خلاصه گزارش عملکرد گروه تخصصی مکانیک سازمان گزارش عملکرد گروه تخصصی مکانیک سازمان

خلاصه گزارش عملکرد گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در سال نود و شش

هیات رئیسه گروه تخصصی مکانیک در سال نود و شش همگام با هیئت مدیره محترم پی گیر مسائل و موارد فنی و تخصصی و خدمات مهندسی و آموزش و مشاوره و ... مرتبط با فعالیتهای گروه تخصصی مکانیک بوده ودر این راستا با پیگیریها و تشکیل نشست ها و حضور در کمیته های مختلف تلاش در پیشبرد این اهداف داشته است که به شرح ذیل تقدیم می گردد :

کد خبر: 970224013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷ - ۳:۰۹ ب.ظ

به نام خدا

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،هیات رئیسه گروه تخصصی مکانیک در سال نود و شش همگام با هیئت مدیره محترم پی گیر مسائل و موارد فنی و تخصصی و خدمات مهندسی و آموزش و مشاوره و … مرتبط با فعالیتهای گروه تخصصی مکانیک بوده ودر این راستا با پیگیریها و تشکیل نشست ها و حضور در کمیته های مختلف تلاش در پیشبرد این اهداف داشته است که به شرح ذیل تقدیم می گردد :

خلاصه گزارش عملکرد گروه تخصصی مکانیک سازمان

خلاصه گزارش عملکرد گروه تخصصی مکانیک سازمان

خلاصه گزارش عملکرد گروه تخصصی  مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در سال نود و شش

