نشست هيات مديره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان

کد خبر: 980916017 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ آذر ۹۸ - ۵:۱۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
نشست هيات مديره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان با حضور معاون عمراني استاندار، شهردار خرم‌آباد و معاونت معماري و شهرسازي اداره كل راه و شهرسازي
نشست هيات مديره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان با حضور معاون عمراني استاندار، شهردار خرم‌آباد، معاونت معماري و شهرسازي اداره كل راه و شهرسازي و شهرداري در محل سالن جلسات اين سازمان برگزار شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بیان کرد: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان باید منشأ نظام فنی و اجرایی استان باشد.
در نشست هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان که با موضوع رفع مشکلات و موانع سازمان به‌ ویژه معضل دو نقشه‌ای در سطح استان برگزار شد، گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در اظهاراتی با تأکید بر نقش مهم سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در توسعه شهری بیان کرد: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان باید منشأ نظام فنی و اجرایی استان باشد و رسالت تخصصی مهندسان در راستای مهندسی ارزش ایجاب می ‌کند بدون توجه به منافع سازنده، قوانین و مقررات را پیاده کنند. این موضوع ضمن این که اطمینان مردم (خریداران) به مهندسان در خرید ساختمان ‌های تحت نظارت و طراحی آن ‌ها را جلب می‌ کند، شایسته قدردانی است و ارزش اين اطمينان را بايد بدانيم.
امیری با عنوان این که آماده بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و اندیشه‌های ارزشمند اعضای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در همه موضوعات فنی و ساخت‌وسازهای استان هستیم، ادامه داد: شهرهای کوچک استان هم باید از خدمات نظام‌مهندسی ساختمان استان بهره‌مند گردند. علاوه بر این، نظارت، طراحی و اجرای پروژه‌های شهرداری باید به دفاتر و اشخاص حقیقی و حقوقی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان واگذار گردد.
وی ضمن اعلام آمادگی تغییر در نظام فنی و اجرایی بنیاد مسکن استان و اصلاح دو نقشه‌ای افزود: سازمان نظام‌مهندسی طرح‌ های موردنظر را در این دو مورد به معاونت عمرانی ارائه کند، مجموعه استانداری از مجریان ساختمانی حمایت می‌ کند تا طرح براساس نقشه و طبق قوانین و مقررات اجرا گردد و به‌هیچ ‌عنوان شاهد کوتاهی مهندسان در این زمینه نباشیم.
وی با اشاره به ‌لزوم ارتباط سیستمی نظام‌مهندسی با شهرداری ‌های استان، تصریح کرد: شهرداری ‌ها باید یک ساختمان شیشه‌ای باشند یعنی همه موضوعات شفاف و پرداخت عوارض توسط خود مردم صورت گیرد به‌ طوری ‌که شهرداری فقط نقش کنترل‌کننده را داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: گلایه سازمان نظام‌مهندسی در رابطه به عدم توجه شهرداری‌ ها به گزارشات مهندسان، حرف درستی است و در صورت ارائه گزارش در مورد عدم رعایت سطح اشتغال، پروژه توسط شهرداری می ‌بایست متوقف گردد. شهرداری باید حداکثر ظرف مدت ۱ هفته به گزارشات مهندسان ترتیب اثر دهد در غیر اینصورت با کارمند شهرداری به‌ عنوان متخلف برخورد می‌ شود و این موضوع باید توسط راه و شهرسازی ابلاغ شود.
وی با عنوان این که نقش اصلی را در شهر زیبا، سیما و منظر ایفا می ‌کند، گفت: بنا داریم در طراحی نماها تحول چشم‌گیری ایجاد کنیم ضمن این که می ‌بایست به صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در سطح استان توجه بیشتری داشته باشیم. کسانیکه در صدور پروانه ساختمانی در شهرداری‌ ها نقش دارند، اجازه نظارت و طراحی را ندارند.
محمد شریفی مقدم، شهردار خرم‌آباد هم در این نشست با عنوان این که پی‌گیر برون‌سپاری خدمات صدور پروانه ساختمان هستیم، تصریح کرد: آمادگی همکاری با سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را در راستای رعایت مقررات ملی ساختمان داریم و برای ترویج مقررات ملی ساختمان در سطح شهر، بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری در این زمینه اختصاص خواهند یافت.
صادق بهاروند، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: پیرو مکاتبات صورت گرفته مجدداً آمادگی ارائه طرح تفصیلی شهر خرم‌آباد و ساير شهرهاي استان را به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان جهت ارائه نقطه نظرات قبل از تصویب داریم.
در این نشست، منوچهر ماهرو بختياري، ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان ضمن ارائه گزارشي از آمار اعضاء سازمان در رشته‌های ۷گانه مهندسي به پيشينه اين سازمان از سال هفتاد و چهار اشاره كرد و افزود: توانسته‌ایم تا حد قابل قبولي اصول فني و الزامات مقررات ملي ساختمان را در بين مردم استان نهادينه و فرهنگ‌سازی كنيم اما در بخش رعايت ضوابط شهرسازي و معماري از جمله تراكم ساختماني، سطح اشغال، دسترسي، همجواری، نورگير، پیش‌آمدگی و عبور و مرور معلولان با معیارهای مطلوب فاصله‌داریم.
بختیاری ادامه داد: اگر چرخه عمر يك ساختمان را در هفت مرحله پديدآوري، طراحي، اجرا، نظارت، بهره‌برداری و نگه داري آن، بازسازي و مقاوم‌سازی و نهايتاً تخريب ساختمان و بازيافت بدانيم تمامي انحرافاتِ الزامات و ضوابط شهرسازي و معماري در مرحله پدیدآوری رخ می ‌دهد.
وی با عنوان اين كه در بخش پدیدآوری كه همان طرح ‌های جامع و تفصيلي و تفكيك قطعات ملكي است، افزود: اين مهم در استان بومی‌سازی نشده و شايد متناسب با فرهنگ استاني ما نبوده و موجب شده كه ضوابط معماري و شهرسازي و الزامات آن رعايت نشود.
وی ضمن درخواست از معاون عمراني و مديركل راه و شهرسازي و تيم فني در اختيار جهت اصلاح طرح‌ ها و برطرف نمودن معضلات چرخه ساخت‌وساز حال و آينده استان بیان کرد: اين سازمان با تمامی نيروهاي فني و متخصص خود آمادگي هرگونه ارائه خدمات و مشاوره را در زمينه هاي مختلف به نهادها، كميته ها و شوراهاي فني استان را دارد.
هم چنين اعضای هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان مطالبی را در مورد موضوعات جاری سازمان، عدم توجه مراجع صدور پروانه به گزارشات مرحله‌ای مهندسان ناظر سازمان و وجود معضل دو نقشه‌ای در سطح استان بیان کردند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ آذر ۹۸
556 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0