصد میلیارد تومان  سود سپرده گرفت!

منوچهر شیبانی اصل در مورد چگونگی دریافت هزینه خدمات مهندسی، عنوان کرد: تا به حال به اینصورت بود که پنج درصد بابت ارجاع نظارت از مالکین و پنج درصد برای کنترل طراحی از مهندسان ناظر و در بعضی موارد از مالکان اخذ می ‌شد.
شیبانی با اشاره به این‌ که از قبل اعلام شده بود نباید مبالغ دریافتی تبدیل به سپرده و یا منبع انتفاعی برای سازمان ‌ها شود، ادامه داد: در موارد متعددی شاهد سپرده‌ گذاری و دریافت سود از طریق این مبالغ بوده‌ ایم به طوری‌ که طبق آخرین اطلاعات این رقم در سال گذشته هزار و پانصد میلیارد تومان بوده است.
بخش نامه وزارت راه علاوه بر لازم ‌الاجرا بودن، یک محور قانونی دارد
شیبانی با تاکید بر لازم‌الاجرا و قانونی بودن بخش نامه وزارت راه گفت: به علت وسعت زیاد این منابع مالی، شاهد مقاومت ‌هایی در این باره بوده ‌ایم ولی قطع شدن این منابع، فی النفسه یک امر قانونی است.
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: براساس شیوه‌ نامه‌ ای که توسط وزیر راه ابلاغ شده هر گونه مبلغی که توسط نهادهای مختلف از مردم دریافت گردد باید بموجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باشد و وزیر یا وزارت خانه ‌ای نمی‌ تواند مردم را موظف کند که مبلغی را به نهاد خاصی بدهد و اگر قرار بر اخذ این مبلغ از طرف اعضا باشد باید در مجمع عمومی بصورت قانونی دریافت گردد که تا به حال هیچیک از این دو حالت نبوده است.
شیبانی با اشاره به بخش نامه سال هشتاد و سه مبنی بر این ‌که مردم موظف اند این مبالغ را پرداخت کنند، اظهار داشت: جای تعجب دارد اشخاصی که این مبالغ را پرداخت کرده‌اند به این نکته مهم توجه نکرده و هیچکدام از نمایندگان مجلس و یا نهادهای دولتی به آن ایراد نگرفته ‌اند در حالی ‌که بحث از ریشه غیرقانونی است.
وی مطرح کرد: حال وزیر راه این روند نادرست را اصلاح کرده‌ و طبیعتا هر اقدامی که منجر به قطع درآمدی باشد که عده ‌ای از آن منتفع هستند مشخصا مخالفت ‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که “آیا برای بازپرداخت این مبالغ تصمیمی اتخاذ شده یا خیر؟” افزود: مقدار این مبالغ و این ‌که آیا دریافت این مبالغ در جایی ثبت شده یا خیر نامشخص است بنابراین فعلا وزارت راه تلاش در متوقف کردن ادامه این روند دارد.

نظام مهندسی هزار و پانصد میلیارد تومان سود سپرده گرفت


وزارت راه به دنبال تعطیل کردن نظام مهندسی نیست
وی در مورد این موضوع که آیا با قطع این درآمدها سازمان نظام مهندسی تعطیل می ‌شود یا خیر، گفت: این موضوع توسط کسانیکه در این راستا منتفع ‌اند، تحریف شده و من بطور قطعی این موضوع را تکذیب می‌ کنم.
شیبانی در مورد دلیل اختلاف وزارت راه با نظام مهندسی، بیان کرد: این سازمان ‌ها به بنگاه‌ های مالی و اداری تبدیل شده ‌اند که این امر آن‌ ها را از انجام امور حرفه ‌ای خود منحرف کرده ولی چنین نهاد هایی در سایر کشورها هرگز در امور مالی، اداری و مهندسی دخالت نمی‌ کنند.
وی با تاکید بر این ‌که سازمان نظام مهندسی رأسا نباید به مسائل مهندسی ساختمان و مراحل صدور پروانه ساختمان ورود کند، افزود: سازمان ‌های نظام مهندسی هم اکنون از وظایف اصلی خود فاصله گرفته و سعی وزارت راه این است که آن ‌ها را به جایگاه خود برگرداند و بهیچ وجه تعطیل کردن این نهاد مد نظر نبوده و نیست.

منبع : آریابازار

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ اردیبهشت ۹۷
1370 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0