۱- نشست های برگزار گردیده : این گروه درسال گذشته هر هفته نشست خود را به مدت حداقل ۲ ساعت در ساختمان شماره دو سازمان با حضور اکثریت اعضا تشکیل داده است . از طرفی گروه جهت پی گیری و هماهنگی نشست های مشترک با سایر امور سازمان از جمله، رئیس و هیات مدیره محترم سازمان، مدیریت محترم دفتر گاز، و نشست ها پیگیری دفتر آبفا با مشارکت نمایندگان سازمان آب و فاضلاب و پی گیری مبحث بیست و دوم و آتش نشانی تشکیل داده، به طوری که جمع نشست های تشکیل شده در سال نود و شش تعداد چهل و پنج نشست گروه تخصصی ( جمعا پانصد نفر ساعت ) و تعداد سی نشست جهت سایر امور شامل نشست های آبفا و مبحث بیست و دوم و آتش نشانی و غیره ( جمعا چهارصد و سی و پنج نفر ساعت) بوده است .
۲- پی گیری تشکیل دفتر آبفا :
بمنظور تحقق تفاهم نامه امضا شده توسط وزارت نیرو و وزارت مسکن و شهر سازی و رئیس سازمان نظام مهندسی کشور مصوب سال هشتاد و شش و هم چنین وعده هایی که در زمان انتخابات گروه تخصصی ذکر شده بود گروه تخصصی مکانیک بر آن شد که موضوع تشکیل دفتر آبفا را به طور جدی پی گیری کند :
۱-۲– نشست با رئیس محترم سازمان:
ابتدا در خواست نشستی با رئیس محترم سازمان شد. در آن نشست موضوع تشکیل دفتر آبفا مطرح شد و وی نیز از این طرح استقبال کرد و اعلام نمود که گروه تخصصی موضوع را پیگیری کند و اعضاء هیئت مدیره و رئیس سازمان و نمایندگان گروه مکانیک در هیئت مدیره آقای ارجمند وآقای دکتر خاک ره نیز از این کار پشتیبانی کردند.
۲-۲– جمع اوری اطلاعات از سایر استان ها:
بعد از بحث و مذاکره با ریاست محترم سازمان و اطمینان از پشتیبانی ایشان قرار شد که به سایر استان هایی که دفتر آبفا تشکیل شده مراجعه و از تجربیات آن ها استفاده گردد. بنابراین تقسیم کار انجام شد و ایمانی به استان بوشهر و آقایان قانع و خاکره به استان تهران و البرز و مرکزی مراجعه کردند. طبق گزارشات ارائه شده از این بازدیدها ، در این استان ها دفتر آبفا تشکیل شده و از طریق مهندسین مکانیک عضو سازمان نیز کارها در حال انجام است.
دراستان بوشهر روش کار به اینصورت بوده که طبق تفاهم نامه کشوری ابتدا تفاهم نامه استانی تهیه و به تایید مدیر کل مسکن و شهر سازی و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب و رئیس سازمان نظام مهندسی بوشهر رسیده و سپس اقدامات اجرایی انجام شده است. از سوی دیگر با بررسی سایر مدارک دفتر آبفا در استان بوشهر معلوم شد که چارت سازمانی و گردش کار بطریقی انجام شده که این دفتردر کنار دفتر بازرسی گاز مشغول بکار باشد. در ادامه مدارک مربوط به تفاهم نامه استانی و چارت سازمانی و تعرفه و سایر موارد استان بوشهر تدوین گردید و با مطالعه آن ها تجربیات مفیدی در اختیار اعضا قرار گرفت. بعد از بازدید از دفاتر استان های تهران و البرز و مطالعه گزارش ها اطلاعات مفیدی راجع به چگونگی تنظیم تفاهم نامه استانی و چارت سازمانی و تعرفه و ارتباط دفتر آبفا و دفتر بازرسی گاز در این استان ها نیز بدست آمد . هم چنین با پی گیری اعضا و مذاکره مفصل اطلاعاتی از سایر استان هایی که در آن ها تشکیل دفتر آبفا در جریان بود مانند استان های زنجان و خراسان رضوی و اصفهان کسب شد . طبق این اطلاعات جمع آوری شده و پس از بحث و بررسی مفصل در گروه تخصصی محتوای سر فصل های ذیل تهیه و گرداوری شد :
– تهیه و گرداوری و تفاهم نامه استانی .
– سیستم گردش کار واگذاری انشعاب آب
– گردش کار نظارت بر لوله کشی داخلی
– تهیه فرم های مورد نیاز.
– تهیه چک لیست های کنترل و نظارت.
– تهیه روش انتخاب مهندس ناظر.
– تهیه روش تعیین صلاحیت مجری.
– تهیه دوره آموزش مهندسین و مجریان.
– تعیین محتوی دروس بهینه سازی مصرف آب
– آنالیز قیمتها وبرآورد هزینه و دستمزد .
– طرح و تصویب بودجه دفتر آبفا .


