حذف پرسش های اشکال‌دار از کارنامه شرکت‌کنندگان و ثبت امتیاز

کد خبر: 980911005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸ - ۷:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بیان کرد:
حذف پرسش های اشکال‌دار از کارنامه شرکت‌کنندگان و ثبت امتیاز/ داشتن ۳ سال سابقه برای شرکت در آزمون
معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ضمن تاکید بر این که برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی، حفاظت از سرمایه‌های ملی، منافع بهره‌برداران نهايي و صاحبان كار و عموم مردم است به تشریح نحوه رسیدگی به اعتراضات متقاضیان این آزمون پرداخت.
رضا شیخ‌انصاری، معاونت دفتر مقررات ملی و كنترل ساختمان، در مورد نحوه برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی كه هر ساله برگزار مي‌گردد و هم چنين نحوه ارائه اعتراض به آزمون ‌ها به ارائه توضيحاتی پرداخت.
به گفته وی، يكی از مهم ترين نكات قابل توجه در آزمون‌ های ورود به حرفه، دلیل و هدف از برگزاری اين آزمون‌هاست كه آن را از ساير آزمون ‌های سراسری، متمايز کرده است. هدف از برگزاری اين آزمون ‌ها تعيين و احراز صلاحيت حرفه‌ای آن‌ دسته از اشخاصی است كه با وجود داشتن سوابق حرفه‌ای مؤثر، می‌ خواهند با مسئوليت خود به ارائه خدمات مهندسی بپردازند.
شیخ انصاری افزود: در واقع دارندگان پروانه اشتغال بكار، رأسا مسئوليت ايمنی ساختمان‌ ها، حفاظت از سرمايه ‌های ملی و منافع بهره‌برداران نهايی و صاحبان كار و عموم مردم را عهده‌دار می‌گردند و به‌ همين علت، اين آزمون ‌ها بسيار جدّي بوده و از همين روی قانون‌گذار يكی از شرايط اصلی برای صدور پروانه اشتغال و احراز صلاحيت را داشتن ۳ سال سابقه كار حرفه‌ای وضع کرده است.
وی ادامه داد: متقاضيان دريافت پروانه اشتغال بايد ضمن آشنايی با مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و معماری، بر پايه اندوخته ‌های دوران تحصيل، از اطلاعات مهندسی موثر و قابل قبول حرفه‌ای و اجرائی نيز برخوردار بوده و با داشتن توان لازم در قضاوت مهندسی در اين آزمون‌ ها شركت کنند و صلاحيت خود را به اثبات برسانند.
معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با همكاري مجری آزمون ‌ها، در راستای اجرای مقررات موجود و بمنظور طراحی سوالات و برگزاری آزمون مربوطه، برای حفظ حقوق داوطلبان و اطمینان از عاری بودن آزمون از هر گونه اشتباه و ایراد از طریق تشکیل کمیته ‌های فنی و تخصصی در کلیه رشته‌ های علمی موضوع مربوطه، متشکل از اساتید برجسته و مجرب حرفه‌ای و دانشگاهی، نسبت به تهیه پرسش های علمی به‌ صورت یکسان و متحدالشکل برای سراسر کشور اقدام کرده و پرسش های آزمون با دقت فراوان پس از بررسی و تائید کمیته‌های فنی تخصصی انتخاب میشوند و استانداردهای لازم با دقت در این آزمون لحاظ می‌گردد.
وی ضمن تاكيد بر اين مطلب كه اعتراض، بخشی از فرايند آزمون و در مراحل ثبت‌نام هم تعريف شده است، تصریح کرد: در حال حاضر، عمده‌ اعتراضات منعكس شده در قالب انتقاد به درجه سختی پرسش ها و با پرداختن به استاندارد نبودن آن ها مطرح گردیده است.
شیخ انصاری اظهار داشت: در آزمون ‌های اين دوره، رویکرد پرسش ها در مجموع کماکان نظیر سنوات گذشته بوده و تغییرات زیادی از نظر ساختاری ندارد و بگونه‌ای نيست که در مهلت مقرر، امکان پاسخ‌گویی وجود نداشته باشد. در عین حال، آزمون‌ ها، اساساً جدی بوده و علاوه بر سوالات ساده متضمن سوالات متوسط به بالا هم هست.
معاون مدير كل مقررات ملي ساختمان، در باره نحوه رسیدگی به اعتراضاتی که دریافت شده، گفت: تمامی اين مراحل در مقاطع زمانی مختلف و از طريق دستورالعمل‌ های مربوط به ثبت‌نام و راهنمای شركت در نشست آزمون، به اطلاع تمامی متقاضيان اخذ پروانه رسيده و آن ها نیز با علم و اطلاع دقيق از فرايند برگزاری آزمون و نحوه رسيدگی به درخواست ‌های بازنگری يا به بيان ديگر اعتراضات، نسبت به ثبت‌نام اقدام می ‌کنند.
حذف پرسش های اشکال دار از کارنامه شرکت‌کنندگان و ثبت امتیاز
معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به رسیدگی به شکایات مطرح شده در مورد پرسش های آزمونها بیان کرد: تا به حال طبق رسيدگي ‌های انجام‌شده در كميته‌ های مربوطه، در هر کدام از آزمون‌ های مربوط به رشته عمران در صلاحيت ‌های نظارت و محاسبات، رشته تاسيسات مكانيكی صلاحيت ‌های طراحی و نظارت، رشته نقشه‌برداری و رشته معماری صلاحيت نظارت به صورت جداگانه یک پرسش دارای اشکال تشخیص داده و حذف شده است.
مانی فر گفت: چنان‌چه پرسشی حذف گردد، برخلاف سایر آزمون‌ های مشابه، جهت مساعدت با داوطلبان نمره آن با تاثیر مثبت در کارنامه داوطلبان اعمال می‌گردد و از این جهت حقی از کسی ضایع نخواهد شد و در موعد مقرر كارنامه داوطلبان نيز منتشر خواهد شد. ضمن آنكه برای اطمینان بیشتر از رعایت حقوق داوطلبان علاوه بر کمیته‌های تخصصی داخلی، موارد مجدداً در كميته ‌هاي تجديدنظر مورد بررسی و تصمیم ‌گیری قرار خواهند گرفت که این مرحله از رسیدگی نيز در دست انجام است و تصمیمات اتخاذ شده در این کمیته‌ ها بعد از تائید دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان اجرایی می‌گردد.
لازم به ذکر است در آزمون ‌های ورود به حرفه مهندسان حد نصاب قبولی برای تمامی رشته‌ها، به رغم “کتاب باز بودن”، حداقل حدنصاب قبولی در کلیه آزمون ‌های رایج کشور، یعنی پنجاه درصد تعیین می‌گردد. آن‌هم در آزمونی که به جهت حساسیت در بین آزمون ‌های کل کشور یکی از مهم‌ ترین و حساس‌ترین آزمون‌ ها بشمار میرود. به بيان ديگر در هر آزمون براي پاسخ دادن به سی پرسش بطور صحيح، تعداد شصت پرسش در اختيار شركت كنندگان قرار می گيرد كه با تشخيص خود سی پرسش را انتخاب نموده و پاسخ صحيح دهند. ضمن آن که طبق ضوابط آزمون و در جهت ارفاق به داوطلبان، نمرات شركت‌كنندگان به سمت بالا گرد می ‌شود.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ آذر ۹۸
583 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0