توقیف اموال از طریق دادگستری

توقیف اموال از طریق دادگستری

با شنیدن واژه ی توقیف اموال اولین چیزی که به ذهن افراد می رسد این است که شخصی بدهکار بوده و فرد طلبکار اموال او را توقیف کرده است .توقیف اموال عنوانی است که همه اموال منقول و غیرمنقول را در برمی گیرد و با توجه به نوع اموال نحوه ی توقیف آن متفاوت می باشد .

کد خبر: 971109014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ بهمن ۹۷ - ۲:۰۰ ب.ظ

با شنیدن واژه ی توقیف اموال اولین چیزی که به ذهن افراد می رسد این است که شخصی بدهکار بوده و فرد طلبکار اموال او را توقیف کرده است .توقیف اموال عنوانی است که همه اموال منقول و غیرمنقول را در برمی گیرد و با توجه به نوع اموال نحوه ی توقیف آن متفاوت می باشد .

راه های قانونی توقیف اموال

برای توقیف اموال شخصی که بدهکار است دو راه وجود دارد . دادگستری که به عنوان مرجعی عام برای رسیدگی کلیه امور کیفری است و ادارات ثبت اسناد و املاک.البته در مورد ادارات ثبت املاک و اسناد رسمی محدودیت هایی وجود دارد وبیش تر مربوط به اسناد لازم الاجرا می باشد . منظور از اسناد لازم الاجرا سندی که که برای اجرای مفاد نیازی به گرفتن حکم از دادگاه وجود ندارد . به عنوان مثال چک یا سند ازدواج که به استناد آن زوجه می تواند با مراجعه به اداره ی ثبت اسناد مهریه خود را طلب کند .

اداره ی ثبت اخطاریه ای به فرد بدهکار می دهد که ظرف مدت ۱۰ روز کاری بدهی را بپردازد و چنان چه پرداخت نکرد مجدد اخطاریه ۳ روزه ارسال خواهد شد تا اموالی از فرد بدهکار برای توقیف معرفی شود.باید این نکته را درنظر گرفت که حقوق دریافتی فرد بدهکار نیز قابل توقیف است و حتی در صورتی که بدهکار متاهل باشد و دارای افرادی واجب النفقه به میزانی از آن قابل توقیف می باشد.البته به این نکته نیز باید اشاره کنیم که تمامی اموال بدهکار قابل توقیف نیست .توقیف اموال از طریق دادگستری

چه اموالی را می توان توقیف کرد ؟

اکثر افراد با مفهوم اموال منقول و غیرمنقول آشنا می باشند اما به طور خلاصه و کلی می توان گفت که منظور از مال چیزی است که ارزش اقتصادی داشته باشد و به دو صورت منقول ( خودرو ) و غیر منقول ( ملک ) می باشد .در این جا می خواهیم اموالی را به شما معرفی کنیم که قابل توقیف نیستند و در اصطلاح حقوقی به آن ها مستثنیات دین گفته می شود .

  • وسیله نقلیه ای که مورد نیاز فرد محکوم علیه باشد .
  • ابزارهای علمی وکتاب و وسایل تحقیقاتی محکوم علیه
  • منزلی که شخص محکوم علیه و افراد تحت تکفل در آن سکونت دارند .
  • موادغذایی و آذوقه ای که به عنوان ذخیره برای محکوم علیه و افراد تحت تکفل آن
  • اسباب و وسایل مورد نیاز که برای رفع نیازهای ضروری فرد محکوم علیه و افراد تحت تکفل آن می باشد .
  • مبلغی که در زمان قرارداد اجاره به موجر پرداخت شده است .
  • تلفن

 

توقیف اموال از طریق دادگستری

اسنادی که مطالبه آن از طریق اجرای ثبت امکان پذیر نیست از طریق دادگستری توقیف اموال صورت خواهد گرفت اما در بعضی از موارد دادگاه هم صلاحیت رسیدگی به ادعای درخواست کننده را ندارد در این صورت طبق قانون صلاحیت آن برعهده مرجع دیگری انجام می شود . در این زمینه میتوانید با
وکیل امور ملکی مشورت کنید.

تفاوت بین توقیف ، مصادره ، ضبط

توقیف اموال امری است حقوقی که به طور موقت اموال بازداشت می شود.چنان چه فردی  دارای بدهی باشد و هیچ اقدامی جهت پرداخت بدهی خود انجام ندهد ،می توان از طریق دادگستری اموال فرد را با معرفی اینکه طلبکار است به طورموقت توقیف کرد .با این کار فرد بدهکار جهت پرداخت بدهی خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد .اما چنان چه پرداخت از سوی بدهکار صورت نگیرد ،دادگاه از طریق مزایده اموال توقیفی را به فروش میگذارد و پس از فروش مبلغ پول طلبکار را پرداخت کرده و مابقی را به مالک می دهد .

در مورد پرونده های کیفری ضبط اموال به صورت دائم و موقف انجام می شود .در نوع ضبط دائم مال برای همیشه از مالکیت فرد خارج می شود اما در صورت ضبط موقت امکان گرفتن اموال ضبط شده وجود دارد . در مورد توضیح مصادره از لحاظ حقوقی همان ضبط اموال می باشد و تنها تفاوت آن این است که مصادره به نظور مجازات انجام می شود .در مصادره برای همیشه اموال از مالکیت فرد خارج شده و رسیدگی به آن از طریق دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری یک انجام می شود .هر مالی که به صورت غیرشرعی وغیر قانونی به دست آمده باشد را می توان مصادره کرد .قاچاق و احتکار جزء مواردی هستند که قانون برای مجازات از مصادره استفاده خواهد کرد .

جهت اطلاع از قوانین مربوط به توقیف اموال از طریق مصادره ، ضبط و .. می توانید با موسسه مشاوره حقوقی همای عدالت ما در تماس باشید .

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ بهمن ۹۷
1041 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0