تفاوت آشکار عمر مفید ساختمان در ایران و سایر کشورها

کد خبر: 980918004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸ - ۳:۵۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
ریاست گروه تخصصی عمران نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در باره عمر مفید ساختمان در ایران و سایر کشورها توضیحاتی ارائه داد.
تفاوت آشکار عمر مفید ساختمان در ایران و سایر کشورها
جواد مروتی در جلسه خبری گردهمایی نگاهی نو به سازه‌های بتنی با رویکرد دوام و پایایی در محل سالن جلسات هیئت مدیره در سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: عمر مفید ساختمان‌ ها در کشور ما بین بیست تا سی سال بوده است، این در حالی است که یک ساختمان بیست ساله در سایر کشورها جوان محسوب می‌گردد و عمر مفید آنها صد و پنجاه سال است.
مروتی ادامه داد: زمانی که عمر مفید ساختمان کم باشد بخشی از سرمایه ملی به هدر می ‌رود، بتن در دنیا بعد از آب پرمصرف‌ترین ماده است، طبق پروانه‌های صادره حدود شصت و هفت درصد از ساختمان ‌ها بتنی هستند، این آمار در دنیا به هفتاد درصد می ‌رسد ولی در خراسان رضوی شش درصد از ساختمان ‌ها بتنی است.
وی افزود: فلز خوردگی آرماتور ایجاد می‌ کند و عمر ساختمان را کاهش می ‌دهد، در بخش ‌هایی از کشور که به دوام توجه شده تمام ساختمان‌ ها بتنی هستند، در حال حاضر در استان خراسان رضوی سطح کیفی همایش افزایش یافته و افراد مجرب در استان فعال هستند، ساختمان‌ های بتنی بیست درصد ارزان‌تر از سایر ساختمان ‌ها هستند.
مروتی تصریح کرد: اصفهان قطب تولید فولاد بوده و نود درصد ساختمان ‌ها در استان اصفهان بتنی بوده است، مشهد قطب تولید سیمان است و بهمین علت در استفاده از بتن کوتاهی می‌ کنیم، با برگزاری دوره‌های آموزشی قصد فرهنگ‌سازی در این زمینه داریم و نیروهای متخصصی وارد کار شدند.
وی گفت: تزریق سرمایه مزیت بتن بوده است، سرعت اجرا بستگی به امکانات دارد و مربوط به مصالح آن نیست، در مشهد پروژه‌هایی مانند آلتون که بتنی هستند از ساختمان‌ های فلزی بسیار زودتر آماده شدند، یکی از مشکلات ما در مشهد، انجام ساخت‌وسازها توسط مهندسان بدون تخصص بوده است.
نوری؛ کارشناس مسئول نگه‌داری تقاطع‌های غیر همسطح شهرداری مشهد نیز گفت: آخرین‌پل ‌های احداث شده در مشهد می ‌توان به پل دوربرگردان نزدیک آزادی و پل نمایشگاه اشاره کرد، پل نمایشگاه با پیش‌بینی هزینه دویست میلیارد‌ تومانی در حال ساخت است.
نوری ادامه داد: در حال حاضر تعمیر و نگهداری بتن هزینه‌های بالایی دارد، یک متر مکعب بتن دویست هزار تومان هزینه دارد و ما برای هر متر مربع تعمیرات پانصد هزار تومان هزینه پرداخت می‌کنیم، هم‌چنین صد و پنجاه و یک کیلومتر مسیل در شهر وجود داشته که صد و بیست و یک کیلومتر از آن بازسازی شده است.
وی ادامه داد: میلیارد‌ها تومان برای نگه‌داری و تعمیرات آن ها در نظر گرفته شده است، در مشهد هزار کیلومتر کانال روباز وجود داشته و کانال‌های سرپوشیده به سیصد و بیست کیلومتر می‌رسد، هم‌چنین پنجاه و پنج میلیون متر مربع مساحت معابر شهری وجود داشته که هر متر مربع در حال حاضر به صد هزار تومان رسیده و ارزش معابر شهری به پنج هزار و پانصد میلیارد تومان می ‌رسد.
رئیس اداره‌کل نگه‌داری و تعمیرات شهرداری مشهد نیز اظهار داشت: مجموعه مذکور شامل ۳ کارشناس و رئیس اداره بوده است، در سال‌ پنجاه و دو یکی از پل‌های آمریکا ریزش می ‌کند و پس از آن برای مطمئن‌سازی از سیستم آن ها تشکلاتی شکل گرفت.
