مدل های متفاوت سمند را بهتر بشناسیم!

ایران خودرو بعد از اقبال نسبی برای سمند تصمیم گرفت مدل‌های مختلفی از این خودرو را روانه‌ی بازار کند که سمند سورن قوی‌ترین مدل این سری به شمار می‌روند. آشام در این یادداشت به بررسی انواع سمند و تفاوت های آنها پرداخته است

کد خبر: 971209008 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ اسفند ۹۷ - ۱:۵۲ ب.ظ

ایران خودرو بعد از اقبال نسبی برای سمند تصمیم گرفت مدل‌های مختلفی از این خودرو را روانه‌ی بازار کند که سمند سورن قوی‌ترین مدل این سری به شمار می‌روند. آشام در این یادداشت به بررسی انواع سمند و تفاوت های آنها پرداخته است

سمند خودروی به ظاهر ملی ایران خودرو است که با همکاری شرکای خارجی‌اش طراحی و تولید شد. ورود جدی و فروش اولین سمند به سال ۱۳۸۱ شمسی برمی‌گردد. این خودرو با توجه به طراحی ظاهری، خانوادگی‌بودن، استحکام بدنه، ایمنی نسبتا خوب و برخی امکاناتی که داشت با توجه به قیمت مناسبش خیلی زود توانست به فروش خوبی برسد.

 

بعد از چند سال، ایران خودرو همچون دیگر خودروهای خود مانند پیکان، پژو ۴۰۵ یا پژو ۲۰۶، تصمیم گرفت دستی به سر و گوش سمند بکشد و با ایجاد تغییرات ظاهری و فنی، کاری کند که مدل‌های لوکس‌تری از سمند مانند سمند سورن یا سمند سریر به عنوان یک خودروی تشریفاتی به دست مشتریان برسد.

در حال حاضر سمند در سه مدل سمند SE، سمند سورن و سمند LX به فروش می‌رسد که هر کدام از نظر ظاهری، فنی و قیمتی با مدل‌های دیگر تفاوت دارد. در این مطلب به معرفی بیشتر این سه مدل و تفاوت‌های آنها خواهیم پرداخت.

سمند سورن ELX

سمند سورن از همان روزهای اول با توجه به تغییرات صورت گرفته در طراحی ظاهری، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفت. این خودرو یکی از مدل‌های صادراتی ایران خودرو است که بعد از پشت سر گذاشتن استانداردهای متعدد اروپایی، توانست در کشورهای مختلف به فروش برسد.

سمند سورن از یک پیشرانه‌ی EF7 با حجم ۱٫۶ لیتر بهره می‌برد که می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار تون و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. تا کنون بیش از ۲ میلیون دستگاه سمند سورن در بازار ایران به فروش رسیده است. سیستم عیب‌یابی هوشمند مولتی پلکس، داشبور حدید، جلوپنجره زیبا، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه اوماتیک، مه‌شکن جلو و عقب، سنسور دنده عقب و چراغ‌های جلوی این خودرو از دیگر ویژگی‌های جذاب سمند سورن است.

سورن از یک سیستم انژکتوری پاشش الکترونیکی چند نقطه‌ای برخوردار است و حداکثر سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۱۲ ثانیه و میزان مصرف آن در سیکل شهری ۶ لیتر و در سیکل ترکیبی ۷٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. امکان خرید سورن در دو مدل اتوماتیک و دستی وجود دارد.

سمند LX

سمند LX یکی دیگر از خودروهای سدان ایران خودرو است که از موتور EF7 در آن استفاده شده است. این پیشرانه چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار توان و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. سیستم انژکتوری این خودرو همانند سمند سورن پاشش الکترونیک چند نقطه‌ای است و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۱۲٫۳ ثانیه است.

داخل کابین سمند LX از یک تریم کرم و قهوه‌ای استفاده شده که البته از نظر جنس داشبورد و کیفیت آن قدیمی به نظر می‌رسد. سیستم انتقال قدرت این خودرو ۵ دنده‌ی دستی است و استانداردهای آلایندگی یورو ۴ را دریافت کرده است. مصرف سوخت آن نیز با سمند سورن تفاوتی ندارد.

از جمله امکانات رفاهی سمند LX می‌توان به فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی، آینه برقی، پرکن گوی کمر، چراغ‌های LED، ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای و بازکن درصندوق اشاره کرد.

سمند SE

سمند SE در واقع ساده‌ترین و ضعیف‌ترین مدل سمند است که البته قیمت پایین‌تری هم دارد. این مدل از سمند به یک پیشرانه XU7 مجهز شده و نهایت توان آن ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاورش ۱۵۳ نیوتن متر است. این پیشرانه چهار سیلندر ۸ سوپاپ دارد و حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است. ۱۴٫۵ ثانیه می‌کشد تا سمند SE از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برسد.

ایران خودرو برای سمند SE از ترمز ABS استفاده کرده و فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع، آینه دستی، بالابر برقی شیشه جلو، ایربگ راننده، ریموت کنترل و ایموبلایزر از دیگر امکانات این خودرو است.

از نظر طراحی ظاهری و داخلی، سمند SE در مقابل سمند LX و سورن حرف زیادی برای گفتن ندارد و نباید انتظار زیادی داشته باشید. این خودرو فقط در مدل دستی ۵ دنده به فروش می‌رسد.

البته سمند یک مدل سفارشی به نام سریر داشت که بیشتر به عنوان یک خودروی تشریفاتی استفاده می‌شود و دیگر شاهد تولید آن نیستیم. این مدل از یک پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی با توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتن متر بهره می‌برد و حداکثر سرعت آن ۱۹۲ کیلومتر در ساعت بود.

سمند یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروهای داخلی است که در کنار خودروهایی چون پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و پژو پارس قرار می‌گیرد و همچنان به عنوان یکی از خودروهای خانوادگی شاهد خرید و فروش سمند در بازار هستیم.

منبع: http://www.asham.ir/

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اسفند ۹۷
1997 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0