جوشکار سیار جوشکار کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ چه موقع ممکن است نیاز به جوشکار پیدا کنید؟

جوشکار به چه کسی گفته می‌شود؟

هر چه که مشاغلی نظیر برنامه‌نویس رایانه، مدیر صفحه اینستاگرام و ... معروف‌تر می‌شوند، از آن طرف آشنایی جوانان با برخی مشاغل سنتی جامعه کمرنگ‌تر می‌شود. این ناآشنایی تا آن‌جاست که گاهی شنیده می‌شود که یک نوجوان می‌پرسد «یک آهنگر چه کارهایی انجام می‌دهد؟». در این مطلب می‌خواهیم فهرستی بلندبالا از کارهایی را ذکر کنیم که یک جوشکار یا آهنگر آن‌ها را انجام می‌دهد.

کد خبر: 990904001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ آذر ۹۹ - ۸:۰۶ ق.ظ

هر چه که مشاغلی نظیر برنامه‌نویس رایانه، مدیر صفحه اینستاگرام و … معروف‌تر می‌شوند، از آن طرف آشنایی جوانان با برخی مشاغل سنتی جامعه کمرنگ‌تر می‌شود. این ناآشنایی تا آن‌جاست که گاهی شنیده می‌شود که یک نوجوان می‌پرسد «یک آهنگر چه کارهایی انجام می‌دهد؟». در این مطلب می‌خواهیم فهرستی بلندبالا از کارهایی را ذکر کنیم که یک جوشکار یا آهنگر آن‌ها را انجام می‌دهد.

 

جوشکار سیار

جوشکار سیار

البته همین ابتدا بگوییم که در گذشته‌های خیلی دور آهنگر به کسی گفته می‌شد که آهن را کوره می‌گداخت و بعد با ضربه پتک و چکش و سپس صیقل دادن، آن را به داس، شمشیر و مانند آن‌ها تبدیل می‌کرد. گرچه این کارها هم هنوز کاملاً از بین نرفته، اما بسیار نادر است و منظور ما هم در این مطلب نیست. تولیداتی نظیر داس و … دیگر در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و با کمک دستگاه‌ها تولید می‌شوند و این‌گونه کارها از فهرست وظایف آهنگران خط خورده است.

جوشکار چه کارهایی انجام می‌دهد؟

با ما همراه باشید تا کارهای یک آهنگر را بشناسیم:

۱٫ ساخت درب آهنی: امروزه بسیاری از ساختمان‌ها از پنجره‌های UPVC استفاده می‌کنند و پنجره‌های آهنی تنها در کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما درب‌های آهنی همچنان تنها گزینه پیش روی ساختمان‌ها هستند. از این رو ساخت درب آهنی یکی از مهم‌ترین وظایف جوشکاران است.

درب‌های آهنی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و به سادگی در برابر ضربه و مانند آن فرو نمی‌ریزند. ترکیب مؤثر این درب‌ها با سامانه‌های درب بازکن برقی باعث شده است تا استفاده از درب آهنی بدون هیچ مشکلی به‌عنوان درب ورودی ساختمان و نیز درب پارکینگ مورد استفاده قرار گیرد.

۲٫ ساخت حفاظ پنجره: حفاظ پنجره یا نرده پنجره این روزها نقش مهمی در تأمین امنیت خانه‌ها و آپارتمان‌ها بر عهده دارد. تقریباً تمام خانه‌های ویلایی و طبقات پایین آپارتمان‌ها نیاز به نصب حفاظ بر روی پنجره خود دارند.

حفاظ پنجره باعث می‌شود از یک طرف امنیت ساختمان بالاتر رود و از سوی دیگر مانع از افتادن و یا خروج کودکان از ساختمان می‌شود.

۳٫ ساخت نرده راه‌پله: بالا و پایین رفتن از پله‌ها یکی از سخت‌ترین کارهای انسان‌های امروزی است. نرده راه پله کمک بزرگی برای رفت‌وآمد در پله‌ها است. نرده از یک طرف باعث حرکت ایمن می‌شود و از افتادن افراد جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر به‌عنوان یک دستگیره مطمئن به سادگی بالا و پایین رفتن از پله‌ها کمک می‌کند.