خیاط ادامه داد: از سال نود و دو تعمیرات پل ‌ها به صورت تخصصی انجام شده و واحد مشورت در استان فعال است، حدود هشتاد دستگاه پل بتنی در مشهد وجود دارد، هفتصد و پنجاه دستگاه پل در تهران و شصت پل نیز در اصفهان ساخته شده و اهمیت تعمیر و نگه داری پل ‌ها زیاد است، حدود ۳ سال مشغول به تعمیر و نگه داری پل ‌ها در استان بودیم ولی در حال حاضر این سیستم به شهرداری پیوسته است.
وی گفت: اغلب سازه‌ها در خیابان ‌ها بتنی، فلزی و یا مصالح سنگی هستند، مصالح به ۲ بخش طبیعی مانند شن، ماسه و سنگ و مصنوعی مانند ترکیب آن ها هستند، اغلب سازه‌های سطحی بتنی هستند و شهرداری بخش عمده‌ای از سازه‌های شهری را با استفاده از بتن احداث می‌ کند.
خیاط افزود: اداره‌کل نگه‌داری و تعمیرات در همه زمینه‌های تعمیرات ورود یافته و در حال حاضر بدنبال فعالیت در زمینه تعمیرات پیش‌بینانه و پیش‌گیرانه هستیم، مشهد در تعمیرات و نگه داری پل‌ ها پیشتاز بوده و لزوم این امر موجب فعالیت در زمینه دوام بتن شده است، در صورت رعایت شرایط می ‌توان دوام بتن را افزایش داد.
وی گفت: در ارتباط با تقاطع چهارصد متری در حال احداث در مشهد حدود دویست میلیارد در نظر گرفته شده است، درز انبساط، نئوپرن ‌ها و آبچکان یا ناودان در عمر ساختمان ‌ها مؤثر بوده است، بعنوان مثال در زمستان برای آب شدن برف ‌ها از آب‌نمک استفاده می‌ کنیم و نمک تأثیرات مخربی را بر ساختمان ‌ها می ‌گذارد که در صورت ساخت صحیح آبچکان مشکلی در این زمینه رخ نمی ‌دهد.
رئیس اداره‌کل نگه‌داری و تعمیرات شهرداری مشهد عنوان کرد: نگاه ویژه‌ای به ساخت سازه‌های بتنی داریم، گردهمایی تخصصی در ارتباط با سازه پل‌ ها و موارد مرتبط با پل ‌ها در آینده نه چندان دور برگزار خواهیم کرد و از همه متخصصان دعوت بعمل می‌آید، بطور کلی در این زمینه اقدامات مهمی انجام می ‌شود، دستگاه نظارت در صورت دارا بودن پیمانکار متخصص به مشکل برخورد نمی ‌کند.
وی بیان کرد: مشاور مربوط به این زمینه در هر شش ماه اقدامات لازم را انجام داده و سایر مسئولان و متولیان مربوطه معاینات تخصصی در این زمینه انجام می ‌پذیرد، سالیانه ده میلیارد تومان برای تعمیرات و نگه داری پل‌ ها در نظر گرفته می‌ شود، پل جمهوری در گذشته با ده میلیارد تومان ساخته شد اما در حال حاضر قیمت ساخت پل‌ها بسیار افزایش یافته است.
مصطفی رضوی؛ عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست، گفت: هر جا که از بحث آموزش غافل شدیم نتایج ناخوشایندی دریافت کردیم، بعنوان مثال می ‌توان به افزایش بی‌رویه دانشگاه ‌ها بویژه در زمینه مهندسی اشاره کرد.
رضوی افزود: یازده درصد قبولی ‌های دانشجویان توانستند در این زمینه‌ها فعالیت کنند، آموزش اثرات بلندمدت داشته و باید به آن توجه شود، در بحث نظام مهندسی این امر رعایت شده و تنها هیئت مدیره کاملاً تخصصی بوده است، در ابتدا مشکلات سازمان بررسی شده و درصدد رفع آن ها هستیم.
وی افزود: فرایندهای سازمان از کاغذی بصورت الکتریکی تبدیل شده است، طی گردهمایی در گذشته در چهار گرایش اجباراً بحث ارتقاء در نظر گرفته شد اما دویست نفر برای این گردهمایی ثبت نام کردند ولی در حال حاضر بدون هیچ تبلیغی در عرض ۱ هفته بالغ بر چهارصد نفر ثبت نام کننده داشتیم، شهرداری نیز کنار ماست و ما از ظرفیت ‌های موجود استفاده می‌ کنیم.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ آذر ۹۸
529 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0