جای خالی مهندسان شهرساز در شهرسازی یزد

کد خبر: 980918006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸ - ۴:۱۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در هم‌اندیشی مهندسان شهرساز به جای خالی مهندسان شهرساز در شهرسازی یزد اشاره کرد و افزود: تفکر شهرسازی در بسیاری از تصمیم گیری‌ های امروز شهر خالی و نتیجه آن افزایش حجم پرونده‌های ورودی به کمیسیون ‌های ماده صد است.
«مهدی سالاری» در این گردهمایی گفت: بسیاری از تخلفاتی که در کمیسیون‌ها بررسی می‌گردد، ناشی از ضعف طرح‌ های جامع، هادی روستایی و تفصیلی شهری است که بدون نقش‌آفرینی مهندسان شهرساز مصوب و اجرایی شده است.
سالاری افزود: حتی در کمیسیون ماده ۵ که مسئولیت صیانت از طرح‌های شهری و مراقبت بر اجرای آن ها را به عهده دارد نیز شاهد حجم زیادی از پرونده‌ هایی هستیم که در انتظار تغییر کاربری هستند.
وی تصریح کرد: این روند مناسب نیست و حاکی از این است که هنوز در استان یزد شهرسازان در جایگاه واقعی خودشان قرار نگرفته اند. برای پررنگ کردن نقش مهندسان شهرساز، نقش سازمان نظام مهندسی و شهرداری خیلی مهم است.
رییس سازمان استان گفت: در حال حاضر تنوع شوراها و مراکزی که باید در مورد طرحها نظر دهند، سبب میشود این طرحها بگونه ای مصوب گردد که پاسخگوی نیاز واقعی بسیاری از شهرها و مردم نباشد.
وی افزود: امروز مردم در یزد به علت اینکه به بخشی از ضوابط طرح تفصیلی علاقه‌ای ندارند و عقیده دارند عملیاتی شدنی نیست، به فرآیند دو نقشه‌ای روی آورده‌اند که به صنعت ساختمان و حاکمیت شهرداری آسیب میزند.
سالاری عنوان کرد: عقیده دارم مهندسان شهرساز باید مورد توجه قرار گیرند. باید به آن ها احترام بگذاریم و مراقبت کنیم تا کسی اجازه پیدا نکند خارج از روند مهندسان شهرساز، طرحی را تصویب کرده و به مرحله اجرا درآورد.
آمادگی مهندسان شهرساز برای ساختن آینده بهتر یزد
«مجتبی فرهمند» معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد نیز در پنل تخصصی هم‌اندیشی مهندسان شهرساز استان یزد با عنوان این که شهر یزد بر مبنای تعادل و تعامل با اقلیم بصورت مسالمت آمیز شکل گرفته و حاصل نبوغ گذشتگان است، تصریح کرد: نگاه توسعه طلبانه شهرها که به سمت خیابان کشی ‌ها و زیرگذرها کشیده شده است، نتوانسته پاسخگوی نیازهای شهر باشد.
فرهمند در این پنل تخصصی، گفت: از شهرسازان انتظار داریم که در این موضوع تحقیق کنند تا بتوانیم به پاسخ دقیقی برسیم و بتوانیم راه توسعه ای برای شهر پیدا کنیم. راه توسعه شهر یزد راهی متفاوت از سایر شهرها است.
فرهمند ادامه داد: شهر، مرتب در حال تغییر است و هرگز نمی ‌توانیم نسخه واحد برای ده سال دیگر شهر بنویسیم.
وی با عنوان اینکه شهر یزد شهری متفاوت است، افزود: تخلفات ساخت و ساز در شهر یزد بسیار است ولی مبنای همه این تخلفات، تخلفات شهرسازی است.
معاون شهردار گفت: اتفاقات خوبی در حوزه شهرسازی در راه است که امید است تخلفات را به حداقل برساند، دیگر قرار نیست تفکیک غیرمجاز در شهر داشته باشیم. از این رو آمادگی شهرسازان برای آینده شهر را طلب می‌ کنیم. امروز پلیس ساختمان را در شهر مستقر کردیم تا امکان تفکیک قطعات بزرگ بدون طرح آماده سازی و شهرسازی مهیا نباشد، از این رو از مهندسان شهرساز می خواهیم خودشان را برای طرحهای تفکیک و آماده سازی و انطباق آماده کنند.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ آذر ۹۸
527 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0