نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند پرونده-بخش 1: بررسی ابهامات کد رشته های اصلی و غیر اصلی مهندسی

حق امضا هویت یک مهندس است

شروع ابهامات ایجاد شده از طریق درج عنوان گروه تحصیلی علمی کاربردی و کلمۀ بی ریشه تکنولوژی در کنار عنوان رشته های مهندسی ساختمان برای کمیسیون تبصره 2 ماده 7 قانون فوق، که بر این اساس از سال 87 تمامی رشته های مهندسی ذکر شده که دارای پیشوند تکنولوژی و علمی کاربردی باشند، در گروه رشته های مرتبط طبقه بندی می شوند.

کد خبر: 961118022 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۹۶ - ۱۰:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، براساس ماده۶ قانون نظام مهندسی (پیوست ۶)، رشته های اصلی مهندسی شامل معماری، عمران، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک است.

کارشناسی ناپیوسته، تکنولوژی و علمی-کاربردی در آزمون نظام مهندسی

کارشناسی ناپیوسته، تکنولوژی و علمی-کاربردی در آزمون نظام مهندسی

حق امضا هویت یک  مهندس است

مطابق تبصره های ۱ و ۲ ماده ۷ قانون ذکر شده، رشته‌های مرتبط با مهندسی ساختمان به کلیه رشته‌هایی اطلاق می‌شود که عنوان آن‌ها با رشته‌های اصلی یاد شده در ماده (۶) متفاوت‌ بوده ولی محتوای علمی و آموزشی آن‌ها با رشته‌های اصلی بیش از ۷۰% در ارتباط باشد و فارغ‌التحصیلان این گونه رشته‌ها خدمات فنی معینی را در ‌زمینه‌های طراحی، محاسبه، اجرا، نگهداری، کنترل، آموزش، تحقیق و نظایر آن به بخش‌های ساختمان و شهرسازی عرضه می‌کنند.

سو استفاده وزارت راه و شهرسازی از اشتباه وزارت علوم محرومیت  مهندسان را موجب شد

شروع ابهامات ایجاد شده از طریق درج عنوان گروه تحصیلی علمی کاربردی و کلمۀ بی ریشه تکنولوژی در کنار عنوان رشته های مهندسی ساختمان برای کمیسیون تبصره ۲ ماده ۷ قانون فوق، که بر این اساس از سال ۸۷ تمامی رشته های مهندسی ذکر شده که دارای پیشوند تکنولوژی و علمی کاربردی باشند، در گروه رشته های مرتبط طبقه بندی میشوند.

به اعتقاد دانشجویان و فارغ التحصیلان این امر اجحافی غیرانسانی و خلاف شرع و قانون اساسی است و آنها را از کلیۀ حقوق شغلی، صنفی و حرفه ای مانند دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاندیدا شدن در ارکان سازمان نظام مهندسی به واسطه مرتبط بودن محروم نموده است.

این چالش تنها به دلیل یک ناهماهنگی سیستماتیک بوده و درحالی است که رشته های تحصیلی مطرح شده درواقع همان رشته های اصلی مهندسی هستند.

اضافه شدن این پیشوندها(تکنولوژی و علمی کاربردی) به عنوان رشته تحصیلی دانشنامه در سال های اخیر اجحاف و تبعیض در استخدام های دولتی و خصوصی و همچنین مشکلاتی برای ترجمۀ مدارک موجب شده است.

چرا برخی مهندسان از حق ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار طراحی سلب شده اند

امید کمالی یکی از دانش آموختگان رشته عمران با خبرنگار مهندسین نیوز گفتگویی اختصاصی داشت و به چند و چون این چالش پرداخت.

کمالی با انتقاد از اینکه تفاوتی میان دروس و سرفصل های رشته های مورد نظر وجود ندارد، گفت: از مسئولان باید پرسید دلیل این همه تبعیض بین افرادی که در دانشگاهای مورد تایید وزارت علوم در رشته های تکنولوژی و علمی کاربردی تحصیل کرده اند، چیست و چرا از حق ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار طراحی سلب شده اند؟

وی افزود: وزارت علوم به اشتباه این پیشوند ها را در دانشنامه های فارغ التحصیلان اضافه کرده و به دنبال آن وزارت راه و شهرسازی از این اشتباه سواستفاده کرده است. این در حالی است که کمیسیون متخصص در هفت رشته مسئول ارزشیابی مدارک بوده اند و باید پاسخ گو باشند.

کارشناسی ناپیوسته، تکنولوژی و علمی-کاربردی در آزمون نظام مهندسی

کمالی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی با شمار بسیاری مهندس بیکار، آیا دریافت پروانه دردی دوا می کند، تصریح کرد: پروانه اشتغال به کار و حق امضا هویت یک مهندس است و ما به دنبال هویت به حق خود و ارتقای آن هستیم.

او اظهار داشت: بخشنامه های بازدارنده و غیرکارشناسی به نفع جامعه مهندسی و ساخت و ساز کشور نیست و این کار باعث انحصار در طراحی می شود؛ همچنان که مهندس مجری از سیستم ساخت و ساز حذف شد.

بخش فنی مهندسی وزارت علوم قول مساعدت و همکاری دادند

وی با اشاره به اینکه بخشنامه وزارت علوم مبنی بر اضافه شدن پیشوند تکنولوژی به رشته های مهندسی ساختمان سال ۱۳۸۶ صادر شد، گفت: پیش از صدور این بخشنامه، دانشگاه های آزاد، دولتی و موسسه های غیر انتفاعی تمامی مدارک را بدون پیشوند صادر می کردند و به فارغ التحصیلان در صورت قبولی در آزمون کد اصلی تعلق میگرفت.

کمالی افزود: تجمع مقابل وزارت راه و شهرسازی انجام شد که از مسئولین مربوطه پاسخ منطقی و راهکار مناسبی دریافت نکردیم و این تجمع مقابل وزارت علوم انجام شد و به این منتهی شد که مسئول بخش فنی مهندسی وزارت علوم قول مساعدت و همکاری دادند.

وی تصریح کرد: به گفته مسئول بخش فنی مهندسی وزارت علوم حذف پیشوند از رشته های مذکور بار حقوقی دارد ولی با برگزاری جلساتی ارزش مدارک را برگردانده و یکسان سازی خواهیم کرد.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود سوالات آزمون نظام مهندسی اسفند نظارت ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ بهمن ۹۶
5804 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
3 13