ریاست مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بیان کرد:

“مهندسی برق” در تولیدات علمی ایران پیشرو است / کاهش ورودی به نظام مهندسی

وحید احمدی عنوان کرد: مهندسی برق در عرصه تولیدات علمی ایران پیشرو است.

کد خبر: 970218015 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷ - ۴:۵۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،وحید احمدی عنوان کرد: مهندسی برق در عرصه تولیدات علمی ایران پیشرو است.

"مهندسی برق" در تولیدات علمی ایران پیشرو است

“مهندسی برق” در تولیدات علمی ایران پیشرو است

“مهندسی برق” در تولیدات علمی ایران  پیشرو است / کاهش ورودی به نظام مهندسی

وحید احمدی امروز در بیست و ششمین کنفرانس مهندسی برق که در دانشگاه صنعتی سجاد مشهد برگزار گردید، با اشاره به وضعیت تولیدات علمی در رشته مهندسی برق، اظهار داشت: در طول بیست سال گذشته بطورمیانگین ایران بیست و سومین کشور تولید کننده مقالات در جهان بوده، ولی در رشته مهندسی برق حائز رتبه شانزدهم بوده است.
“مهندسی برق” در تولیدات علمی ایران پیشرو است / کاهش ورودی به نظام مهندسی
احمدی گفت: در مجموع بیست سال، حدود سیصد و هفتاد و شش هزار و صد و هشتاد و شش مقاله از طرف ایران تولید شده است و از این تعداد، سی و پنج هزار و صد و چهار عدد متعلق به مهندسی برق بوده که در حقیقت ۹٫۳۳ درصد تمام مقالات تولیدی را شامل می‌ شود.
وی ادامه داد: در طول این بیست سال روند تولید مقالات در زمینه مهندسی برق همواره صعودی بوده و فراز و نشیب‎ های آن براساس با فراز و نشیب ‌های جهانی بوده‌ است. بیش ترین سهم در تولید این میزان از مقالات را دانشگاه شریف داراست و سپس دانشگاه ‌های تهران، امیرکبیر، علم‌ و صنعت و تربیت مدرس در مقام‌ های بعدی قرار دارند.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دیپلماسی علمی در زمینه مهندسی برق افزود: در زمینه دیپلماسی علمی و مقالات مشترکی که در رشته مهندسی برق به تحریر درآمده است، بیش ترین همکاری را با آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتریش داشته ‌ایم.
احمدی گفت: از مجموع چهل میلیون مقاله ‌ای که در طی بیست سال اخیر در جهان تولید و ثبت شده ‌است، ۲ میلیون و پانصد هزار مقاله متعلق به رشته مهندسی برق بوده که در جهان سهم مقالات مهندسی برق ۶٫۱۵ درصد است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه سهم مقالات تولیدی رشته مهندسی برق در ایران نسبت به درصد سهم جهان در تولید مقالات مهندسی برق بیش تر است.

“مهندسی برق” در تولیدات علمی ایران پیشرو است

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: سهم ایران در این بیست سال در زمینه تولید مقالات حدود یک درصد است، ولی در زمینه تولید مقالات مهندسی برق در دنیا حدود ۱٫۴ درصد است که نشان‌ می ‌دهد در جامعه مهندسی برق و الکترونیک فعالیت مناسبی در حال انجام است.
احمدی یاد آور شد: ایران طی چند سال اخیر براساس با دنیا بیش تر بسوی دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین حرکت کرده که هدف آن تحقق تولیدات دانش ‌بنیان و ارتباط علم با صنعت است که در نهایت بتواند در توسعه پایدار کشور نقش ‌آفرین باشد.
وی، با اشاره به جایگاه مهندسی برق در تحقق دانشگاه نسل سوم، بیان کرد: باید برنامه‌ ریزی و هدف ‌گذاری‌ هایی در این زمینه صورت گیرد تا نشان دهد چه مقدار مهندسی برق باید به توسعه صنعت دانش ‌بنیان کمک کند و چه مقدار در ایجاد رشته‌ های بین‌ رشته ‌ای موفق بوده ‌ایم؟ چه مقدار در به ثمر رسیدن دانشگاه نسل سوم سعی کرده‌ ایم؟
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جایگاه ایران در نظام نوآوری، یاد آور شد: خوشبختانه ما در دیپلماسی علمی جایگاه خوبی داریم. ولی باید این جایگاه را بهبود ببخشیم و مراودات علمی خود را با دانشگاه ‌های برتر جهان افزایش دهیم.
احمدی اظهار داشت: مهم ‌تر از این موارد، هرچه بهتر آمایش علم و فناوری است و باید در زمینه صنعت دانش‎‎ بنیان بیش تر تلاش کنیم.
کاهش ورودی به نظام مهندسی کشور
احمدی با اشاره به مشکلات فعلی نظام مهندسی در کشور، گفت: در حال حاضر مهم ‌ترین مشکل نظام مهندسی کشور، کاهش ورودی به این نظام است. گرایش به رشته ‌های تجربی از میزان ورود کاسته است. از طرف دیگر باید برای خروجی این نظام هم هدف و برنامه ‌ریزی داشت.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی طراحی تاسیسات برقی مهر ۹۶

 

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ اردیبهشت ۹۷
1577 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0