سابقه سه سال فعالیت حرفه‌ای شرط اخذ مجوز فعالیت مهندسی

کد خبر: 980918008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸ - ۴:۳۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بیان کرد:
سابقه سه سال فعالیت حرفه‌ای شرط اخذ مجوز فعالیت مهندسی
حامد مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ضمن اعلام این مطلب که پرسش های مشکل دار در بازنگری آزمون ورود به حرفه مهندسی از نمرات مهندسان حذف شده است، تصریح کرد: ۳ سال فعالیت حرفه ای و داشتن قضاوت مهندسی، شرط لازم برای مجوز فعالیت مهندسی است.
وی نکاتی را در مورد اعلام نتایج حاصل از بررسیهای رسیدگی به اعتراضات آزمون ورود به حرفه مهندسی مهر نود و هشت ارایه کرد.
وی با تاکید بر این مطلب که طبق راهنما و دستورالعملهای مربوط به ثبت نام و شرکت در نشست های آزمون، اعتراض و درخواست بازنگری در نتایج آزمون بخشی از فرآیند برگزاری آزمون است، افزود: طبق انتشار کلید اولیه سوالات، این امکان برای داوطلبان وجود دارد تا در مهلت مشخص و از پیش تعیین شده نسبت به ارسال درخواست بازنگری از نتایج آزمون اقدام نمایند.
وی گفت: دفتر مقررات ملی پس از وصول درخواستها، کمیته های تخصصی و تجدیدنظر خود را بطور جدگانه در تمامی رشته ها و صلاحیتها تشکیل داد و پس از بررسی کارشناسی، نتایج مشخص و اطلاع رسانی گردید.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با بیان این که بخش عمده‌ای از اعتراضات واصله معطوف به موارد کلی از جمله اشاره به استانداردنبودن پرسش ها، وقت کم، درجه سختی و خارج منبع بودن سوالات اشاره دارد، گفت: همه موارد با دقت بررسی شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
مانی فر در عین حال از حذف تعدادی از پرسش ها خبر داد که دارای اشکالاتی بوده‌اند و توضیح داد: آن چه از طرف بعضي از داوطلبان بعنوان پرسش های خارج از منبع قلم‌داد شده در واقع مربوط به تعداد محدودي از پرسش ها است كه به مسايل حرفه‌اي و اجرائي ساخت و ساز مربوط است.
وی افزود: همان‌طور كه در بخش معرفي منابع در سامانه آزمون‌ها اعلام گردید، این دسته از پرسش ها نه به علت فقدان منابع بلکه به دلیل تعدد منابع موجود، منبع مشخصي با ذكر نام و مشخصات عنوان منبع و نويسنده آن‌ براي اعلام نشده است و این پرسش ها در زمره پرسش هایی است که كليه مهندسان در جريان امور حرفه‌اي خود قطعاً با آن روبرو هستند.
مهندسان مسئول ایمنی ساختمان هستند
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: هدف از برگزاري اين آزمون ‌ها تعيين و احراز صلاحيت حرفه‌اي آن ‌دسته از اشخاصي است كه با وجود داشتن سوابق حرفه‌اي مؤثر، مي ‌خواهند با مسئوليت خود به ارائه خدمات مهندسي بپردازند. در واقع دارندگان پروانه اشتغال به ‌كار، رأسا مسئوليت ايمني ساختمان ‌ها، حفاظت از سرمايه‌هاي ملي و منافع بهره‌برداران نهايي و صاحبان كار و عموم مردم را عهده‌دار مي ‌شوند و به‌ همين جهت اين آزمون ‌ها بسيار جدّي بوده و از همين روي قانون‌گذار يكي از شرايط اصلي براي صدور پروانه اشتغال و احراز صلاحيت را داشتن ۳ سال سابقه كار حرفه‌اي وضع کرده است.
مانی فر افزود: متقاضيان اخذ پروانه اشتغال بايد ضمن آشنايي با مقررات ملي ساختمان و ضوابط شهرسازي و معماري، بر پايه اندوخته ‌هاي دوران تحصيل، از اطلاعات مهندسي موثر و قابل قبول حرفه‌اي و اجرائي نيز برخوردار بوده و با داشتن توان لازم در قضاوت مهندسي در اين آزمون‌ ها شركت کنند و صلاحيت خود را به اثبات برسانند.
وی در باره نتايج بررسي ‌هاي انجام شده، بیان کرد: با بررسي‌ هاي صورت گرفته از ابتدا تا به حال، برخی پرسش ها حذف شده‌اند که شامل سوال بیست و چهار رشته معماری در صلاحيت اجرا كه هم‌زمان با برگزاري آزمون حذف آن اعلام شده بود، پرسش چهل و دو از دفترچه‌A رشته معماری در صلاحيت نظارت، پرسش پانزده رشته عمران در صلاحيت نظارت و پرسش شانزده، در صلاحيت محاسبات می‌گردند.
مانی فر ادامه داد: در صلاحیت ذکر شدهْ قبل از انتشار پاسخنامه‌ها پرسش های ۳۵ و ۴۵ حذف شده بود. هم‌چنین پرسش پنجاه و هفت رشته تاسيسات برقي در صلاحيت نظارت، پرسش ده رشته تاسيسات مكانيكي در صلاحيت نظارت، پرسش سی و پنج تاسیسات مکانیکی در صلاحيت طراحي و پرسش سی و شش رشته نقشه‌برداری حذف شده‌اند. پرسش سی و نه رشته تاسیسات مکانیکی در صلاحیت نظارت نیز قبل از انتشار كليد حذف شده بود.
به گفته وی، براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده نتايج آزمون‌ ها در موعد مقرر اعلام خواهد شد و داوطلبان مي ‌توانند به سامانه آزمون‌ ها به آدرس الكترونيكي www.inbr.ir مراجعه و نسبت به دريافت كارنامه خود اقدام كنند.
مانی فر گفت: پاسخنامه‌هاي مربوط به آزمون طراحي معماري توسط كميته‌ تخصصي مربوطه در دست رسيدگي بوده و به زودي نتايج آن ها نيز منتشر خواهد شد.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ آذر ۹۸
652 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0