نظام مهندسی ساختمان باید کارآمدی و اثربخشی را افزایش دهد

کد خبر: 483 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ آبان ۹۵ - ۱۰:۳۵ ق.ظ

به گزارش نداي مردم، مجید ولدان تاکید کرد: باوجود همه پیشرفت هایی که در عرصه ساخت و ساز و تربیت مهندسان عمرانی در کشور داریم این بازار همچنان به افزایش کارآمدی و شفافیت عملکرد نیاز دارد.

وي اظهار داشت: وظایفی که برعهده سازمان های نظام مهندسی ساختمان قرار دارد در واقع برون سپاری بخشی از وظایف دولتی است اما هنوز از ساختمان سازی علمی و دارای سیما و منظر شهری مطلوب و ویژه ایرانی فاصله داریم.

وی گفت: متاسفانه بخشی از نظام فعالیت ها در ساخت و سازها مبتنی بر توزیع یارانه های مهندسی در حوزه نظارت و تقسیم کار غیر رقابتی است که باعث می شود سازمان های نظام مهندسی ساختمان از ایفای عملکرد واقعی خود دور باشند.

ولدان افزود: پس از زلزله های روبار و منجیل و همچنین زلزله بم و تواتر زلزله های کم قدرت در کشور تلاش های مهندسان ساختمان در ساخت حدود ۱۴ میلیون ساختمان در ۲۰ سال اخیر از نظر استحکام دستاورد مطلوبی را نشان می دهد اما از لحاظ فناوری های نوین ساخت و ساز و رعایت اصولی محیط و اصول شهرسازی و همچنین شهرسازی مدرن عملکرد خوبی دیده نمی شود.

وی گفت: تا زمانی که تراکم فروشی و کسب درآمد و مطلوبیت توسعه ای و پیشرفت علمی شهری و ایجاد سیما و منظر مطلوب برای شهروندان در شهرسازی غلبه دارد، فضای رقابتی برای تلاش مهندسان ساختمان فراهم نمی شود و در برخی خیابان ها و کوچه ها وقتی مجوز تراکم ۱۰ طبقه یا بیشتر داده می شود، مهندس ناظر ساختمان چگونه می تواند به تحقق اهداف نوین شهرسازی و ساخت مستحکم و مبتنی بر فناوری های مدرن زیست محیطی و انرژی تجدیدپذیر کمک کند.

ولدان افزود: ۳۰۰ هزار مهندس عضو سازمان های نظام مهندسی ساختمان هستند که فرصت گسترده ای برای بهبود ساخت و ساز فراهم می آورد اما بجز مقاوم سازی هنوز در دیگر عرصه ها عقب ماندگی دیده می شود و امیدواریم نظام اخلاق حرفه ای با حمایت نهادهای دولتی نهادینه شود و البته باید تلاش کنیم قوانین و مقررات ضمانت اجرایی کافی داشته باشد.

منبع: ندای مردم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ آبان ۹۵
16953 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0