ساخت کارخانه‌های فرآوری در کنار معادن بردسکن

کد خبر: 980919006 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸ - ۷:۵۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
ساخت کارخانه‌های فرآوری در کنار معادن بردسکن اشتغال پایدار را به دنبال دارد
ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان‌رضوی بیان کرد: بردسکن، پتانسیل عظیمی از معادن با ارزش مس، طلا، آهن، خاک ‌های صنعتی و… دارد که با راه‌اندازی آن‌ ها و ساخت کارخانه‌ های فرآوری در کنار معادن که ارزش‌افزوده‌ای ۴۰ برابری به ماده معدنی می ‌دهد، می ‌توان اشتغال پایدار بوجود آورد.
حبیب‎الله ترشیزیان گفت: بی‌شک بخش معدن و صنایع معدنی یکی از منابع مهم و اقتصادی کشور بشمار می‌آید که می ‌تواند در ایجاد فرصت‌ های شغلی نقش بسزایی ایفا کند.
ترشیزیان در تبیین جایگاه اقتصادی منطقه بردسکن ادامه داد: اگر چه اولویت اول این منطقه کشاورزی است، ولی متأسفانه به علت خشکسالی‌ های اخیر و افت سطح آب‌ های زیرزمینی باید سایر زمینه ‌های اقتصادی منطقه مانند معادن و صنایع معدنی و بخش خدمات به ‌ویژه جذب گردشگر مذهبی در این منطقه را تقویت کرد.
وی افزود: اگر بدنبال توسعه اشتغال و ریشه‌کنی بیکاری در بردسکن هستیم باید صنایع به‌ ویژه صنایع بزرگ را در منطقه گسترش دهیم.
وی تصریح کرد: فقط یک معدن در بردسکن توانسته هفتصد نیروی کار را که بیش از نود درصد آنان بومی منطقه هستند، جذب کند؛ ده ‌ها معدن و اندیس معدنی دیگر در این منطقه وجود دارند که با جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی آن ‌ها و ایجاد کارخانه‌ های فرآوری می‌ توان یک اشتغال مولد و پایدار در منطقه بوجود آورد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی، هم‌چنین به موضوع توسعه پایدار در بخش معدن اشاره کرد و گفت: طبق نظریه متخصصان موضوع توسعه پایدار معادن، در صورتی توسعه پایدار توسط بخش معدن در یک منطقه ایجاد می‌گردد که معدن‌کار در حفظ و صیانت از منابع خدادادی معدن و محیط‌زیست که متعلق به این نسل و نسل‌ های آینده است همت گمارده و در این راه تلاش کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی گفت: مردم منطقه باید خود را در منافع حاصل از بهره‌برداری از معادن شریک و سهیم بدانند. این احساس وقتی بوجود می‌آید که جوانان بومی منطقه در اولویت جذب و استخدام آن معدن باشند و نیز انجام خدمات اجتماعی مانند ساخت مدرسه و مسجد و مرکز بهداشت و… در دستور کار معادن قرار گرفته و معادن از این راه به وظیفه‌ ها و مسئولیت‌ های اجتماعی خود عمل کنند.
وی اظهار داشت: بردسکن به ‌عنوان قطب مس شرق کشور مطرح است، این منطقه دارای سی و سه واحد معدن دارای پروانه عملیات بهره‌برداری است.
ترشیزیان هم‌چنین افزود: در استان شش معدن طلا وجود دارد که دو مورد آن در بردسکن واقع شده است. در زمینه ماده معدنی مس نیز تعداد نه کارخانه فرآوری در منطقه موجود و یا در حال احداث بوده که زمینه اشتغال بسیار خوبی را فراهم کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی گفت: در این منطقه حدود سی نوع ماده معدنی اکتشافی و بهره‌برداری از چهل و شش نوع ماده معدنی استان و شصت و ‌چهار نوع کشور را داراست که عمده موادمعدنی ترشیز بزرگ شامل (کانسنگ طلا، مس، هماتیت، مگنتیت، اولیژیست، انواع گرانیت ‏‌ها، مرمریت، آرسنیک، جیوه، سنگ لاشه، نمک‌های آبی و سنگی، باریت، منگنز، کرومیت، سیلیس، خاک صنعتی، بنتونیت، کائولن، آنتیموآن، آهن پلاسری، مرمر، تراورتن، فلدسپات، مخلوط کوهی، سرب، روی، دولومیت، ژیپس خالص) بوده و از این نظر منطقه ترشیز بزرگ یکی از پرپتانسیل ‏‌ترین مناطق معدنی ایران بشمار می‌ رود.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ آذر ۹۸
593 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0