رجبی مطرح کرد؛

الزام اصلاح درآمدهای شهرداری و توقف بی‌ضابطه‌گیها و فروش تراکم/ شروع اصلاحات شهری در شهرهای کوچک و میانی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور با تاکید بر این که ضرورت دارد تا درآمدهای شهرداری اصلاح گردد،بیان کرد: در حال‌حاضر، اصلاح شهرهای میانی و کوچک امکان پذیر است. ولی بنظر میرسد اصلاح کلان شهرهای کشور خیلی دشوار و زمان‌بر باشد.

کد خبر: 960329003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶ - ۷:۱۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور با تاکید بر این که ضرورت دارد تا درآمدهای شهرداری اصلاح گردد،بیان کرد: در حال‌حاضر، اصلاح شهرهای میانی و کوچک امکان پذیر است. ولی بنظر میرسد اصلاح کلان شهرهای کشور خیلی دشوار و زمان‌بر باشد.الزام اصلاح درآمدهای شهرداری و توقف بی‌ضابطه‌گیها و فروش تراکم

الزام اصلاح درآمدهای شهرداری و توقف بی‌ضابطه‌گیها و فروش تراکم

الزام اصلاح درآمدهای شهرداری و توقف بی‌ضابطه‌گیها و فروش تراکم

 

الزام اصلاح درآمدهای شهرداری و توقف بی‌ضابطه‌گیها و فروش تراکم

فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور ، در بیان چالشهای نظام شهرسازی و مشکلاتی که برخی از شهرداریها برای شهرها ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: ماجرا از آن جا آغاز شد که به شهرداران گفتیم، بروند و خودکفا گردند و در عین‌حال ابزارهای تامین درآمد پایدار را برای آن ها ندیدیم. طبیعی است که شهرداریها برای تامین هزینه‌های شهر آغاز کردند به تعریف راه کارهایی که چندان هم ضابطه‌ مند نبود.
رجبی گفت: در بعضی از کلان شهرها، شهرداریها، تخلفات ماده صد را محل درآمد قرار داده‌اند. یعنی با استفاده از ماده صد اجازه میدهد، مالک تخلف کند ولی جریمه و عوارض تخلفش را هم بپردازد. این روی کرد ناصحیحی است که برای حل مشکلات شهری ایجاد شده است. از طرف دیگر نیز، فروش تراکم مازاد بر تراکم مجاز نیز از دیگر راه کارهای ناصحیح برخی از شهرداریها است که متاسفانه این روش خیلی هم متداول شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: واقعیت را بپذیریم که ما در مقابل اقدامات ناصواب شهرداری، شهر خوب و شهرداری خوب را هم تعریف نکردیم. یعنی نگفتیم منظور از خوبی چیست؟ آیا به طور مثال باید سرانه فضای سبز بالا برود یا این که سطح اشغال در سطح قانونی و ضابطه ‌مند باشد یا خدمات عمومی خاصی بشهروندان ارایه گردد؟، ما تعریفی از شهر خوب نداشتیم که متعاقب آن تعریفی از شهردار خوب هم داشته باشیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در نتیجه ما در یک توقع سیری‌ناپذیر از شهرداریها خواستیم تا شهر را توسعه دهند. گاهی اوقات بلندمرتبه سازی، پلسازی و تونلسازی را نماد توسعه دیدیم و مردم ما هم به این موارد نه نگفتند و عکس‌العمل منفی نشان نداند و حتی در مواردی هم تحسین کردند. در نتیجه بی‌ضابطه‌گیها، هزینه‌های فراوان و درآمدهای کم، عدم تعریف شاخصهای مطلوب مدیریت‌شهری، سبب شد شهرهای ما در یک سرازیری قرار بگیرند و بعدها نیز که در برخی از شهرها توانستند بسطحی برسند که درآمدها تکافوی هزینه‌ها را میداد باز هم دست از این تخلف برنداشتند که راه رهایی از آن هم خیلی دشوار است.


رجبی تاکید کرد: تاسف‌برانگیز است که شهر تهران هیچ گونه هارمونی و آرایش شهری مناسب، فضای شهری و طراحی شهری مناسب را در تک‌ دانه‌ها و در راسته‌هایش ندارد. بعنوان یک شهروند اگر بخواهیم در آرامش زندگی کنیم در تهران کم تر امکان پذیر است.
وی تصریح کرد: همه کوتاهی کردیم و باید مسئولیت ولع توسعه‌های تعریف‌نشده شهری را که نتیجه‌ اش شهرهای کنونی است بپذیریم.
این نماینده مجلس مطرح کرد: در حال‌حاضر، اصلاح شهرهای میانی و کوچک امکان پذیر است. اما بنظر میرسد اصلاح کلان شهرهای کشور خیلی دشوار و زمان‌ بر باشد.
رجبی اذعان کرد: جنس شوراهای شهر تقنینی است و این که شوراهای شهر را زیرنظر وزارت کشور فعالیت میکنند چندان مناسب نیست. مناسب است شوراهای شهر را بدلیل جنس تقنینی شان زیر نظر مجلس شورای اسلامی ببریم.
منبع: مازندشورا

 

دانلود راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ خرداد ۹۶
1256 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0