ساخت و نصب نرده‌های فرفورژه و آهنی ازجمله کارهای مهم جوشکاران است. البته نرده‌های استیل هم این روزها زیاد شده است که بیشتر در حوزه دکوراسیون قرار می‌گیرد و آهنگران نقش چندانی در نصب آن‌ها ندارند.

۴٫ ساخت درب آکاردئونی: درب آکاردئونی یکی دیگر از اختراعات بشر است که این روزها استفاده زیادی در افزایش امنیت ساختمان‌ها دارد. حفاظ آکاردئونی به‌عنوان درب دوم بسیاری از آپارتمان‌ها نصب شده است و باعث شده تا روزهایی که خانه نیستیم خانه‌مان امن‌تر باشد.

ساخت و نصب حفاظ آکاردئونی هم کار دیگری است که یک آهنگر این روزها انجام می‌دهد. جوشکاری درب آکاردئونی نیازمند دقت بالا در هنگام ساخت درب و صدالبته در زمان نصب آن است. کاربرد درب‌های آکاردئونی آن‌قدر زیاد شده که برخی برای پنجره‌های خود هم حفاظ آکاردئونی نصب می‌کنند تا به سادگی و از داخل ساختمان قابل باز و بسته شدن باشد.

۵٫ ساخت نرده حفاظ دیوار: ساخت نرده‌های دیوار هم بر عهده جوشکاران است. نرده‌های حفاظ دیوار در بسیاری از خانه‌ها نصب می‌شود. البته همیشه هدف از نصب این نرده‌ها حفاظت از ساختمان نیست و گاهی هم برای زیبایی از آن‌ها استفاده می‌شود. مدل‌های مختلف سرنیزه ای، آبشاری، لیلیوم، شاخ گوزنی، نیزاری و … از مهم‌ترین مدل‌های نرده دیوار است.

۶٫ ساخت سایبان خودرو: ساخت سقف پارکینگ هم وظیفه جذاب دیگری است که یک جوشکار سیار با آن روبرو می‌شود. این روزها برخی قوانین ساخت‌وساز شهرداری‌ها باعث شده تا ساختمان‌هایی باشند که گرچه حیاط بزرگی دارند اما پارکینگ چندانی ندارند. البته گاهی هم سلیقه صاحبان ساختمان‌ها تغییر می‌کند و ترجیح می‌دهند به جای فضای باز، پارکینگ به خانه‌شان اضافه کنند. ساخت سایبان ماشین باعث می‌شود تا خودروهایی که در محوطه باز ساختمان پارک می‌کنند، از گزند باران و برف و آفتاب در امان باشند. از این رو آهنگران با حضور در محل و اندازه‌گیری‌های دقیق، سقف‌های زیبایی را برای خودرو نصب می‌کنند.

۷٫ ساخت پل پارکینگ: رفت‌وآمد آسان به داخل پارکینگ نیازمند یک پل محکم و استوار است. ساخت پل‌های فولادی بر روی جوی آب و مانند آن نیازمند یک جوشکار ماهر است. جوشکاران با ساخت پل فلزی و نصب آن بر روی جوی به عبور آسان به ساختمان کمک می‌کند.

۸٫ تعمیر سازه‌های فولادی: مواردی که گفته شد، همه کارهای آهنگری نیست. گاهی لولای دری از جا در می‌رود و یا بخشی از حفاظ یک پنجره دچار ضربه می‌شود و آسیب می‌بیند. رفتن به خانه‌ها و رفع این اشکالات هم کار دیگری است که یک جوشکار باید در فهرست کارهای خود قرار دهد. این کارها که در زبان حرفه‌ای به آن‌ها خرده‌کاری می‌گویند، گرچه درآمد زیادی برای جوشکار در پی ندارد، اما کار هم‌وطنان را راه می‌اندازد.

بنابراین، اگر نیاز به ساخت اجزای آهنی دارید و یا می‌خواهید آن‌ها را تغییر دهید و یا تعمیر کنید، نیاز به یک جوشکار پیدا خواهید کرد. یادمان باشد که نیاز این کشور تنها مهندس و پزشک نیست، جوشکاری هم یکی از شغل‌هایی است که می‌تواند گره زیادی از کار مردم کشور باز کند.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ آذر ۹۹
987 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0