در پایان تفاهم نامه استانی با هماهنگی کارشناسان سازمان آب و فاضلاب شیراز، اعضاء گروه تخصصی و نمایندگان هیئت مدیره سازمان تهیه شد . با توجه به این که نجیبی به عنوان مسئول اجرایی دفاتر از طرف هیئت رئیسه محترم سازمان منصوب شد و با همکاری ایشان و گروه تخصصی این تفاهم نامه به تایید وتصویب رئیس محترم سازمان و مدیر کل محترم شرکت آب و فاضلاب استان رسید و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک به تایید مدیر کل محترم راه و شهرسازی نیز برسد و اجرایی شود.
۳- پی گیری اجرایی نمودن مبحث بیست و دو :
بمنظوراجرای مفاد مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان کار گروه مبحث بیست و دو توسط گروه تخصصی مکانیک تشکیل شد و پیش نویس نظامات اداری ومقدمات پیش نویس شیوه نامه اجرایی این مبحث در امور تاسیسات مکانیک تهیه گردید. بعد از بحث و بررسی و با توجه به گستردگی موضوع، مقرر گردید مبحث بیست و دو فعلا به طور خاص در حوزه گازخانگی و تجاری و هم چنین درمورد آتش نشانی اجرایی شود، لذا در این رابطه نشست های مشترک با مدیریت دفتر گاز تشکیل و پی گیری لازم انجام شد.
با همکاری صمیمانه مدیریت دفتر گاز موضوع به طور جدی در حال پی گیری میباشد و نشست هایی با حضور نمایندگان قوه قضاییه، شهرداری، شرکت گاز استان، آموزش و پرورش، نمایندگان دفتر بازرسی گاز، گروه تخصصی و سایر ارگان های ذی ربط تشکیل شده و کارگروهی در دفتر بازرسی گازدر حال پی گیری موضوع است و نتایج حاصل از این نشست ها منجر به این شده که در فاز اول، ساختمان های اداری دولتی و آموزشی به صورت آزمایشی مورد بازرسی دوره ایی قرار گیرند.
۴- پی گیری در مورد تشکیل دفتر آتش نشانی :
با آغاز کار این دوره گروه تخصصی کارگروه با موضوع دفتر آتش نشانی تشکیل و نشست های آن به طور منظم برگزار شد. در این کارگروه مذاکرات مفصل راجع به چگونگی تشکیل دفتر انجام و در ادامه با منصوب شدن مسئول اجرایی تشکیل دفاتر از سوی هیئت رئیسه محترم سازمان، ایشان با همکاری این گروه نسبت به پی گیری موضوع اهتمام کردنئ و در این راستا خانم روشندل به عنوان مسئول پی گیری و بهرامی به عنوان نماینده گروه تخصصی مکانیک تعیین شدند، اقدامات انجام شده منجر به تهیه و گرداوری تفاهم نامه همکاری فیما بین سازمان های نظام مهندسی وآتش نشانی شهرداری شیراز شد که در نهایت به تایید طرفین رسید و پی گیری در مورد تشکیل دوره های آموزشی جهت کارشناسان و مجریان ذی صلاح در حال انجام می باشد.
۵- پی گیری عملیاتی شدن طراحی و نظارت تاسیسات ساختمان های گروه الف .
۶- پی گیری ضرورت اجرای تاسیسات ساختمان زیر نظر مهندسین مجری تاسیسات و انجام مصاحبه فنی با تعدادی از مهندسان مکانیک داوطلب در زمینه اجرا .
۷- بررسی پیش نویسهای مقررات ملی ارائه شده توسط شورای مرکزی از جمله مباحث چهارده، شانزده و ایمنی و آتش نشانی و سایر مباحث .
۸- حضور نمایندگان گروه تخصصی در سایر امور سازمان : در سال نود و شش نمایندگان گروه تخصصی در سایر بخشها به طور فعال حضور داشته اند از جمله: حضور در شورای نشریه سازمان، آموزش، دفتر گاز، کنترل و ارزیابی پروژه ها، کمیته مصاحبه جهت انتخاب کنترل کننده نقشه های تاسیسات و ناظرین عالی
۹- پاسخ به نامه ها و استعلامهای رسیده به گروه تخصصی و درخواستهای تولید کنندگان مصالح تاسیساتی .
۱۰- پی گیری در مورد تشکیل سمینارها و دوره های تخصصی و کاربردی از جمله سمینار تاسیسات فاضلاب و هواکشها, تاسیسات سیستم پمپاژ و انتقال آب در ساختمان ها, تشکیل سمینار اسپرینکلرها ( افشانکها ) و دوره تخصصی و کاربردی صحه گزاری و کارآئی موتورخانه ها جهت بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده های زیست محیطی با همکاری سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور.
اعضای گروه تخصصی مکانیک: آقایان مهندسان
مسعود بهرامی ۲- رحیم روشن شاد ۳- کاووس زارع ۴- هومان فرامرزی ۵- بهرام فیزابی ۶- جواد قانع ۷- عبدالرحمن نوروزی

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ اردیبهشت ۹۷
1803 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0